Endelig mamma:):) Skrevet 18. januar 2011 #1 Skrevet 18. januar 2011 Hei! Jeg har en venninne som lurer på noe; Hun er 42 år og alene. Ønsker seg et biologisk barn, men kan ikke bære dette fram selv. Hun har en barnløs venninne som ønsker og gjøre dette for henne. Venninnen er i slutten av tyveårene og føler seg ikke klar for og bli mor. De vil bruke sæddonor. Er dette gjennomførbart, og hvor kan de evt få hjelp til og gjennomføre det? Noen som vet?
Ster IL Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 Du snakker vel nå egentlig om embryoadopsjon når det skal benyttes egg- og sæddonor. Eller hadde hun egg selv? Vanskelig når hun ikke har en mann, da kunne de fått til surrogat selv her i landet. Ikke velg India ihvertfall, forhør dere med klinikker i USA er mitt tips.
Endelig mamma:):) Skrevet 18. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 18. januar 2011 Hun skal bruke egne egg, så blir ikke embryoadopsjon.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Overskriften din er litt forvirrende siden det står eggdonasjon der, når det ikke egentlig er snakk om eggdonor men surrogat og spermdonor. Men, for å svare på spørsmålet ditt, dette er desverre ikke lov i Norge. Hun må finne en klinikk i utlandet som har både tilgang til spermdonor og er villige til å sette tilbake embryoet i livmoren til en surrogat. Dette kan gjøres i en rekke europeiske land og i USA. Hun må rett og slett sette seg inni hvilke land det er lovlig med surrogat, og så finne ut av om det finnes klinikker som har tilgang til sperm i den etnisiteten hun ønsker. Jeg tror at surrogaten blir nødt til å føde i utlandet, ellers vil venninna hennes bli regnet som mor til barnet hvis det blir født i Norge. Uansett, jeg er absolutt FOR surrogati, både betalt og som "vennetjeneste", men jeg stiller meg VELDIG skeptisk til denne situasjonen. Å be en ung jente i 20-årene som ikke har barn fra før av å bli surrogat, selv om hun har tilbudt dette selv, synes jeg er å be om vanskeligheter. Denne unge jenta vet ikke hva hun går til rett og slett. Hun vet ikke hvordan det er å gå gravid, hun vet ikke hvor knyttet hun blir til barnet, hun blir nødt til å føde eller gjennomgå et keisersnitt i utlandet, gi fra seg barnet og fortsette med livet sitt slik som ingenting. Hun blir nødt til å dra til utlandet både for behandling, mest sannsynlig flere ganger siden eggene til venninna di er litt "gamle", hun risikerer om å bli regnet som barnets biologiske mor, kanskje hun får en fødselsdepresjon osv. osv. De fleste klinikker anbefaler at surrogaten er ferdig med å få egne barn og har hatt friske svangerskap tidligere, ikke en ung jente som ikke har vært gravid før. Denne unge venninna har sikkert gode intensjoner, men dette er såpass komplisert siden alt må gjøres i utlandet og hun egentlig ikke vet hva hun går til, slik at jeg ville vært veldig forsiktig med å inngå en slik avtale. Jeg anbefaler heller at hun leier en professionell surrogat i utlandet slik at forholdene er mer ordnet. Også vil hun da slippe å måtte ta med surrogaten til utlandet hver gang for behandling og kan dra dit alene så mange ganger hun selv orker. Jeg har ikke noe i mot å bruke surrogatmor i India, selv om dette er omstridt fordi det er et fattig land. De fleste klinikker har gode forhold og behandler sine surrogater bra. Det koster ca. kr. 300 000 å bruke surrogat i India og ca. kr. 1 million i USA. Problemet er at hun er singel og hun risikerer at ambassaden lager bråk, uansett i hvilket land hun gjør det, siden det ikke er noen far å påta seg farskapet og surrogaten blir regnet som barnets biologiske mor i følge norsk lov. Men så lenge hun er biologisk mor vil det til slutt løse seg, selv om det nok blir tungevindt med ambassaden og hun må risikere å være der i noen måneder. Det å bruke surrogat er veldig komplisert, dyrt og tungevindt, uansett om det er en ukjent professionell surrogat eller om hun bruker sin venninne. Hun må virkelig ønske dette og være forberedt å stå i mange tøffe stunder med skuffelser og nederlag. Det vil nok ikke bli mye billigere for henne å bruke venninna si fremfor en betalt surrogat, siden hun da må betale for mange flyreiser og hotellopphold for venninna, samt fødsel i utlandet. Så, som sagt, mitt råd er å tenke nøye gjennom dette, og hvis hun ønsker å gjennomføre surrogati, anbefaler jeg ikke å bruke denne unge jenta men heller bruke en professionell surrogat. Jeg unner venninna di et barn med hele mitt hjerte og ønsker henne lykke til.
Endelig mamma:):) Skrevet 18. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 18. januar 2011 Tusen hjertelig takk for et langt, reflektert og utrolig oppklarende svar:) Dette skal jeg videreformidle. Ja, overskriften ble dessverre forvirrende. Det skulle egentlig stå sæddonasjon.
ana baroma Skrevet 1. februar 2011 #6 Skrevet 1. februar 2011 Jeg har ikke sett denne før, men måtte bare svare:) Jeg ville ikke turt å sette igang dette prosjektet. For det første er det viktig at surrogaten har egne barn fra før av. Stort sett godkjennes ikke barnløse som surrogater hverken her eller der. I tillegg er det ikke lov å gjøre i Norge. OG - norsk lov sier at den som føder er mor, så dersom man som enslig mor kommer hjem fra utlandet med en baby født via surrogati, så kan man rett og slett få store problemer. Dessverre, men det er mine beste råd til henne. Og jeg har mye kunnskap om surrogati og de juridiske tingene rundt det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå