Gå til innhold

trenger jeg tisselaken??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det måtte i så fall være hvis vannet ditt skulle gå i senga;o)

Vet du, jeg har en på over 3 år og aldri savnet tisselaken.

Mulig det er meg det er noe galt med, men behovet har aldri vært der for oss.

Kanskje andre har helt andre erfaringer:

Hehe jeg har nå tisselaken på alle våre senger!

Tisselakene på ikea er helt ok, du blir ikke klam av å ligge på de (senga er nok litt varmere enn "vanlig").

Det har reddet vår egen seng flere ganger både når vannet mitt gikk og et par ganger der mini har spydd/gulpet i store mengder i senga. Mini på 2,5 har også kastet opp noen ganger i egen seng, i tillegg til at han tisser seg ut på natt med ujevne mellomrom (1-6ganger pr mnd kanskje), da er det veldig greit å bare kunne ta av tisselakenet og legge på reint.

Men å kalle det "livsviktig" vil jeg vel ikke si :-P

Det er jo kjekt å ha hvis/når uhellet er ute. Noen ganger vrir bleia til den lille seg, slik at den lekker. Og så kan det jo være seg at den lille blir syk og kaster opp i senga eller får heftig diare. Kjekt å slippe å kjøpe ny (over)madrass flere ganger i året..? Nå kan jo overmadrasser vaskes, men vanlige madrasser er litt vanskelige å få inn i vaskemaskinen =D Også er det mer lettvint å bare legge på reint sengetøy enn å finne et nytt sted for minsten å sove hvis uhellet er ute.

Nei, tisselaken er ikke livsviktig.. Men det er kjekt å ha =)

Nå venter vi nr.3 og eneste gangen jeg har brukt tisselaken er når eldste har sluttet med bleie på natta...

Men, vi har brukt overmadrass oppå madrassen som bare kan hives i maskina dersom det er uhell av andre slag. Brukte vel også håndkle under meg da jeg nattammet i starten ettersom det var store lekkasjeproblemer fra disse puppa..:P

Til amminga har jeg brukt flanellsbleie.

Før termin har jeg hatt en håndduk mellom beina, men om uhellet er ute er planen å bytte overmadrass snart likevel.

Til barna har vi brukt overmadrass om de skulle tisse. Hiver den i maskina bare. Kjøpt på jysk. Helt super.

Annonse

Jeg er skeptisk til tisselaken i babysenga, enn om ungen blir liggende med nesa nedi, det er jo ganske tett?

Småen er over to og vi har aldri savnet tisselaken. Han har spydd i senga, men det gikk greit å vaske trekket til overmadrassen i maskina. Trengte ikke vaske madrassen. Samme med vår egen seng. Det har kun skjedd et par ganger at vi har måttet vaske madrasstrekket. Aldri hatt noe særlig tisselekkasje, bare et par ullhell ved diare.

Har lagt et gammelt brettet ullteppe og håndkle under lakenet i barnesenga når jeg frykter tiss og spy, eller hos meg når jeg lekker melk. Det skal mye til at det trekker gjennom flere lag med ull. Føler at dette er bedre å ligge på enn plast, selv om mange tisselaken sikkert er gode.

Foreslår at du ser litt an hva du trenger. Ville ikke kjøpt tisselaken til alle senger i huset før fødsel i alle fall.

Vannet kan alltids gå i senga, men jeg tror ikke det er så veldig vanlig egentlig. En kan også legge mye annet der, håndklær, ullteppe under osv.

Jeg var på apoteket og kjøpte en pakke med Tena Lady engangs tisselaken, de er ikke så store kanskje 50 x 70 cm.

Jeg kjøpte de først og fremst til meg selv hvis vannet skulle gå mens jeg lå i sengen. Og det gjorde det også, så da var det jo greit.. :) Når det gjelder bruk i sengen til datteren vår som nå er straks 2 år så brukte jeg det kun i begynnelsen i tro på at det var et viktig poeng. Fant etterhvert ut at det var såpass sjeldent at det ble noen lekasje siden jeg byttet jo bleie hver gang jeg ammet om natten (for da bæsjet hun) og på dagen ble det stort sett bæsjebleier i forbindelse med amming. Men dette er jo helt sikkert veldig varierende.

Men poenget mitt var ihvertfall at jeg vil anbefale disse Tena Lady engangslaken så får du se om du får behov for de eller ikke :)

Jeg har brukt tisselaken under overmadrassen til lillegutt hele veien, han er to år nå og jeg kjøpte akkurat til juniorsenga hans også. Synes det er greit å ha de få gangene f.eks. spysyka eller diare har rammet oss. Eller ei overfylt tissebleie som lekker.. Men vi har kun hatt en tynn overmadrass som ikke har holdt så godt på væske, så det har gått igjennom den og heldigvis blitt stoppet av tisselakenet :) Og så lenge det legges under overmadrassen ser jeg ikke noen fare for babyen med å bruke det :)

Mulig jeg er sløv men jeg har ikke hatt tisselaken til noen av ungene, ser ikke behovet. Har 4 barn og har ikke vurdert tisselaken som en nødvendighet engang. Når de har spysyka har vi et håndkle i senga. Trekket på overmadrassene kan vaskes hvis uhellet skal være ute. Ikke er det livsfarlig med litt tiss i madrassen heller. So shoot me... ;)

Annonse

Jeg kjøpte en pakke med "sengepads" på apoteket til ca 130 kr. Var vel 10 - 15 stk i pakken. Sånne som dekker sengene på fødeavd, gamlehjem ol. Helt genialt! Da har man lenge, og slipper å vaske og styre. Har hatt til bleieavvenning og beskyttelse i sengen til 3 åringen, og har flere igjen til babyen=)

Taktikken med å legge et håndkle i senga om ungen har omgangsjuke funker ikke her! De gangene mini har spydd har det kommet plutselig midt på natta, -alle gangene...

Men er enig med det dere sier ang tisselaken hos nyfødt, det er tett i forhold til om de skal snu seg og puste ned i madrassen. -Tenker at dette også gjelder skinn som mange anbefaler! Vi skal bruke vugge, har da et dobbelt tykt ullteppe satt inn med lanolin nederst, laken og en "flanellsduk" med 4lags flanell i "gulpe sonen". -Det holdt helt greit sist, det er først når ungen blir større jeg ser behovet for tisselaken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...