Gå til innhold

Barneticks - håper på mange svar!

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en gutt på 5 år som har begynt å lage noen fæle grimaser. Det begynte for ca 2 uker siden, og det har bare blitt verre og verre. Jeg blir jo nesten redd av å se på ham!

Har snakket med ham om dette, spurt hvorfor han lager grimaser, men han gir meg ingen svar.... Har også prøvd å belønne han når han ikke har laget grimaser, men jeg ser han lager grimasene ubevisst. Han skjærer grimaser når han sitter og ser på tv, leser i en bok, leker med bilene sine og når han er med vennene sine og sammen med oss (mammaen og pappaen). Det er så fælt å se på. Dessuten er jeg jo så redd han skal bli ertet i barnehagen!

Vurderer å kontakte lege/helsesøster om dette ikke snart gir seg.... Er redd ticksene skal bli til en uvane - og dermed ENDA vanskeligere å bli kvitt. Er det noen som har noen gode ideer på hvordan bli kvitt dette??

Fortsetter under...

Tics er ubevisst. Ikke vie det oppmerksomhet. Er det ikke Tourette's, så gir det seg ganske fort. Er det Tourette's, så gir det seg ikke samme hva du gjør. Da vil alle forsøk på å stoppe det, gi barnet dårlig selvtillit......

Så bare overse det.....

Det heter tics, ikke ticks.

Vedvarer det, og barnet har flere særgeneheter enn tics, så kontakt lege for utredning med tanke på Tourette's.

Les litt om Tourette's, dersom du lurer. Tics er bare det en ser, mens det inneholder så utrolig mye flere vansker en ikke ser så klart. Og de vanskene er de verste for de fleste.

Ticsene har vedvart to uker... Kjenner jeg er bekymret, begynner jo å tenke på Tourette`s. Huff, får jo inderlig håpe at det ikke er noe sånt! Kjenner jeg blir fysisk dårlig når jeg tenker på det....

Har kontaktet helsesøster, håper hun kan gi meg noen svar....

Jeg skjønte ikke hva du mente med dette: "Tics er bare det en ser, mens det inneholder så utrolig mye flere vansker en ikke ser så klart. Og de vanskene er de verste for de fleste"

Mener du at han muligens handskes med noen vansker som utløser ticsene? Han er en populær gutt i barnehagen - har mange venner og er snill og omtenksom. Han har det også greit hjemme, omgir seg med stor familie som han vet er glad i ham. Tror ikke at han har så mange plager....

Men, han ble for ca 1 år siden storebror. Kanskje det har noe å si?

Takker for svar! Blir glad om noen som har erfart det samme kan skrive noen ord om tics på sine barn og hvordan det utartet seg/avsluttet....

Nei, Turette's er nemlig ikke bare tics, men en god del andre ting også. Ikke at disse utløser tics, nei, eller at han sliter med noe for tiden. Og to uker er ikke lenge i denne sammenhengen.

Det er nok bare tilfeldigheter og uvaner :)

Vi har en gutt som fikk tics da han var ca 10 år, han er nå ca 12 år!

Det begynte med at han måtte nikke med hodet mange ganger om dagen, og strekke fort ut det ene beinet og dette bare måtte han bare gjøre uten å ville det selv sa han.

Han ble irritabel og lei seg for han ville jo ikke gjøre det, prøvde å kamuflere det for oss og andre men det gikk liksom bare av seg selv. Vi så at han også engstelig og ille til mote overfor oss helt til vi tok det opp med ham og sa at vi forsto, da ble det faktisk lettere også...liksom som han slappet mere av....

Men jeg som mor ble selvsagt engstelig og redd jeg også så vi kontaketet legen som var en veldig hyggelig dansk ferievikar som nok visste hva han snakket om, for vi fikk med oss informasjon om Tourette`s og han bestilte time på sykehuset slik vi fikk komme dit og snakke med en lege!

Vi fikk bekrefet at det kun var tics og ikke tourette`s, for med tourettes så måtte man i tillegg ha verbale utbrudd som rop, lage rare lyder, si mye rart uten mening osv. og det har heldigvis ikke vår gutt, men mange får det i tillegg til ticsene og da kaller man det tourettes!

Gutten vår ble heldigvis ikke noe verre, men må liksom noen ganger nikke og strekke på beina og er til tider litt urolig i kroppen ennå, men han er nå nesten helt fri for det også, og som legen på sykehuset sier så pleier dette å gå være en topp i ca 12 års alderen så blir dei bedre!

Det har også mye å si at han spiser regelmessig og at han passer på å være utkvild til enhver tid for symtomene forsterkes ved stress, det er iallefall den erfaringen vi har på væres gutt!

Gutten vår har vært til kontoll 1 gang i året og skal på ny kontroll i februar og da antar jeg at han ikke trnger flere kontroller for det er tydelig at han har vokser det av seg! :-)

Lykke til for gutten deres også og håper at han også vokser det a seg! :-)

Vi tok han med til legen

Annonse

Tusen takk for svar! Jeg må innrømme at jeg ble litt lettet over å lese svaret ditt, anonym 16:36. Så bra at din gutt har begynt å vokse det av seg! Håper det samme skjer her... Jeg er jo så redd for mobbing og sånt, men barn oppfatter kanskje ikke dette like mye som vi foreldrene gjør??!

Han spiser regelmessig og har et sunt kosthold, men jeg skal uansett være ekstra påpasselig med dette fremover!

HI

• 2 måneder senere...

Jeg er 28 år og har hatt tics siden foreldrene mine skilte seg når jeg var ca 11-12 år gammel. Det forsterkes ved stress, men er i visse perioder også helt borte.. ingen har kommentert det, forutenom faren min som så gjerne ønsket en stopp .. ingen legebesøk før jeg var ca 26 og da fikk jeg en mild epilepsimedisin som jeg skulle ta på kveldene, og det funket etter en uke ca. jeg stoppet da md tbl og trengte de ikke mer før etter flere mnd... nå bryr jeg meg ikke, det eneste symptomet jeg har nå er at jeg vipper fotbladet opp og ned av og til.. har flyttet seg fra å være en omtrent lydløs tics som kom fra munnen/halsen, til å være i skuldra, da syntes det for noen av og til.. (la jeg merke til), ..

det er ikke vits å kommentere noe av dette til barna, for det eneste det utløser er meget dårlig samvittighet for at de sårer foreldrene ved å ikke være feilfri (på en måte).. "jeg takler ikke det som forventes av meg"..

mer stress utløser mer tics, eller forlenger perioden med tics..

Hege

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...