Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Jeg ammer morgen og ettermiddag enda, syns det er så veldig koselig. Og gutten blir helt vill bare jeg sier ordet "pupp" (må stave det i hans nærvær, for å slippe unna mas hehe). Flere? Føler meg litt alene i verden ;-)
Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 18. januar 2011 #2 Skrevet 18. januar 2011 Oj, nå ble jeg imponert over at du fortsatt ammer! Burde egentlig ikke svare her (da vesla bare er interessert i å klemme på puppene til mamma for tiden), men må innrømme at jeg misunner deg litt. Nå savner jeg virkelig de koselige stundene hun og jeg hadde sammen.
Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 18. januar 2011 #3 Skrevet 18. januar 2011 Trykket litt tidlig da..... Skulle bare si at naboen min ammet begge barna sine til de var hhv 2 og 2,5 år. Både hun og ungene trivdes veldig godt med det. Den eldste var 2,5 år når hun var høygravid med neste, så da lovet foreldrene henne et dukkehus hvis hun sluttet med pupp. Det var greit, og de dro i lekebutikken. Så mens mor og far betaler, så informerer datteren alle andre i butikken: "Jeg skal få dukkehus i dag, fordi nå skal jeg slutte med puppen"!!! Haha, da var det to stykk foreldre som ble rimelig flaue;)
_Løvemamma_ Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Datteren min er bare 13 mnd enda, men hun ammes en god del enda, og ser ikke for meg at det kommer til å bli noen slutt på det med det første, siden vi begge trives godt med det. Hun ammes morgen, ettermiddag, når hun legger seg, når jeg legger meg og iallefall en gang til i løpet av natten, og ellers innimellom på dagen, om hun ber om det og det passer sånn. Amme rikke så mye offentlig lenger da, men det er mest frdi hun har det med å kle av hene puppen, og jeg har ikke noe behov for å ha den på utstilling...
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 Jeg ammer også enda (15mnd). Moren til samboeren min legger seg mye opp i dette. Og hun spør meg hver gang vi er på besøk "ammer du enda?" spør hun, "ja" svarer jeg. Så sier hun "javeeeel" mens hun himler med øynene eller sperrer opp øynene og ser ned i feks. talerkenen. Har holdt på sånn en god stund nå (siden baby var 8mnd). Samboeren min legger ikke merke til blikkene og reaksjonen hennes så han sier jeg overdriver. Men gjør jeg det? Er det virkelig narmal oppførsel fra et voksent menneske? Hvordan reagerer omgivelsene på at dere ammer enda?
Babyønske �� Skrevet 18. januar 2011 #6 Skrevet 18. januar 2011 Ammet til 18 mnd. Hadde en som var rimelig puppegal, så kunne nok fortsatt lenger(og det syns helsesøster også!?) Men vi slet med søvnen hans, så ville derfor forsøke å kutte puppen for å se om det hjalp. Ikke at jeg ammet på natten da, men hadde hørt fra flere at de opplevde bedre søvn nå de sluttet å amme helt. Og søvnen ble bedre den, om det var tilfeldig eller faktisk var puppeslutt som gjorde det er sannelig ikke godt å si.
lykkelig88 Skrevet 18. januar 2011 #7 Skrevet 18. januar 2011 jeg ammer sønnen min enda, han er 14mnd synes det bare er koselig jeg,men han vil bare ha om morgenen og når han er syk.
Mildemai09 Skrevet 18. januar 2011 #8 Skrevet 18. januar 2011 Å ja da:-) Og mini er nå 19 mnd... Skjer morgen (av og til kl 04-05, ehem), ettermiddag og/eller kveld. Det har vært en del pes fra våre foreldre, "jasså, du skal holde på til h*n begynner på skolen". Eller nå sist "Om noen år så må du vel gå til skolen for å gi pupp i langfri du da". Noen bedre? Men det blir lettere synes jeg, antakelig blir en herda. Ammer kun hjemme, hos svigers, hos venninner (som også ammer) eller hos foreldrene. Det har jeg i grunn gjort siden mini var ca 6-7 mnd.
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 19. januar 2011 #9 Skrevet 19. januar 2011 Jeg sluttet da poden var 1 år, men ei venninne av meg inngikk avtale med dattera om at de skulle slutte på 3-årsdagen hennes... Så 15 mnd er nok ikke horribelt, nei :-) Kos deg, du!
Gjest lillemamsi Skrevet 19. januar 2011 #10 Skrevet 19. januar 2011 Ammet ikke sønnen min så lenge, han ville ikke Han er nå 13 mnd. Men min datter som nå er 5 år. Hun ammet jeg til hun var 18 mnd. Måtte slutte da pga lite søvn, hun ville nemlig bare ha på natta. Og hun er "aldri" syk *bank i bordet*, mon tro om det er en sammenheng?
_Løvemamma_ Skrevet 19. januar 2011 #11 Skrevet 19. januar 2011 Da sier du bare at det er jo klart du ikke skal amme han i skoletiden! Han kan jo få med seg flaske
Romeren Skrevet 19. januar 2011 #12 Skrevet 19. januar 2011 Kjenner jeg blir provosert når jeg hører om reaksjoner som denne. Bare drit i det! Du ammer så lenge det passer dere! Jeg ammer min gutt på 14 måneder og synes det er kjempehyggelig. Ellers er han turbo hele dagen og har ikke tid til noe kos, men det er de minuttene han bare er "babyen" min igjen. Ser for meg at han får pupp så lenge han vil, gjerne til han er 2 år i alle fall. Håper i alle fall det! Vi ammer stort sett bare morgen, ettermiddag og kveld, men puppen er gull å ha også når vi er ute og flyr! :-)
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2011 #13 Skrevet 20. januar 2011 Jeg synes at du skal fortsette å amme så lenge du kjenner at du har lyst til det selv. Selv ammet jeg morgen og kveld til gutten min var 16 mnd. Da følte jeg meg veldig klar for å slutte. Men jeg var litt spent på hvordan det skulle gå, for barnet min var veldig glad i ammingen, og pleide å hylgråte hvis han trodde han ikke skulle få melk av meg. Avvenningen gikk likevel helt supert: En kveld sa jeg at nå var det siste gang han fikk melk, for nå var det snart tomt. Han visste godt hva det betydde at noe var tomt. Og dagen etter gjentok jeg at det var tomt for melk hos mamma, fordi han hadde vært så flink og drukket opp all melken, men at han kunne få melk fra kjøleskapet i koppen sin. Da nikket han, og godtok det med godt humør..er det tomt, så er det jo tomt, ikke mye å gjøre med det ;-) Ikke at jeg synes du skal avvenne nå altså, men kan jo være et tips når den tid kommer.
prinsessell Skrevet 20. januar 2011 #14 Skrevet 20. januar 2011 Men hvorfor ammer dere så lenge da?!?
Romeren Skrevet 20. januar 2011 #15 Skrevet 20. januar 2011 Hvorfor? Lenge? Vel, jeg synes for det første ikke det er lenge. Verdens helseorganisasjon anbefaler amming til barnet er to år, det er naturlig og godt for barnet. Personlig synes jeg det er mer unaturlig å brått slutte med pupp bare fordi barnet er blitt ett år gammelt. Han har helt tydelig fremdeles glede av det, det gir han viktige antistoffer og næringstilskudd, og jeg synes det er hyggelig også. Derfor ammer vi fortsatt, og jeg vil gjerne fortsette til han er minst to år gammel.
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 20. januar 2011 #16 Skrevet 20. januar 2011 Oi, så mange var, nå ble jeg nesten overrasket :-) Vi var på kontroll på hs i går, og hun sa "Men du ammer vel ikke enda?". Da jeg svarte at jo, det gjør jeg, sa hun "Oi, så flink du er!!", hehe, hadde jeg ikke vært flink hvis jeg hadde sluttet før..? ;-) Jeg får mange rare reaksjoner fra omgivelsene, men jeg har gitt klar beskjed om at jeg ammer så lenge jeg og småen vil - dessuten er det jo anbefalt av verdens helseorganisasjon å amme til barnet er to år. Men jeg unngår å amme i offentlighet, det syns jeg blir litt merkelig. Også er det jo så fint å ha brukbar puppestørrelse da!! :-D Gruer meg til den dagen jeg slutter, da kommer puppene til å være som slappe sokker med småstein i... Hihi. Og hvorfor..? Jo, fordi det er sunt og koselig, amming gir bare fordeler. Gutten min har aldri vært syk, selv om han har gått i barnehage i et halvt år!
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 20. januar 2011 #17 Skrevet 20. januar 2011 Jeg sluttet ikke brått pga at poden var 1 år, men fordi legen anbefalte at jeg ikke skulle vente for lenge med nr. 2. Og siden jeg ikke hadde fått igjen mensen pga amminga, sluttet jeg. Litt vemodig, men i grunnen ganske godt også.
Trultetryne Skrevet 20. januar 2011 #18 Skrevet 20. januar 2011 Ammer enda jeg også. Stort sett morgen og kveld, og noen ganger på natta. Hun skal få så lenge hun vil ha
Romeren Skrevet 20. januar 2011 #20 Skrevet 20. januar 2011 Nei, det skjønner jeg. Folk har ulike grunner til å slutte, så jeg skal ikke skjære alle over en kam! Kommentaren var heller en henvisning til alle som synes det er "rart" at man ammer til barnet er over året.
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 21. januar 2011 #21 Skrevet 21. januar 2011 No hard feelings :-) Og jeg er helt enig med deg! Merker at gutten har lettere for å bli syk etter at amminga tok slutt, så det har absolutt noe for seg.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2011 #22 Skrevet 21. januar 2011 Men dere som klarer/ klarte å amme så lenge, hvordan var interessen da ungen var ca 7 mnd? Jeg fullammet frem til nesten 6 mnd og jentungen vil nesten ikke ha pupp mer! Noen dager ammer hun 2 ganger, men saken er at hun plutselig kan amme 5 ganger dagen etterpå (se innlegget på ammedebatten). Jeg ønsker å amme lenge, men jeg er så sliten av dette nå. Jeg føler at jeg tvinger puppen inn i henne, mens andre dager vil hun ha.. Hilsen frustert mamma fra "småtroll 0-1"
Romeren Skrevet 21. januar 2011 #23 Skrevet 21. januar 2011 Jeg har ikke sett innlegget på ammedebatten, men jeg vil bare råde deg til å slappe av! Min lille gutt har slettes ikke vært så interessert i puppen hele tiden. Jeg husker jeg hadde et strev med å gi han pupp i flere perioder før han ble 6 måneder til og med, og grunnen tror jeg rett og slett var at jeg stresset med det... Det gikk mye bedre da jeg senket skuldrene og tenkte at han spiser det han har behov for, når han har behov for det! Det var en periode, husker jeg, hvor han omtrent bare ville ha om morgenen og om kvelden (og om natten). Da fikk han også fast føde, så jeg stresset ikke med det. Etter at han sluttet å spise pupp om natta så får han bare morgen, kveld og evt. ettermiddag og slik har vi holdt på på agtid i mange, mange måneder! Så at hun ikke vil ha pupp så ofte lengre alltid, trenger ikke å bety at hun kommer til å slutte med pupp tidlig!
Irene Adler Skrevet 21. januar 2011 #24 Skrevet 21. januar 2011 Snart 15 mnd og ammer ennå, morgen, ettermiddag og noen ganger kveld/natt. Er kos, og han river og sliter i klærne og vil ha, men i det siste har han begynt å bite, så nå synger ammingen på siste verset. Han biter og så ser han opp på meg og ler; rakkerungen... Da pakker jeg bort puppen og han protesterer ikke, så han er nok klar for å slutte.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2011 #25 Skrevet 21. januar 2011 Ja, jeg vet det er dumt, men jeg blir automatisk stresset likevel! Skal prøve så godt jeg kan. Det hjelper litt å høre at andre har opplevd det samme, men likevel har klart å amme lenge. Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå