Maia&Mathias <3 Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Vet at de prøver ut grenser i den alderen de er i nå, men min gutt på 21 mnd er veldig til å teste grenser for tia. Han har begynt å hive seg ned på gulvet å hyle hvis han ikke får det som han vil. Han gjør ting som han vet han ikke får lov til som feks kaste maten på gulvet midt i middagen, trykke på knappene på tven som han vet han ikke får lov til og andre småting. Har dere begynt å straffe de når de gjør noe galt? Hva slags straff gir dere de da eventuelt? Hvor mye kan en forlange av en 21 mnd gammel gutt som er i utforskerfasen ift hvor mye han forstår? Synes det er veldig vanskelig dette her og meg og sambo føler vi stanger hodet litt i veggen til tider. Er jo nå vi legger grunnlaget! Tips mottas med stor takk!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 Vi gir konsekvenser etter oppførsel. Kaste mat på gulvet = ta bort maten (og gi en ny sjanse etter å ha forklart at det ikke er lov til å kaste mat), slå = bli satt ned/den voksne går bort og avviser videre kontakt etter å ha sagt, "nei, ikke slå, det er vondt", trykke på knappene på tv = bli tatt bort, gjerne langt bort.
lille frø, mor til to Skrevet 22. januar 2011 #3 Skrevet 22. januar 2011 Jeg setter meg ned på huk og snakker alvorlig med bestemt til henne. Jeg forteller og viser at det er bare lov til å peke. Når hun gjør som jeg sier så belønner jeg med å bli veldig glad. Har jeg det veldig travelt tar jeg bort gjenstanden og sier bestemt: Nei den er mamma sin" Så gråter hun, men det får så bare være. Jeg er veldig glad i positiv forsterkning. (Jobber som lærer, så vant til alle mulige slags situasjoner)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå