Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Lurer litt på om bf som er selvstendig næringsdrivende kan gå ut i pappa permisjon?? Hvordan er det dette fungerer da egentlig? Noen som er i samme situasjon? Kanskje de har mulighet til å "unne" seg dette, da han ikke betaler noe barnebidrag til min lille sønn.... :( ¤#)/#=¤..........
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 Selvfølgelig kan selvstendig næringsdrivende gå ut i pappaperm. Om du ikke mottar bidrag så må du ta det gjennom NAV. Nytter ikke å sitte på gjerdet å vente, skjønner du...
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #3 Skrevet 17. januar 2011 Hei. Jeg vil si til deg det som kanskje samboeren din tar med i beregninga økonomisk når han sier at han ikke "kan" gå ut i permisjon. Jo selvstendig næringsdrivende kan ta foreldrepermisjon, fri på grunn av egen eller barns sykdom, ferie og fri av annen årak, når som helst og hvor lenge som helst. Man kan også jobbe lengre dager, aldri ha fri eller hva man vil. Det kan hende man bør skaffe vikar for seg hvis buisnessen tar skade og fremtidig inntektsgrunnlag faller bort hvis man ikke er på jobb. Det er ikke alltid lett å finne vikar som har ønsker kompetanse for en kort periode som noen uker eller måneder i foreldrepermisjon. NAV betaler foreldrepenger også til selvstemdig næringsdrivende menn og kvinner som er i fødselspermisjon. Beløpet bekrenses opad til 66 % av 6 G, dvs 300 000 (1G er ca 73 000). Første 16 virkedagene, i praksis 3 uker med 5 virkedager i uken, får man kroner null. Vil man ha mer, så må man betale på forsikring før svangerskapet begynner. Forsikringen koster flesk og det er ikke så mange som tar seg råd til det. Mulig maxbeløpet fra NAv, der trenger man ikke forsikring, nå er hevet til 8 G. Selvstendig næringsdrivende kan ha store utgifter i næringen, gjerne mye mer enn kroner 300 000 årlig. Inntektsreduksjon eller totalt bortfall mens man er borte fra jobben, kan derfor betyr at man går med stort tap selv om NAV betaler foreldrepermisjon. Nettoinntekten kan bli langt under null i de månedene man ikke er på jobb. Feks har man noen ansatt, så må de ha lønn, og er man ikke på jobb, så har de ansatte mindre å gjøre hvis man er den som skaffer og koordinerer oppdragene. Man har leieavtale på lokaler som man har bundet seg til i 10 år som er standard kontrakt, man har lån ved kjøp av utstyr eller tingene som man selger i butikken etc. I tillegg kan man miste kunder, slik at man ikke kommer tilbake til den samme kundekretsen som før man gikk ut i permisjon, men redusert omsetning frem til kundekrets er bygget opp igjen. Man kan ikke være selvstendig næringsdrivende uten å være opptatt av økonomi, men hvis du spør nærmere hva som bekymrer samboeren din, så kan det være noen av de tingene jeg har skrevet ovenfor. En annen ting er at penger ikke er alt, at barnet trenger begge foreldrene. Fedre som har hatt flere ukers foreldrepermisjon alene mens mor er på jobb, har 33 % mindre risk for samlivsbrudd, som ofte skjer når barnet er 2-3 år, og mor er drittlei av å ta alt ansvar alene i hjemmet og overfor barnet. Folk og iallfall ikke menn forstår ikke hvis mye strev og hvor mye glede det er å følge barnet sitt, helt fra starten av. Man må ta et valg, enten må man bare pleie buisnissen og tenke økonomi, eller så kan man ha familie og barn som også har behov for tilstedeværelse og deltagelse. Hilsen selvstendig næringsdrivede mor som tapte 300 tusen på å ha fødselspermisjon, og som fortsatt taper noen tusen i inntekt hver gang barnet er sykt.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #4 Skrevet 17. januar 2011 Bf "driver" sitt eget firma, men leier seg selv ut til et spessielt firma. Han har fått et barn til, som han nå har vært hjemme med i over en mnd. Gidder ikke spørre om han er ute i pappaperm, da ikke dette var aktuelt da min lille sønn var liten baby..og det sårer litt ennå... Bf betaler ikke bidrag overhode, og han skulle bet ca 5000 i mnd. Dette er det NAV som purrer på men de hører ikke noe fra han..men dette baller jo på seg, så en dag får jeg forhåpentligvis igjen all gjelden han får på seg.. Har hørt at når barnebidrag gjelden kommer opp i over 100.000 kr, så kan jeg begjere han konkurs ved å få igjen alt..men usikker på om dette stemmer.. LITE NAV gjør med dette iallefall..... Skikkelig urettferdig hvordan enkelte bf starter sitt eget ene og alene pga at de da " komme unna" å betale bidraget!!!!!!! Men jeg skjønner jo åssen han kan være ute i pappaperm- det er jo fordi de lever godt på å IKKE betale bidraget til meg!!!!! =%/¤¤#"=(
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #5 Skrevet 17. januar 2011 Samme som skrev for en time siden over her. Bidraget er jo ikke til deg, men til barnet. Jeg tenker at han stjeler penger fra barnet deres når han ikke betaler bidrag. Har du sagt det til far ? Kan du spørre mora til det nye barnet hans hva hun synes om at han ikke betaler bidrag til til første barnet hans ? Eller farmora ? Ikke noe han er stolt over at han ikke har giddi ta økonomisk ansvar for barnet sitt, og han forstår nok at moren til babyen tenker at her havner kanskje vi og en dag. Du bør sette frem krav om bidrag skriftlig snarest, hvis du ikke har gjort det. Hvis du ikke har gjort skriftlig krav på bidrag (rekommandert brev, evt mail ? SMS holder neppe), så kan du ikke kreve bidrag i regress eller hva det nå heter. Hvis han senere aksepterer å betale bidrag eller han tvinges til det, så må d ha en dato fra når han skulle betalt bidrag. Datoen for samlivsbruddet eller flyttemelding holder ikke. Om han har lært av tidligere feil og med det nye barnet har tatt ut foreldrepermisjon, så er det jo bra at han har modnes, selv om det er sårt for deg. Det er viktig å bidra selv til å holde konfliktnivå nede, og det er lettere å få til når man ser positivt på det. Kunne du klare å skryte av han at han er blitt så flink med babyen, og så få igang en samtale om når bidraget til felelsbarnet deres kan komme igang ?
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #6 Skrevet 17. januar 2011 Jeg har kunn latt NAV ta over dette med bidrag og kreve dette inn.Sendt inn søknad på vanlig måte om at de skal fastsette bidrag og kreve dette inn. Hva vil det si å sette frem krav om bidrag skriftlig?? Er det ikke dette jeg har gjort her da?? Hva vil det si å kreve birdaget i regress, som du skriver her?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå