Gå til innhold

Svangeskapskløe... høye verdier!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå i 14dager klødd meg til blods. Trodde ikke dette var noe skummelt. Har jo hørt at gravide kan kløe endel mot slutten.

Men så begynte "marerittet". Jeg klør på hele kroppen. Blør fra sår som jeg selv har klødd opp. Ser ut som jeg har vært i slåsskamp med katta. Klør nå he....te inn i håndflaten og under føttene. Sover ikke om natten, og skulle jeg sovne klør jeg meg selv i søvn ifølge min samboer. Kald klut, kremmer, allergimed funker IKKE!!!

Nevnte dette til legen min som tok endel blodprøver forrige torsdag. Har i dag fått vite at jeg hadde veldig forhøyet verdier, men ikke noe mer. Jeg ringte føden som sa at dette var alvorlig og at jeg måtte kontakte dem iløpet av morgendagen.

Så fikk jeg besøk av min kjære mor i dag. Hun kommenterte hudfargen min + at hun syntes jeg så pløsen ut.

Så blir vell en tur til sykehuset i morgen.. Men hva skjer der? Noen som har vært borti det samme, opplevd noe lignende? Jeg er i uke 36.

Ble plutselig veldig bekymret for den lille...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke for å skremme deg, men siden du har høye verdier,som nok er lever/galle verdier..så burde du lese denne..dette kan være veeldig farlig! hadde det bare vært kløe så er det noe helt annet men i og med du har forøyete prøver er det farlig om du ikke drar til sykehuset imorgen.

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/5641061.html

Skrevet

Jeg har også svangerskapskløe, men ikke så ille som deg. Jeg har forhøyede verdier, men ikke farlig høye.

Det som skjer med kroppen din når du har alvorlig svangerskapskløe er at kroppen din ikke klarer å kvitte seg med gallesyre. Altså at du produserer for mye galle og at dette lagres under huden. På samme måte som at noen nyfødte får gulsott eller at de som får problemer med galleblæren blir gule i huden og i øynene.

Ved ekstrem svangerskapskløe vil du mest sannsynlig bli igangsatt/få keisersnitt ganske raskt. Dersom kløen ikke er for ille, vil du få medisiner for å hjelpe kroppen med å stabilisere produksjonen. Og for å skille ut gallen fra kroppen.

Det er i ytterst få tilfeller at svangerskapskløe utgjør noen fare for mor og/eller barn, men det er viktig å følge det opp dersom verdiene er for høye.

Jeg må si jeg synes legen din følger for dårlig opp ift dette, spesielt når du får beskjed om at du har veldig forhøyede verdier. Men som med de fleste diagnoser vil det finnes mange meninger om hvor alvorlig det er blant behandlere. Men når sykehuset vil ha deg inn til sjekk, så tar du sjekken! Ingen vits i å satse på at alt går bra når du bærer på et uskyldig liv. I tillegg vil en eventuell medisinsk behandling hjelpe deg ift kløen. Det er lite som er så innmari plagsomt som kløe. Og svangerskapskløe er noe helt annet enn vanlig kløe!

Du skal vite at jeg føler veldig med deg! Og så ønsker jeg deg lykke til på sykehuset og GOD bedring!

PS: Blir glad for å få lese en oppdatering altså =)

Skrevet

Nå ble jeg litt redd her :/ Har klødd meg ihjel på bena nakken og div steder.. måtte ringe opp på føden og høre jeg.. hun sa jeg skulle høre med legen min i dag om og bli henvist til sykehuset for og ta prøver :/

sikkert ikke noe farlig, men greit og være sikker assa...

Skrevet

Eg har lest før at svenskene tar det med svangerskapskløe ganske alvorleg, fordi det kan ende med fosterdød.

Skrevet

For det første, jeg føler veldig med dere som klør! Jeg har også fått påvist svangerskapskløe med forhøyede lever- og galleverdier. Legen min skjønte heller ikke alvorligheten av dette, så når jeg endelig kom til føden var de ganske forb... for at jeg ikke hadde kommet inn før! Det som kan skje er at man får et stresset barn i magen, evt. sykdom hos fosteret, også er det en liten økning i sjansen for fosterdød. Jeg fikk en medisin som heter Ursofalk, som skal stabilisere galleverdiene i blodet. Dette har hjulpet kjempemasse, verdiene mine er nå normale og jeg klør nesten ikke i det hele tatt! Likevel så blir fødselen satt i gang på mandag, da jeg er 38 uker. De vil helst ikke at man skal gå lenger enn det med denne diagnosen.

Hos meg startet det med en allergisk reaksjon på antibiotika jeg fikk mot urinveisinfeksjon... Fikk utslett som gikk over til kløe over hele kroppen. Det var den verste torturen, det klødde så jeg trodde jeg ble gal... Så begynte det også å klø under føttene og inni hendene, da ringte jeg jordmor. Hun sa jeg med én gang måtte dra til legen for å ta prøver. Ingen fortalte meg at disse skulle tas fastende, så den første runden med prøver var egentlig ikke helt gyldige. Da det tok en uke før jeg fikk resultatene tok jordmor affære og fikk meg inn på føden. Det viste seg at asat, alat og galleverdiene var altfor høye. Fikk så medisin og måtte inn en gang i uken for nye blodprøver og ctg. Har fått forståelsen av at de på føden tar dette veldig seriøst, mens de på legesenterene egentlig ikke vet hva dette er. Men uansett, har fått flott oppfølging, og ting har gått greit, men ble skremt da jeg fikk vite hvor alvorlig gynekologer og jordmødre tar dette. Så alle som klør i hender og under føtter: Sjekk det ut!!! Det går sikkert bra med dere alle, og tror nok at denne lidelsen ikke er SÅ alvorlig i og med at maaange nok har hatt det før det ble satt i fokus, men vi kan ihvertfall hjelpe andre i fremtiden med at det blir fokusert mer og mer på dette:) Lykke til alle sammen, dette går kjempefint:)

Skrevet

Takk for mange svar!

Kontaktet selv føden i går og fikk komme inn og ta blodprøver i dag. Måtte være fastende fra i går kveld. Etter 3 timer fikk jeg svar: Svangerskapskløe med forhøya lever og galleverdier. Måtte inn på sykehuset igjen og ble godt undersøkt av lege. Ble satt på Ursofalk, så håper det hjelper. Fikk også beskjed om at jeg må forberede meg på å bli satt i gang før termin. Er i uke 36 nå :)

Er så ille at jeg klør inne i munnen også nå.

Skal inn igjen på mandag for nye prøver, ul på tirsdag og kontroll igjen onsdag. Så blir godt fulgt opp nå.

Skremmende og se hvordan jordmødrene reagerte da de fikk svarene på prøvene, men også betryggende at de tar det så alvorlig. Så jeg som var så uvitende ang svangerskapskløe anbefaler alle som klør.. ta kontakt med føden! Det kan være alvorlig.

Skrevet

Sniker meg inn fra 2.tri; er i uke 17 nå, og har klødd noen uker, kun på kveld og natten, og ikke på langt nær så ille som dere! Tok det opp med legen min i dag, og han sa: smør med bodylotion...!?

Når begynte dere å klø?

Skrevet

Jeg begynte å klø i romjula. Altså uke 33.

Men jordmor snakket i dag om de som begynner å klø allerede rundt uke 12. Vil ikke skremme deg, men har villet undersøke det nærmere.

De vanligste tegnene på sv.kløe er at det klør inne i håndflatene og under føttene, men det trenger absolutt ikke å starte med slik kløe.

Skrevet

Hmm, skal på ordinær ul om en drøy uke, får ta det opp da. Så rart at ikke legene er bedre informert når dette er noe som de på føden tar så seriøst!

Håper behandlingen hjelper deg, kan skjønne man kan bli sprøøøø av å klø!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...