Gå til innhold

Når ta ut hormonspiral? Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Hei!

Mannen min og jeg har planer om å få barn nr.3 :) Vi ønsker at jeg skal bli gravid helst i mai -tidligst slutten av april, men håper jo seff at det vil klaffe i mai, og ikke så mye senere. Det kan sies at jeg har blitt fort gravid med de to forrige -egentlig før tiden vi planla å bli gravide ;P Men denne ganen har jeg hormonspiral, og er litt usikker på når jeg bør ta den ut ift den tiden vi tenker at jeg skal bli gravid. Noen som kan dele sine erfaringer på dette området? Når har dere blitt gravide etter å ha tatt ut hormonspiral?

Tenker nemlig at det er greit å vente så lenge som mulig med å ta den ut, ellers så kommer jeg sikkert å bli gravid før vi tenker, og ift jobb og diverse, så ønsker vi ikke at det skal skje for tidlig (iaf når vi først planlegger, så kan vi jo prøve å få babyen på en tid det passer best mulig ;)). Men så vil jeg jo heller ikke risikere å ta den ut for seint, ift planene våre.

Derfor håper jeg å få litt svar fra noen andre her med lignende erfaringer, sånn at jeg kan finne ut litt om hvor lang tid det er stor sjanse for at det kan ta for oss. :)

Fortsetter under...

Hei hei!

Jeg vet ikke hvor stor forskjell det er på hormon spiral og kobber spiral, men jeg hadde iallefall sistnevnte. Og det tok meg KUN kort tid å bli gravid. Jeg fjerna den 26 november og nå er jeg 8 uker på veg..

Tror det er veldig individuelt hvor lang tid det går før man blir gravid.. Så det kan nok bli vanskelig å planlegge akkurat.

Hei!

Da jeg tok ut min hormonspiral spurte jeg legen min hvor lenge jeg burde regne med å ha hormoner i kroppen.

Han sa det ble gitt veldig lokalt, så det ville forsvinne nesten med en gang.

14 dager etter var jeg gravid:-)........

Tok den ut men legen glemte nevne at man må bruke kondom 1 uke før man tar den ut. Ellers kan sperm ligge klar og vente på egget som kan slippes raskt etter spiralen tas ut. Så vips var vi gravide. Ikke planlagt, blir bare 20 mnd mellom barna. Men men.

Det der er veldig vanskelig å vite. Her gikk det 7 mnd før spiren satt.. Hadde jeg vært deg ville jeg nok tatt den ut og heller satset på kondom frem til dere skal prøve. Da er det større mulighet for at syklusen din er som den skal :o)

Annonse

Hehe, her var det mange kjappe, ja ;)

Da er det kanskje håp for det med meg og!? :)

Takk for svar, jenter! Jeg skal vurdere om jeg bør ta ut spiralen tidligere, er bare litt redd for at vi da skal bli litt for vår-yre og at jeg blir gravid før jeg "kan"/burde, hehe. Bør virkelig vente til slutten av april/mai, da blir termin etter nyttår (noe vi ønsker, siden vi har så mange familiebursdager rett før jul, og IKKE ønsker ha fler i denne perioden) og jeg får rukket å jobbe et par måneder i ny jobb (vikariat) :)

Blir spennende å se når det skjer, forhåpentligvis i begynnelsen/midten av mai ;)

Det er litt sykt å tenke på at det er 7 uker og tre dager siden jeg tok den bort.. og at jeg da er 8 + 2 uker på veg :P Rart at det skal være mulig egentlig. Men gøy er det! Iallefall for oss.. som var redde for at det skulle ta laaaang tid... Håper bare spiren holder seg på plass nå :) Heldigvis ser alt bra ut foreløbig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...