Gå til innhold

Dere som er veldig kvalme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan greier dere dagene? Hva gjør dere? Har fått det skikkelig hardt nå og er sengeliggende, tvinger i meg tørre knekkebrød, eple og te, men kommer meg ikke opp og kommer meg ikke på jobb. Vet ikke hva jeg skal gjøre for at det skal bli bedre. Det er utrolig tøft å ha slik sterk kvalme, tenker at jeg må ringe legen hvis jeg ikke blir bedre snart, men det er kanskje ikke så lett å få sykemelding? Og jeg vil det jo egentlig ikke heller, men jeg har jo ikke sjans til å dra på jobb slik jeg har det nå. Føler meg veldig stressa av dette og føler meg også veldig..svak som person som ikke greier dette. Folk er jo gravide hele tiden og greier det, for meg virker dette utrolig tøft nå, kan ikke fatte at det skal være slik i uker og uker..

Beklager for sytete innlegg, men jeg synes litt synd på meg selv nå ;)

Stor klem til alle medkvalme der ute!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner kvalmen kommer smygende nå.. litt småkvalm bare nå, og litt verre i kortere perioder!

Har hørt at ingefær kan hjelpe? men aner ikke jeg altså :)

Hvis du er så dårlig at du er sengeliggende, vil jeg jo tro du får sykemelding :)

Skrevet

Drikker ingefærte, og mulig det virker littegrann. Har faktisk kapsler liggende også men vet ikke om det er trygt? Ja får vel ringe legen i morgen, men det eneste jeg tenker på er at da må jeg jo faktisk komme meg til legen, og det kan jeg ikke skjønne at jeg skal greie, har ikke bil så må busse (evt taxi), og det virker uoverkommelig når man ikke engang kan stå loddrett :P

Skrevet

henger meg med på sytinga...

Fredag dro jeg til legen. Kastet bare opp, og greide ingenting. Sykmeldt i 14 dager med beskjed om å fokusere på meg og magen. Spise lite, men ofte. Det viktigste var å få i seg nok drikke. Hun ville ikke gi kvalmenedsettende da det gir liten virkning i de fleste tilfeller ( noe jeg vet, siden jeg prøvde det sist svangerskap)..

Såeh... her ligger jeg. Kommet meg på sofaen nå. Fått i meg litt saft, og ei halv brødskive. Kjempesulten og kjempekvalm igjen, så må vel prøve på mer mat. Puh, superslitsomt synes jeg. Men enda godt jeg ikke trenger å tenke på jobb i tillegg, det hadde bare ikke gått. Gikk over iløpet av uke 13 sist gang, og håper for all del det ikke varer lenger denne gangen heller.. Stakkars de som er kvalme hele svangerskapet! :/

God trøsteklem fra dropset :)

Skrevet

Syt i vei, her er det ei som skjønner deg! ;)

Jeg også er sulten og kvalm hele tiden, føler jeg spiser konstant og det er en kamp, et tørt knekkebrød tar minst en halvtime liksom :S

Har bestilt legetime nå, håper hun kan hjelpe meg på noe vis, blir så stressa av å tenke på jobben også. Virker ikke kvalmestillende? ååh..hadde håpet litt på det jeg altså! Har du kommet langt da dropset? er i uke 7 jeg, så synes det virker som en evighet til det kanskje går over..

Skrevet

Jeg må få klage litt jeg og... Skikkelig kvalm konstant i 3 uker nå, og idag kastet jeg opp for første gang. Formen blir bare verre og verre :((

Ikke noe mat smaker, jeg blir kvalm av tanken på alt! Sukk :-( eneste jeg får ned er polarbrød og pizza. Hva slags kost er det for den lille?

Håper virkelig dette gir seg om noen uker... 8+5 idag.

Skrevet

Jeg er 8+5 idag :) snegler meg avgårde til den magiske 12 ukers grensa:P hehe.... virket lite på meg ja, men dette kan jo være veldig induviduelt.

Legen nølte ikke med å gi meg sykmelding iallefall.. men så slet jeg med hypermesis sist svangerskap, så hun var vel redd det skulle bli så ille at jeg måtte legges inn. Så nå blir det full konsentrasjon om å få i seg nok drikke og litt mat fremover:)

Vi får se positivt på det, er jo ett godt tegn på graviditeten, og noen sier at de som sliter med kvalme aborterer sjeldnere.

Skrevet

Hei du:)

Jeg var sengeliggende i nesten 8 uker før jeg fikk kvalmestillende fra lege. Nå har jeg faktisk vært oppegående i noen dager og det er utrolig deilig! Be om medisin du. Det finnes mange forskjellige. INGENTING virket på meg bortsett fra det jeg tar nå. Og jeg har begynt på uke 12, men d var jo ikke noen forskjell:(

Skrevet

Stakkars...be om kvalmestillende du. Jeg har fått Afipran og sykmld, men må alikevel ta det rolig for å ikke bli for kvalm. Jeg er ihvertfal oppegående etter jeg fikk kvalmestillende, men vet at ikke alle har særlig effekt. Verdt å prøven !!! Jeg har 4 fra før, 3 jenter og 1 gutt, men absolutt dårligst med gutten. Denne gangen var svangerskapet ikke planlagt og jeg akter ikke å gå å spy i 20 uker denne gangen, så derfor fikk jeg tab tidlig. Håper det gir seg tidligere enn det gjorde sist.

Lykke til og tenk på deg selv og den lille skatten din :)

Skrevet

Kjenner meg godt igjen i tankegangen. Jeg synes også at dette er utrolig tøft! Jeg kaster opp flere ganger om dagen, og har gått ned 5 kg på 2 uker. Føler meg helt tappet.. Det eneste som hjelper er å ta det helt fullstendig med ro... Dessuten passer jeg på å tvinge i meg noe mat hver andre time. Går d lenger mellom måltidene blir kvalmen verre, og jeg kaster opp. Det er vanskelig å få nok drikke, så fokuser på det. Jeg går og super hele dagen. Drikker litt cola også, for jeg føler det hjelper litt. Vet jeg ikke burde, men her er gode råd dyre. Og ja, mannen min kommer med frokost i sengen hver morgen, for at jeg skal ha sjangs til å stå opp.

Jeg er sykemeldt. Legen min var ikke i tvil. Vi er begge overbevist om at jeg blir verre om jeg begynner på jobb igjen. Og blir jeg verre så blir jeg nok innlagt. Hjelpe meg, dette er tøft! Men det er klart du skal sykemeldes! Hvis jeg var deg ville jeg fått noen til å kjøre meg til legen, eller tatt drosje. Viktig at du kommer deg dit nå, slik at du får oppfølging.

Og til slutt. Du er IKKE svak! Det er ikke alle som er like kvalme. Sterk kvalme er et mareritt. Jeg hadde heller tatt en fødsel i måneden enn å ha denne kvalmen 24 timer i døgnet. Men du, i sted så jeg på jordmødrene og da ble jeg minnet på hva som er premien! En liten baby..

Skal forresten til akupunktur på onsdag. Kan fortelle hvordan det gikk! Jeg håper...

Skrevet

Det er "godt" å se at jeg ikke er alene om dette! Føles nesten litt tabu å klage over kvalme når man er så glad for å være gravid, men det er virkelig tøft altså!

Har følt meg litt bedre i kveld, kjæresten kjøpte seaband til meg som jeg føler virker littegrann? tør iallefall ikke ta dem av igjen uansett om det er innbildning eller ei :P Og så drikker jeg 50/50 med eplemost og farris, det var virkelig forfriskende, så det anbefaler jeg.

Og lucy, takk skal du ha! Var gode ord å lese, og håper legen min er like forståelsesfull som din..men jeg vurderer å bytte lege,er ikke så fornøyd med henne så jeg er litt spent på hva hun sier.. Lykke til med akupunktur! Har hørt om mange som har blitt hjulpet av det! :)

Det er jammen godt å ha en snill og forståelsesfull kjæreste som ikke vet hva godt han kan gjøre, henter drikke og mat og handler og rydder, og gir meg klemmer innimellom :-D

Gleder meg sååå til kvalmen er over igjen og jeg kan fokusere på gleden ved å være gravid, slitsomt når man bare må ligge rolig å prøve å ikke bevege seg for mye for å ikke trigge kvalmen..og det er det eneste som fyller dagene liksom.

GOD BEDRING til alle sammen!! Håper det gir seg snarest hos alle som en :)

Skrevet

blargh..følte meg litt bedre i gårkveld, så jeg tenkte, hm kanskje dette ikke blir så ille likevel. Våknet i natt av at jeg var kjempekvalm! Kjæresten måtte hente bøtte..drakk litt vann og så sovnet jeg igjen, spydde i morgest selv om jeg både spiste og drakk før jeg sto opp av senga, har hatt på meg seaband hele natta..tror ikke de virker likevel, hehe, men har enda ikke tatt dem av, :P

NÅ først, kl 14 har jeg kommet meg ut av senga. Og er relativt "oppegående", kaller det oppegående når jeg kommer meg fra senga til sofaen og kan sitte innimellom all liggingen :P

Er skrubbsulten hele tiden, det er et ork å tvinge i seg mat, jeg blir gaaal. Torsdag skal jeg til lege, håper bare jeg kommer meg opp tidsnok og kommer meg nedover, gruer meg allerede. Håper på kvalmestillende, og må iallefall ha sykemelding, for har ikke sjans til å jobbe slik forfatningen er. Gruer meg allerede til neste morgen.. i natt må jeg ha noe mat på nattbordet i tilfelle jeg våkner igjen.

klaaaaaaaaag... ja jeg vet, jeg syter, og jeg synes synd på meg selv. Men det skal bli deilig med en ettermidag med litt mindre sterk kvalme nå og jeg kan se litt tv. 6+4 i dag.....

Skrevet

Jeg synes synd på både deg og meg og alle andre som er hardt rammet av kvalmen.. Vet du, jeg hadde en forferdelig helg. Spydde hele tiden, orket ikke være oppe og var nesten ikke sammen med ungene i det hele tatt. Men både i går og i dag har det gått mye bedre! Det er så deilig å få en pause!! Jeg lurer på om det kan være fordi jeg for det første tar det heeeeeelt med ro, men også fordi jeg får i meg mer drikke. Leste et sted at dehydrering i seg selv gir kvalme, så det er jo en ond sirkel når man kaster opp det man drikker... Jeg er 8+6 i dag.

Sikkert lurt å ha noe mat på nattbordet om natten. Jeg har alltid bøtten klar ved sengen. Liksom litt mindre stressende når jeg vet den er der, selv om jeg som regel rekker fram til do.

Skjønner du gruer deg til legetimen, og turen dit. Ta med deg en spypose. Om legen din har litt lite forståelse, så er det kanskje ikke så dumt om du kaster opp mens du er der..? ;-)

Håper du får en god ettermiddag! Jeg må forresten legge meg tidlig, ellers blir kvalmen verre. Pass på og få nok søvn!

Skrevet

Uff.. Hold ut!!! Det går over til slutt... Men vet det kan føles som en evighet. Jeg ble nesten innlagt denne gangen, fikk beskjed om at jeg hadde ekstrem svangerskapskvalme. Kastet opp i 14 uker. Og jeg sier bare ta ut sykemelding med god samvittighet!!! Det er viktig at du tar vare på deg selv nå og kun tenker på deg og barnet. For meg var det bare å ligge rett ut.. Beveget jeg meg kunne jeg bare løpe rett på do å kaste opp. Kanskje en mager trøst men kvalme er et godt tegn!! Det tyder på at du produserer mye hcg og at alt jobber som det skal.. Noen reagerer mer på disse hormonene enn andre. Jeg tenkte hele tiden at det er et godt tegn:) også får man høre det av alle etterhvert, så man blir litt lei av å høre det også;) masse lykke til!!

Skrevet

Det er lov å syte. Og det er lov å be om sykemelding! Sterk kvalme er "sykdom" god nok, spør du meg... Du ville jo ikke gått på jobb med omgangssyke heller...

Her kom kvalmen 'over natten' på mandag - 6 + 0. Blir det same greia som de foregående to gangene, har jeg 8-10 user med kvalme og oppkast foran meg. Blæ. Denne gangen kommer jeg I midlertid ikke til å klamre meg fast på jobb for enhver pris? Blir jeg for dårlig blir jeg hjemmme.

I mellomtiden trøster jeg meg med deer som mener kvalmen er et godt tegn :)

Lykke til Zassy, og dere andre. Det går over tilslutt :)

Skrevet

Tusen takk alle sammen, ja jeg har fått hørt en del at kvalme er et godt tegn, hehe, så jeg trøster meg med det, men det er vanskelig å holde motet oppe likevel, Var hos lege i går og snakk om å bli tatt godt i mot! Hun var SÅ forståelsesfull, fikk kvalmestillende tabl + sykemelding, var ikke snakk om noe annet! + beskjed om å kontakte igjen hvis jeg ikke ble bedre. De tok Blodtrykk/puls å blodprøver, alt så bra ut heldigvis, blodprøvene skulle sendes inn da.

Vintersol: Jeg fikk det også 6+0 på dagen! Så ber til gudene om at det kommer til å gi seg 12+0 (eller helst før!!)

Vi har nå fortalt det til alle nære og kjære også, og det var utrolig godt, det hjalp mye å få trøst og gode ord fra de rundt, og også få høre hvor mye de gleder seg sammen med oss, så prøver så godt jeg kan å tenke på hvor fint dette skal bli, bare denne kvalmen kan gi seg..

Men hva spiser dere? Synes det er så vanskelig å få i seg mat når kjæresten er borte, når han er hjemme så lager han noe til meg, men alene og når jeg knapt kan stå så blir det bare det han har satt klart til meg i nærheten, saltpinner er mine gode venner akkurat nå :P Har blitt en del loff også og tørre knekkebrød, men det greier jeg ikke lenger. Potetgull hjelper litt. Er ikke akkurat noe sunt kosthold her for tiden.. men jeg er glad for alt jeg får i meg og som blir i magen.

Renee: Når ga kvalmen seg til deg? :) Takk for gode ord!! Klem.

Skrevet

Føler SÅ med dere alle sammen! Hos meg kom kvalmen for fullt forige helg, da jeg gikk over i uke 8..

Nå er jeg i uke 9, og det blir bare værre og værre. Sent i gårkveld kasta jeg opp, og fikk ikke sove før langt på natt. Fikk meg Seabands i går, som jeg prøvde tidligere på kvelden. Syns de virka litt, men som sagt så kom det sterkere tilbake sent på kvelden.

Jeg har enda ikke fått i meg noe mat i dag, men skal prøve nå. Håper det holder seg nede! Jeg prøver å spise lett mat.. mye salat med skinke, frukt osv :) Jeg drikker litt for mye Pepsi Max... :P småavhengig av det.

Skrevet

Jeg har helt gitt opp et sunt kosthold, er bare glad for alt jeg får i meg og som blir i magen.. sikkert ikke sunt i lengden, men legen sa også at det viktigste var at jeg fikk i meg noe, og da særlig væske.

Jeg får faktisk i meg vitaminene mine hver dag, tar de når jeg er minst kvalm, og det virker som de kanskje gjør det litt bedre? Tar multivitamin, folat og omega3.

7+0 i dag :)

Skrevet

Jeg er nok heller ikke så veldig sunn av meg for tida.. Når man ser brort i fra maten jeg prøver å presse ned ( som kanskje er en gang om dagen) så bllir det mye salt potetgull osv. Må jo få noe i meg, for at vi skal komme oss igjennom dagen:)

Jeg tar Jern og Folat, men skal kjøpe omega 3 og multivitamin. Det er nok lurt :)

Skrevet

Stygt å seie det, men det er godt å lese at det ikkje er berre meg som er kvalm... hi hi Off, det er berre fælt altså! Eg har tre born frå før, og føler meg ofte som ei elendig mor. Eg orker ingen ting, og dei er utolmodige. Skjønar dei så godt. Presser meg heile tida, og då blir eg berre verre. Både fysisk og psykisk.

Merkeleg fenomen dette eigentleg. Var kjempedårleg med nr ein og to, heilt frisk med nr tre, men "dødssjuk" no med nr fire...Sånne seaband funker ikkje for meg, ikkje mat på senga, ikkje søvn, ikkje kvile, INGENTING! Sorry, men måtte berre syte litt... er 8+4 no, og ser ikkje enden på kvalmen...

Skrevet

off, så utroolig kjedeli og slitsomt å være kvalm! føler med dere selv om jeg ikke er gravid og ikke er kvalm!

men min beste venninne brukte noen bånd rundt håndleddet som har en kul på undersida og trykker på noe som tar bort kvalmen.. og de funka veldi bra for henne! bare et lite tips å prøve :)

virka iallefall på meg når jeg blir bilsjuk! :P

dere får bli bedre snart slik at dere får kose dere med magen!

Skrevet

Jeg kaster opp som en gris. Klarer ikke å spise eller noe. Ligger i sengen.

Skrevet

HI, selvfølgelig kan du få en sykemelding for svangerskapskvalme. Det er ikke sytete i det hele tatt. Mulig konene bet det i seg og gikk på jobb for 50 år siden, men vi har tross alt bedre muligheter i dag heldigvis.

Jeg har vært sykemeldt pga kvalme i mine svangerskap og har ikke møtt annet enn forståelse fra både leger og arbeidsgiver.

God bedring!

Skrevet

Her kommer et "positivt" innlegg :)

Jeg begynte å kase opp i uke 7, kastet opp 8-10 ganger for dag på det verste. Mat på sengen, spise ofte og ikke fet mat osv funket ikke. Prøvde ikke akupunktur, rett og slett for jeg hadde ikke energi til å finne ut av det og dra for å få det, og ingefær-te kastet jeg opp av bare ved tanken på det. Jeg var selvsagt sykemeldt og holdt meg hjemme hele tiden, liggende på sofaen. (Vet ikke hvor mye jeg har gått ned i vekt, men har faktisk fått mage allerede)

Når jeg bekka 12 uker fikk jeg høre om ingefærkapsler, og tok de i tre dager. Sluttet å kaste opp med en gang, og kvalmen er neeesten borte! Fra uke 14, altså denne uka (er 14+6 idag), har energien kommen tilbake og jeg takler å være sammen med jenta mi på 2,5 år igjen. Deilig!

Det verste var kanskje at jeg ikke klarte å glede meg over nurket i magen. Skulle rett og slett ønske at vi ikke hadde prøvd å bli gravide, så sliten var jeg.

Men hold ut! Det går over, og det er verd det!

Skrevet

Nå er det helt forferdelig her. Faktisk så forferdelig at jeg nesten angrer på alt.. gråter hver dag og greier ikke glede meg over graviditeten i det hele tatt. Gruer meg til uken som kommer, gruer meg til hver nye dag. Spyr alt jeg spiser og drikker, ligger bare hele dagene, er intenst kvalm og dårlig. Har fått kvalmestillende av legen men jeg ble bare helt dopa av dem, var en forferdelig følelse, likevel er jeg så desperat nå at jeg har tatt en halv tabl i kveld og håper det kan hjelpe. Alle sier jeg må tenke positivt, jeg greier det ikke, jeg er helt utslått og kjenner jeg blir mer og mer deprimert :( Uff var ikke slik det skulle bli. Jeg greier ikke holde motet oppe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...