Gå til innhold

Ruptur grad 3 forrige gang (litt detaljer..) KS eller vanlig fødsel nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

fødte en datter for snart 2 år siden. Fødselsen gikk bra selv om den var langvarig, og datteren min var i topp form da hun kom ut. Men jeg fikk en grad 3 rift, samt en dyp rift innvendig. Måtte sys i nesten 2 t etterpå. Heldigvis har det gått relativt bra i ettertid, men jeg hadde mye vondt de første ukene og var veldig bekymret for om jeg skulle få varige plager. Hadde smerter i arret i ca 6 mnd etterpå. Og har hatt litt problemer med å holde på luft.

Nå er jeg gravid igjen, og er så i tvil om jeg tør å føde vanlig ,eller om jeg skal kjempe for å få KS. Har hatt KS med førstemann pga seteleie, og det gikk kjempefint. Hadde mindre smerter og plager etter det enn ved vanlig fødsel, rent bortsett fra de to første dagene. Men så sier lege/jordmor at det er best å føde vaginalt hvis man ikke har varige plager etter rift og at det ikke er stor sjanse for at det skal skje igjen. Men de kan jo ikke garantere noen ting. Jeg er ikke redd for selve fødselen, men er livredd for å revne igjen og få større skader som kanskje ikke lar seg reparere. Er det verdt å ta sjansen? Eller bør jeg safe og gå for KS? Får man KS etter slik skade? Noen med erfaringer eller gode råd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får KS etter slik skade. Jeg hadde problemer med luft etter slik skade og valgte KS denne gang. Ikke verdt å ta sjansen, pluss barseltiden nå er jo mye bedre enn da jeg fikk ruptur. Hos meg kartlagte dem hvorfor det ble ruptur og kom frem til at barnet str var av vesentlig betydning. Jeg ble veksetimert med datteren min denne gang og to uker før termin kom vi frem i samråd med gyn at KS var den beste løsning...

Hos meg kom vi frem til at det var en rekke faktorer som førte til ruptur sist, og de aller fleste kan man faktisk gjøre noe med. Gyn sa at journalen min var jo oppskrift på å få ruptur, omtrendt alle faktorer hadde vært inne...Som hvor lang tid dem tillater at du ligger i fødsel, fødselen skal ha en viss fremgang. Om det var hovedgrunnen sist, kan det gjøres noe med kanskje? Ville iallefall hatt samtaler med gyn på sykehuset du skal bruke :)

Skrevet

Med en slik skade skal du få velge selv! Jeg hadde også en alvorlig ruptur, slik som du, der endetarmsmuskelen ble revet tvers av. Hadde ingen problemer i ettertid, bortsett fra litt problemer med å holde igjen luft. (sett bort fra at det var ubeskrivelig jævlig å gå på do i mange mnd etterpå da....)

Denne gangen ble jeg nøye fulgt opp, med flere ultralyder for å sjekke veksten og størrelsen på babyen. Grunnen til rupturen var nemlig at gutten var stor og kom altfor fort. Jeg hadde samtaler med både jordmor og leger. De anbefalte (selvsagt) vaginal fødsel, og mente at om babyen ikke var like stor som sist, og man passet godt på i pressefasen av fødsel, så var det liten sjans for at det skulle skje igjen.

Jeg var som du, ikke redd for fødselen i seg selv, men absolutt liiiivredd for å bli ødelagt der nede!! Legene mente at babyen ikke var stor, men gjennomsnittlig, og siden jeg er livredd ks også så valgte jeg å føde vaginalt. Det var et fryktelig vanskelig valg å ta, og jeg slet med det gjennom hele graviditeten!

Men fødselen gikk som en drøm!! Den beste fødselen av de tre jeg har vært gjennom!!! Jenta som kom ut var stor, 4,4kg (gjennomsnittsbaby my ass!!!), men jordmor måtte kun sy et par sting. Det hele gikk så greit og lett at jeg ikke kunne tro det var sant. Jeg er absolutt sjeleglad for at jeg fødte normalt når det gikk som det gikk!. Jeg fikk også en erfaren og dyktig jordmor, som holdt igjen og fortalte meg når jeg skulle presse og når jeg måtte stoppe.

Men dette er et forferdelig vanskelig valg, for man kan aldri garantere noe... Snakk med jordmor og leger! Få avtale på sykehuset der du skal føde, og snakk mye om det.

Lykke til!!!

Skrevet

Hei!

Det er nå syv uker siden jeg fødte en jente etter en lang fødsel.

Når det var ti cm åpning, stoppet riene totalt opp. Dryppet ble skrudd opp og bedøvelsen helt av. Riene kom fortsatt ikke. Lege bestemte seg for å begynne å dra med tang fordi hjerterytmen ikke kom seg opp igjen og baby ble stresset. De dro, dro og dro..

Så satt baby totalt fast med skuldrene og navlestrengen var i veien. Da gikk alarmen, og de klipte meg opp nedentil. Samtidig måtte dette gå fort og flere sto omtrent å hoppet på magen min for å få jenta ut som også svelgte mye fostervann. Da revnet jeg fra A til Å og har i disse ukene etter fødselen hatt mye vondt. Revnet også innover og ble sydd der også. Å gå på toaletten for å gjøre fra seg er enda vondt :(

Jeg er veldig redd for neste fødsel om jeg i det hele tatt vurderer det, for slik som deg, er jeg veldig redd for å få en slik skade igjen for det var helt grusomt :(

Så håper at om jeg skal ha et barn til, at jeg i det minste kan få valget mellom ks eller vaginal fødsel..

Skrevet

Få en skikkelig samtale på sykehuset der legen kan gi argumenter for og imot det ene og det andre! Jeg hadde rift grad 3b med førstemann for snart 3 år siden, ble sydd i spinalbedøvelse på operasjonsstua. Hadde en del plager i starten, og ganske lenge vansker med å holde på luft. Fødte nå på vanlig måte for 8 mndr siden, og det gikk helt supert! Det eneste de måtte sy var det de klippet:-) Når man har født en gang før er jo vevet tøyd en gang tidligere. Jeg har hatt helt gjennomsnittlig store barn begge gangene, da. Så det kan altså gå fint neste gang, men jeg ville som sagt fått diskutert det ordentlig med noe helsepersonell som kjenner din historie!

Skrevet

Jeg revnet grad 3 under min første fødsel (den snilleste av dem, tror det er 3a). Jeg ble sydd lenge, aner ikke hvor lenge, og det var litt vondt å bla sitte de første dagene, men etter det så har jeg ikke hatt noen plager i det hele tatt. Grunnen til at jeg revnet var at jeg lå så lenge med pressrier at de måtte hjelpe meg å få babyen ut, så barnepleieren dyttet på babyen utenpå magen min mens jeg presset og da kom han plutselig veldig raskt ut.

For 9mnd siden fødte jeg på nytt. I begynnelsen av svangerskapet gruet jeg meg til fødselen, men det var fordi den første gikk veldig raskt og jeg var redd det skulle gå enda raskere, først når jeg ba om papirene fra første fødsel skjønte jeg at jeg hadde revnet veldig mye, men ettersom jeg ikke har hatt noen plager i etterkant var jeg ikke noe bekymret over det. Denne gangen klarte jeg heldigvis å presse babyen ut selv og jordmor sydde kun 3-4sting etterpå.

• 5 uker senere...
Skrevet

Takk for svar jenter;)

Har nå gått en måned og jeg er fortsatt usikker på valget. Skal til samtale på sykehuset i morgen og prøver å sette opp litt for og imot.

Men vet allerede nå at jeg får KS dersom jeg ber om det.

I tillegg til den riften jeg fikk sist er det en ting til som gjør meg usikker:

morkaken ligger denne gangen veldig langt ned, bare 1 cm fra indre mormunn. Dette førte i forrige uke til en plutselig blødning, blodet bare rant og rant. Heldigvis stoppet det av seg selv etter kort tid. Lå til obs på føden i 2 døgn og etter det har det vært rolig. De sier at det er mulig å føde vaginalt, siden morkaken ikke ligger over selve åpningen. Men er selvsagt redd for å blø masse under fødsel, dette kan jo være farlig både for baby og meg og det er økt fare for haste-KS pga dette.

Så med tanke på rupturen sist gang og i tillegg økt fare for styrtblødning under vanlig fødsel heller jeg nå mer og mer mot KS, selv om jeg vet at det heller ikke er risikofritt..

Noen med erfaring, råd og trøst..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...