Gå til innhold

Ruptur grad 3 forrige gang (litt detaljer..) KS eller vanlig fødsel nå?

Anbefalte innlegg

Hei,

fødte en datter for snart 2 år siden. Fødselsen gikk bra selv om den var langvarig, og datteren min var i topp form da hun kom ut. Men jeg fikk en grad 3 rift, samt en dyp rift innvendig. Måtte sys i nesten 2 t etterpå. Heldigvis har det gått relativt bra i ettertid, men jeg hadde mye vondt de første ukene og var veldig bekymret for om jeg skulle få varige plager. Hadde smerter i arret i ca 6 mnd etterpå. Og har hatt litt problemer med å holde på luft.

Nå er jeg gravid igjen, og er så i tvil om jeg tør å føde vanlig ,eller om jeg skal kjempe for å få KS. Har hatt KS med førstemann pga seteleie, og det gikk kjempefint. Hadde mindre smerter og plager etter det enn ved vanlig fødsel, rent bortsett fra de to første dagene. Men så sier lege/jordmor at det er best å føde vaginalt hvis man ikke har varige plager etter rift og at det ikke er stor sjanse for at det skal skje igjen. Men de kan jo ikke garantere noen ting. Jeg er ikke redd for selve fødselen, men er livredd for å revne igjen og få større skader som kanskje ikke lar seg reparere. Er det verdt å ta sjansen? Eller bør jeg safe og gå for KS? Får man KS etter slik skade? Noen med erfaringer eller gode råd??

Fortsetter under...

Hei. Tommelfingerregelen er vel, har du plager, bør du ta KS, har du ikke plager kan du føde vaginalt. Jeg kjenner flere som har hatt grad 3 ruptur og som har født vaginalt andre gangen uten å få en ny ruptur. De fikk begge bare noen pyntesting. Jeg hadde selv en totalruptur og har plager og måtte derfor ta KS. Jeg synes ikke KS var noe særlig gøy, hadde masse smerter, mye mer enn etter rupturen. Det går som regel bra med fødsel nr. 2, men jeg skjønner at du er redd for å revne igjen. Jeg anbefaler at du snakker med jordmor/lege om dette. Det er uansett ikke vanskelig å få innvilget KS etter ruptur hvis det er det du ønsker.

Hei.

Har hatt full ruptur som følger av første fødsel. Ble av overlegen anbefalt KS ved neste fødsel, da det ikke kan garanteres at evt. ny ruptur unngås. Overlegen var helt klar på at pga. luftlekkasje som følge av rupturskadene, var det ikke å anbefale med vaginal fødsle for min del.

Anbefaler deg virkelig å snakke med OVERLEGE/LEGE på gyn.pol. avdeling, og ikke jordmødre om dette. Jordmødrene har ikke noe delaktighet i oppfølging av rupturskadde, ei heller utdanning i følgeskadene rupturer får for oss som opplever dette. Det har legene som reparerer og må vurdere oss.

Lykke til med avgjørelsen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...