M@mm@ :-) til to!♥ ♥ ♥ ♥ Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Vi har nok skutt oss selv i foten, for vi har vugget han i søvn. Enkelte kvelder har han sovnet av seg selv. Men altfor ofte har jeg ammet eller vugget han i søvn. Når han nå skal legge seg, eller hvis han våkner opp etter en liten stund så hyler han helt til vi vugger. Med første mann gikk vi ut og inn, når hun hylte og etter en stund ble det lenger og lenger mellom hylingen. Men nå.... han slutter jo ikke å hyle selv om vi er der, og INGEN TING hjelper.... bortsett fra å vugge da! Nå er vi så slitne at vi ikke vet hva vi skal gjøre.... kan noen hjelpe oss med noen tips? Hvordan har dere lært babyene deres å sovne????
*LillaMeg* Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 Vi brukte en mild gråtekur. Jada, vet at det er skikkelig fælt i følge mange, og jeg var egentlig veldig imot det, men etter å ha prøvd det med å gå inn og ut mange ganger så orket jeg ikke mer. Endte alltid med at jeg måtte legge meg med han. Brukte denne metoden her: http://www.babysiden.com/2009/01/hvordan-f-babyen-til-sove.html mild gråtevariant 1. Men jeg økte ikke minuttene da.. Og nå sovner han av seg selv uten grining og uten sutring. Våkner han om natta så sovner han igjen med engang. (med mindre vi må snu han, eller noe sånt da)
*LillaMeg* Skrevet 17. januar 2011 #3 Skrevet 17. januar 2011 Men det anbefales ikke gråtekur til barn under 6mnd da, og man må være sikker på at barnet er helt friskt, mett, tørr osv..
Gjest Skrevet 17. januar 2011 #4 Skrevet 17. januar 2011 legg ungen, gå ut, når ungen protesterer teller du til ti før du går inn igjen.. Putt i smokk, stryk litt, gi en klem eller noe for å roe ungen, men ikke ta han opp.. Så er det "bare" å gjenta dette mange ganger... Det er sånn jeg gjorde det. Men om det funker på ungen deres veit jeg ikke... Men det beste er vel å sende ungen og få noen andre til å venne av med vugging.. Ofte det går lettere da..
M@mm@ :-) til to!♥ ♥ ♥ ♥ Skrevet 17. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 17. januar 2011 Tusen takk for svar begge to. Han er 7 mnd så sånn sett så er han jo gammel nok for en slags gråtekur.... På førstemann brukte vi en gråtekur-ligth, vi ventet 2 min mellom hver gang vi gikk inn. Men da kunne vi roe henne ned også gå ut igjen før hun beg. å gråte på nytt. Likte heller ikke tanken på gråtekur, men denne varianten fungerte bra den gangen. Problemet vårt nå er at han ikke roer seg når vi kommer inn. Han hyler og hyler helt til vi "gir opp" og vugger han i søvn. I går hylte han sammenhengende i over 30 min (MENS VI VAR DER INNE). Og vi får ikke roet han, og da vil jeg IKKE gå ut igjen. Huff.... jeg kjenner at jeg gruer meg til kvelden! Blir liksom så rådvill....
mamman til Fillip Skrevet 17. januar 2011 #6 Skrevet 17. januar 2011 Ak sånn er mini her å... får ikke roet han ned igjen... så om noen har et godt råd for å klare stoppe det, DA blir jeg glad å! Jeg å gruer meg til hver kveld å må få han til å sove... Er alenemor så er ikke mye avlastning eller... har skrikinga/leggninga alene... SLIIITEN!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 17. januar 2011 #7 Skrevet 17. januar 2011 Barnevennlig søvntrening, som ikke innebærer at baby må skrike seg i søvn, kan du lese om her; opp-ned metoden/ The fade-away strategy; http://www.sovlillebaby.com/soevntrening.htm
Mamma's Magic Skrevet 17. januar 2011 #8 Skrevet 17. januar 2011 Har akkurat det samme problement som deg, HI. Mini er 6 måneder, og sovner så og si aldri før midtnatt. Vi vugger, pupper, har prøvd å la henne skrike, føler vi har prøvd ALT. Men hun bare skriker og skriker, er kjempetrøtt, og nekter å sove. Det er helt grusomt. Skjønner ikke hva vi skal gjøre. Vi har prøvd å sitte ved senga hennes, og hun har skreket så lenge som en time i strekk. Har selvsagt vært hos kiropraktor og alt sånt i månedsvis, og hun skriker mindre på dagtid, men er selvsagt veldig trøtt, stakkar, så det blir endel gråt på dagen og. Og når hun endelig sovner, kan hun våkne alt fra 4-8 ganger i løpet av natta. Ikke lett dette her...
Daydreamer 81 Skrevet 17. januar 2011 #9 Skrevet 17. januar 2011 Hei. Har skrevet dette tidligere her inne, og fikk tipset selv her på forumet. Det funket bra for oss: Kjør på med masse grøt...-det er det aller siste du gjør før legging. Ta bading, pysjamas og annet stell FØR kveldsgrøten. Lillegutten vår er SÅ god og mett og trøtt at han enkelte kvelder ikke vil ha pupp engang. (Bra tips for nattavvenning også) Lykke til :-)
M@mm@ :-) til to!♥ ♥ ♥ ♥ Skrevet 17. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 17. januar 2011 Han får grøt på kvelden, men ikke rett før leggetid.... og han spiser bra med pupp etterpå. Kanksje vi skal øke grøt mengden. Er villig til å prøve nesten alt jeg nå. Han sovner jo, men bare hvis vi vugger og sånn kan vi jo ikke ha det! Til mamma'n til Fillip: En god klem til deg! Du er kjempeflink som fikser alt selv! :-)
mamman til Fillip Skrevet 17. januar 2011 #11 Skrevet 17. januar 2011 Han får grøt før bading å flaske etterpå rett før senga... Også prøvd fade away metoden... problemet da er at han blir rolig bare han kjenner handa mi under seg sånn at jeg skal løfte han... prøver ta bort hendene da å han skriker før de er helt vekk... om jeg bare holder hendene der, går det ikke lang tid før han SKRIKER igjen for jeg ikke tar han opp... løfter han helt opp å ha sover nesten, legger han ned å den forbanna ungen skriker før han treffer madrassen! unnskyld utrykket men jeg er så sliten at jeg ikke vet opp å ned med meg selv... tror jeg har prøvd ALT! han bare VIL IKKE! klarer gjør han for han sovner jo i vogna... Uff, ikke meninga å "ta over" tråden din m@mm@ til to men handler jo om det samme så tenkte det ikke var noen vits å lage en lik:) Klemmen varmet, go klem tilbake!
Gjest Skrevet 17. januar 2011 #12 Skrevet 17. januar 2011 Her har vi vognbagen i stua om dagen, så hun sover i den... Hun har en liten uro i den, som spiller hvis hun drar i den, bamsekluten sin, og smokken. Når hun begynner å bli trøtt legger jeg henne iden, gjerne på siden, putter smokken i munnen hennes og legger bamsekluten halveis forran ansiktet hennes... Da pludrer hun og koser seg til hun sovner... Jeg vet ikke hva som er vanlig men, her er rutiner tingen
LilleMy J-10 Skrevet 17. januar 2011 #13 Skrevet 17. januar 2011 Hvordan sovner han om dagen? Kanskje det er lettere å trene på å sove alene i senga på dagtid uten vugging/trilling? (hvis det da ikke allerede er i boks..) Kan det være at han er overtrøtt? Jenta mi har større vanskeligheter med å sovne av seg selv når hun er overtrøtt, da blir det gjerne litt gråting. Jeg la meg av og til sammen med datteren min i sengen vår og latet som jeg sov, med øynene igjen og med dype, rolige ånderag. Jeg har en veldig rolig baby, så hun lå bare og kikket på meg, og det hendte at hun også sovnet. Om hun var litt urolig holdt jeg henne i hånden, eller strøk henne over magen. Vet ikke om denne "treningen" har spilt noen rolle, eller om det bare var tull, men hun er ihvertfall veldig flink til å sovne uten hjelp. Men dette gjorde jeg da hun var så liten at hun ikke hadde lært å snu seg rundt og komme seg unna :0) Kanskje litt forandring i senga hans hjelper? Noe han kan se på, uten at han blir FOR stimulert og våken.. -Slik at han vil ligge i senga uten å gråte tenker jeg.. Prøver vel å si at det kanskje går an å starte med å avlede oppmerksomheten bort fra det at han ligger i ro (les; uten vugging) i senga, FØR han finner det ut, og begynner å gråte.. Bare noen tanker fra meg.. Lykke til med sovetrening, håper sovingen ordner seg snart! (:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå