2gull+spire Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Har holdt meg langt unna alt av spekemat helt til i forrige uke.. Bare måtte ha og nå har jeg spist noen skiver.. 35+2 i dag.. Hva kan skje?
sunny_bj22 Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 Har spist spekemat flere ganger gjennom svangerskapet. Men lager pizza med mye digg på når eg får kikk. Når man steker kjøttet er det fritt fram:)
♥Mammatil3små♥ Skrevet 17. januar 2011 #3 Skrevet 17. januar 2011 Jeg har holdt meg unna, men om jeg får veldig lyst på så steker jeg litt f.eks... En dag dampet jeg fenalår og laget potetmos til middag... hehe:) Er jo sååå godt og salt...Men har ikke tatt sjansen på å spise det rått... Fant litt om det på matportalen: http://matportalen.no/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter Men tror ikke det er så stor fare i Norge egentlig... Vet om mange som har spist spekemat gjennom hele svangerskapet, uten att verken mor eller barn har tatt skade av det...
Februargutten <3 Skrevet 17. januar 2011 #4 Skrevet 17. januar 2011 Fordi om det blir sagt at det skal mye til før man kan pådra seg noen komplikasjoner hvis man spiser feks. spekemat, ferskost o.l. så ville jeg nok ikke tatt sjansen bare fordi jeg "måtte ha" Du skriver "hva kan skje", men vet nok godt hva konsekvensene kan være... Det er jo en grunn til at spekemat står oppført som no,no i svangerskapet.. Da ville jeg i alle fall gjort som referert ovenfor: puttet det på stekepizza el. lignende!
mamma til Rinde,Luna og Storm Skrevet 17. januar 2011 #5 Skrevet 17. januar 2011 Enkelte dager må jeg ha salami på skiva.. og har spist temmelig mange pakker totalt nå gjennom tre svangerskap. Har også spist varmrøkt reinhjerte,fenalår,sørlands snabb,medium stekt biff,hjemmerøyka laks og helt sikkert mye annet galt også.. Men spiser stort sett det som er anbefalt..
Makko med to små gutter Skrevet 17. januar 2011 #6 Skrevet 17. januar 2011 Jeg er en av de som har fått toxoplasmose under svangerskapet selv om alle siter at det "det går sikkert bra". -Heldigvis er ikke lillegutt blitt smittet, men den stunden vi ikke viste var et sant helvete... Hadde han vært smittet så tidelig hadde jeg nok ikke sittet her nå høygravid. -Det verste er at jeg må ha blitt smittet før jeg viste at jeg var gravid da jeg både siste gang og denne gangen har vært veldig forsiktig med hva jeg har spist. Men spekemat er jo ikke noe "problem". Det smaker jo bare bedre når det er varmebehandlet og da er du kvitt både listeria og toxoplasmose. Ostesmørbrød, pizza og viltgryter eller anna er gode alternativ.
yeah:) Skrevet 17. januar 2011 #7 Skrevet 17. januar 2011 Ta det med ro, det går helt fint. Det er alt for mye hysteri om hva du skal spise og ikke. For noen år siden var det "lov" å spise spekemat. Spekemat er behandlet kjøtt. Det ubehandlet du ikke skal spise. Nei, det er ikke stekt, men det ER behandlet. Og i Norge er det så strengt at det er ikke fare for dårlig kjøtt og sånn. Men det som er med spekemat er at det er veldig salt. Og salt binder opp vann. Så hvis du har en del vann i kroppen er det lurt å holde seg unna spekemat. Men hvis du ikke har noe vann i kroppen kan du spise litt spekemat. Gjør med det som med alt annet mat du egentlig alltid skal tenke på hele live: Alt med måte
snart mamma til nr 2:-) Skrevet 17. januar 2011 #8 Skrevet 17. januar 2011 Min jordmor sa jeg fint kunne spise det om jef fryste det to døgn først;-)
Utålmodig fødeklar♥J07, G11♥ Skrevet 17. januar 2011 #9 Skrevet 17. januar 2011 Jeg fryser all spekemat i noen dager før jeg spiser det, da skal det visst være greit. Med unntak av salami da, det spiser jeg så lenge pakken er rimelig ny.
Isabella12 Skrevet 17. januar 2011 #10 Skrevet 17. januar 2011 Det er IKKE greit å spise salami fersk eller fryse spekemat for å være sikker på å unngå toxoplasmose og listeria. Sjekk Mattilsynet dere som er i tvil; fagfolk vet faktisk mer om det enn de som uttaler seg her. At noen velger å ikke gjøre det eller tror at speking er en behandling som sikrer kjøttet mot toxoplasmose får være deres sak, men altså ikke sant. For ordens skyld; det er ikke vanlig at gravide spiser Parmaskinke eller annet speket kjøtt i andre land heller. Selvsagt sjelden det skjer, men siden konsekvensene er fatale bør dere droppe å si ting som ikke stemmer. Jeg har selv en venninne som mistet barnet sitt etter toxoplasmose-infeksjon i svangerskapet.
Babyønske �� Skrevet 17. januar 2011 #11 Skrevet 17. januar 2011 Har du dokumentasjon på at spekemat er behandlet kjøtt, og hvordan det er behandlet? Jeg har undersøkt dette med spekemat og graviditet en god del og ikke funnet noe annet enn at det er rått kjøtt og dermed kan inneholde toksoplasmose og listeria. Eneste behandlingen det har er salting og tørking. Og i noen tilfeller produsert av frosset kjøtt. Så lenge kjøttet har vært frosset er det ikke noe problem i forholdt til toksoplasmose, men listeria er det fortsatt en liten risiko for.
Februargutten <3 Skrevet 17. januar 2011 #12 Skrevet 17. januar 2011 HELT enig med isabella12 ovenfor!!! Alle tenker " det hender jo ikke meg og mat i Norge er så trygt" osv. jeg har også en venninne som mistet barnet sitt på termin pga dette. Det må være forferdelig å miste barnet sitt når man tenker at " hva hvis jeg kunne unngått det, hadde jeg bare ikke spist..." Selvfølgelig er det opp til hver enkelt og at det er få som får det, men det er en grunn til at det står der. Så får man selv ta følgene..
lotte-liseliten Skrevet 17. januar 2011 #13 Skrevet 17. januar 2011 Hei, det står jo faktisk at kjøttpålegg må spises kort tid innen produksjonsdato, og da er det greit? Og sushi I Norge fra restauranter er greit pga all kontrollen. Om man tør og velger å ta sjansen er en annen sak... Jeg har også falt for fristelsen noen gangen, og spist en hel uåpnet pakke med fårepølse!!
ei lita tulle født 31.01.11 Skrevet 17. januar 2011 #14 Skrevet 17. januar 2011 Til dei som synes det er hysteri å halde seg vekk frå spekemat: Synest det blir litt som å seie: ta det med ro, treng ikkje bilbelte, har aldri vore i ei trafikkulykke uansett. Dessuten, bilane som blir laga no er så trygge uansett. Høyrest teit ut?? Jepp...! Ærlig talt, det kan berre ikkje kallast hysteri å følge anbefalinger og råd gitt av mattilsynet! Og at det var greit før er jo eit latterleg argument for at det då burde det vere greit no også.
Utålmodig fødeklar♥J07, G11♥ Skrevet 17. januar 2011 #15 Skrevet 17. januar 2011 Er ikke jordmor under kategorien "fagfolk" da Isabella12???? Er der jeg har min info fra....snakker om hysteri!
Trultemor73 Skrevet 17. januar 2011 #16 Skrevet 17. januar 2011 For ca. 1 år siden var det ei inne på 3 trimester som mistet babyen sin i uke 39, fordi hun hadde spist salami. De hadde tatt tester å funnet ut at det var salamien som gjorde at babyen døde. Så salami hadde jeg ikke turt å spise.
Guttemamma75 Skrevet 17. januar 2011 #17 Skrevet 17. januar 2011 Siden når ble jordmor kompetent på matsmitte mammamia??? Jordmor er ekspert på svangerskap og fødsler, leger er eksperter på sykdom, INGEN av de er eksperter på mat og matsmitte... Matportalen består av Gjeldene kostholdsråd til befolkningen vil til enhver tid være oppdaterte på Matportalen. Følgende etater bidrar med stoff: Mattilsynet Helsedirektoratet Vitenskapskomiteen for mattrygghet Nasjonalt folkehelseinstitutt Veterinærinstituttet Bioforsk Statens strålevern Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) Offentlige matmyndigheter i andre land Kan jeg spise parma- og serranoskinke og annen spekemat? Verken parma- eller serranoskinke bør spises av gravide fordi begge deler er speket kjøtt. Andre eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse osv. I all spekemat vil det være en viss risiko for å finne bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Norske matmyndigheter har derfor valgt å gi gravide det enkle rådet at de ikke bør spise spekemat i løpet av svangerskapet. Hvis man varmebehandler spekematen godt, kan gravide spise dette. Kan jeg spise spekemat dersom jeg fryser ned kjøttet først? Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat. Jeg tror nok disse folkene har LITT mer peiling enn jordmødre, leger eller andre forståsegpåere.... Man velger selv hva man vil gjøre, men å følge offisielle kostråd kan IKKE kalles å være hysterisk - det er å ta de forhåndsregler man kan for å forhindre uønsket sykdom/død hos fosteret...
Utålmodig fødeklar♥J07, G11♥ Skrevet 17. januar 2011 #18 Skrevet 17. januar 2011 Takk for den hva skal jeg si...utfyllende informasjonen om spekemat osv... Her må man som alltid være forsiktig med sine meninger ser jeg.
Guttemamma75 Skrevet 17. januar 2011 #19 Skrevet 17. januar 2011 Det er ingenting galt med å ha en mening, men å drive med direkte feilinformasjon som at "det går greit med spekemat bare den fryses først" og "fordi jordmor sier det" blir bare for dumt.. Først skaffer man seg fakta fra de som KAN noe om dette og SÅ kan man uttale en mening.... MIN mening - risikoen er veldig liten og jeg har spist en og annen salamiskive men begrenser det så mye jeg kan... Jeg VET at det kan være farlig men vurderer likevel risikoen som så liten at jeg iblant tar sjansen....
Isabella12 Skrevet 17. januar 2011 #20 Skrevet 17. januar 2011 Nettopp lille M, det er forskjell på å ha en mening og spre feilinfo. Når det gjelder sushi er det en enkel forklaring; det går ikke listeria i oppdrettslaks som f eks salma, ergo kan det spises. "Kjøttpålegg" i denne sammenheng er kokt skinke, kalkun osv som er behandlet, altså ikke salami. Alt dette forklart på mattilsynets sider:). For ordens skyld; jeg har stor respekt for jordmødre men registrere altså at mange av dem ikke er oppdatert på offisielle kostholds råd.
Oktobergutt2010:) Skrevet 18. januar 2011 #21 Skrevet 18. januar 2011 Jeg spiste egentlig akkurat som jeg gjorde tidligere. Jeg konkluderte med at om jeg skulle følge alle sine råd, kom jeg til å ende opp døende vesiden av kjøleskapet. Men det er klart, det var mitt eget valg. Fødte nå en frisk, vakker gutt uten noen problemer. Mens andre kanskje hadde ment han skulle være dødssyk når han kom til verden. Det er ditt valg, du gjør som du føler for, vi har tilgang til informasjonen, vi kan åpenbart lese siden vi er her inne så da er det bare å bestemme seg, rett å slett Sushi kan spises uten problem, så da syns jeg heller dette skal bli lest på før dere pirker i alt som virker "urovekkende"
AlmaN Skrevet 18. januar 2011 #22 Skrevet 18. januar 2011 Det ER ikke toxoplasmose og listeria i spekemat, men det kan forekomme. Derfor vil det alltid være en risiko ved å spise disse varene. Det blir som å ta en biltur... Jeg har spist litt spekemat et par ganger fordi jeg fikk det servert eller bare "måtte" ha. Og ganske sent i svangerskapet, jeg hadde ikke gjort det i starten.
2gull+spire Skrevet 18. januar 2011 Forfatter #23 Skrevet 18. januar 2011 Oi..oi.. Mange som hadde en mening om dette. Spurte kun fordi jeg akkurat hadde spist 2 skiver salami... Men skal ikke ha noe av at frøkna dør for oss i uke 39. Man kan jo sjekke seg for disse infeksjonene, blir det en 3 på oss gjør jeg det. Men kan jo si det sånn at jeg ble ikke veldig beroliget, så nå kan jeg uroe meg til hun kommer ut. Takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå