Gå til innhold

Ang rettigheter når far er student, noen som kan hjelpe meg? :)

lille +gutt

Anbefalte innlegg

Jeg lurer bare på om man har krav på noe form for støtte når mor er i jobb og far er student?

Mange typiske kvinne yrker er jo dårligere betalt enn menn, så når mor jobber og far er student så har jo vi i mange tilfeller dårligere råd enn i de familier der far jobber.

Er ikke meningen å være teit nå, vet at mange menn jobber i disse dårlig betalte jobbene og at kvinner jobber i godt betalte stillinger, snakker bare generelt, og siden dette gjelder for oss.

Håper jeg ikke fornermer noen, klarer bare ikke forklare problemstillingen vår på annen måte :)

Men over til spm igjen lest mye om lånekassens støtte til student mødre men om jeg ikke har sett helt feil finner jeg ingenting ang når far er student.

Noen som vet?

Fortsetter under...

Dere har selv valgt å være i denne situasjonen og må selv da ta konsekvensen. Far kan jo jobbe ved siden av studiene slik mange andre studenter gjør??

Far kan imidlertid få forsørgerstipend fra lånekassen men det utgjør ikke så veldig mye slik jeg har skjøt det, og det kommer an på din inntekt..

For deg som allerede har barn

Forsørgerstipend er et stipend til elever og studenter med barn under 16 år som de bor sammen med minst 40 prosent av tiden. Både mor og far kan få forsørgerstipend samtidig.

Forsørgerstipendet blir behovsprøvd mot din og eventuell ektefelle/samboers inntekt og formue. Du kan få inntil 14 000 kroner per undervisningsår hvis du har ett barn. Har du flere barn kan du få et høyere beløp. Bruk støttekalkulatoren som du finner på lanekassen.no/forsorger for å beregne hvor mye forsørgerstipend du kan få.

Lånekassen vet dette .gå inn på hjemmesiden deres! Hvis ikke så ringer du de og spør. Men jeg trodde det at far også hadde rett på foreldre stipend?!På lik linje med mor? Hvis mor arbeider får far stipend,men hvis mor er hjemme,får penger fra NAV,så får far ingenting. Ta kontakt med lånekassen du for de vet nok bedre en alle andre! :)

Jeg er i motsatt situasjon : Jeg går på skole,mannen min jobber. Jeg kan få foreldre stipend så lenge ikke far får penger fra NAV (utenom tidskonto)

Masse å sette seg inn i!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...