KirstiJ Skrevet 16. januar 2011 #1 Del Skrevet 16. januar 2011 Jeg jobber turnus, noen dager 8-17, noen dager 10-18 noen dager 15-23 og noen netter. Med dette følger også jobbing annenhver helg, og da kan jeg gjerne begynne 18 og jobbe til alt fra 03 til 05 eller begynne 22 og jobbe til 06... Dette gjør jo selvfølgelig at døgnrytmen ikke blir helt som den skal. Det har aldri vært noe problem tidligere, jeg har sovet det jeg må, noen dager blir det seks timer, noen ganger ni eller ti. Men, nå sliter jeg veldig med svangerskapskvalme. Og det er ikke bare om morgenen det inntreffer, jeg er kvalm og kaster opp mye, hele døgnet. Men, det er opp og ned med dette, og den siste mnd har jeg funnet ut at når jeg får meg minst 8 timer søvn og 1,5 time på morgenen til spising og selvpleie før jeg må kjøre til jobb uten at det blir stress da går det greit. Helst burde jeg være i seng 22, men hvertfall før tolv, uansett når jeg begynner på jobb dagen etter og unngå snuing av døgnet. Da er jeg bare litt kvalm, men greier meg stort sett uten å spy. Så, hva gjør jeg nå? Jeg vil jo fortsette å jobbe, men skiftplanen er jo som den er. I går måtte jeg dra hjem, etter å ha jobbet til 04 natten før og begynte igjen klokken tre dagen etter. Det endte bare med oppkast både på turen til jobb, og mens jeg var her. Burde jeg snakke med legen å få en aktiv sykemelding eller snakke med sjefene mine og få de til å legge om på skiftplanen for en periode, til jeg ikke er så kvalm lenger? Om jeg bare skal jobbe dag og kveldsskift og lønnes etter det taper jeg jo en del penger, fordi vi har høye tillegg, noe jeg unngår om jeg får en aktiv sykemelding. Men, med en aktiv sykemelding er det vel slik at arbeidsplassen aldri kan regne med meg? Og slik er det jo ikke... Jeg fungerer jo greit bare jeg får 12 timer mellom skiftene og kun jobber dag og kveld... Synes dette ble litt av et dilemma. Det er mye syke folk på arbeidsplassen min, og jeg har vært en ulykkesfugl de årene jeg har jobbet her, med flere skader som har ført til lange sykemeldinger. Har ikke noe lyst til å bli borte enda en vinter, ta fra de andre frihelger og sovende netter og gleden av å kun være åtte timer på jobb... Men, jeg kan jo ikke komme, ringe etter vaktleder etter tre timer å hastetilkalle noen tre ganger i uka heller... Så... Hva nå? Noen som er i lignende situasjon? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142795485-turnusjobbing-og-alt-for-lite-s%C3%B8vn/
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #2 Del Skrevet 17. januar 2011 Du bør i første omgang snakke med sjefen ang tilrettelegging, arbeidsgiver plikter å tilrettelegge! Om du jobber i det offentlige skal du få vanlig lønn inkl alle tilleggene selv når du får turnusen endret, jobber du i det private er jeg usikker på reglene. Sjekk med arbeidsgiver/tillitsvalgt ang reglene for dette.. Nytter det ikke med tilrettelegging bør du snakke med lege om å få en gradert sykemelding og dermed kunne slippe unna de vaktene som er vanskeligst for deg å jobbe... Ved en aktiv sykemelding har du ikke lov til å utføre dine vanlige arbeidsoppgaver, det skal da leies inn en person for å dekke din stilling og du skal utføre andre arbeidsoppgaver... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142795485-turnusjobbing-og-alt-for-lite-s%C3%B8vn/#findComment-142797131
KirstiJ Skrevet 18. januar 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 18. januar 2011 Var hos legen i går og ble sykemeldt seksti prosent, med mulighet for å jobbe mer dersom arbeidet ble tilrettelagt. Så har avtalt at jeg skal jobbe tre til fire dager i uka, men innenfor de rammene jeg selv orker.. Og ingen flere nattvakter resten av svangerskapet... Satser på at det skal holde meg på beina! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142795485-turnusjobbing-og-alt-for-lite-s%C3%B8vn/#findComment-142801103
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå