Gå til innhold

tjukk baby eller sånn det skal være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg fått høre så mange ganger at babyen min er tjukk, så nå har jeg rett og slett ikke lyst å gi han mat lengre! -da vil han jo bare bli tjukkere!!

Det er utrolig vondt å føle det slik, så jeg lurer rett og slett på hvordan er deres babyer? Hva veier de, og har de dobbelthake og valker, eller er de slanke?

Jeg trodde en baby med litt valker og gode kinn betydde at de hadde det bra, men jeg må visst ha tatt feil??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå må du gi deg! Gi ungen mat når han er sulten! Ingen babyer er tjukke.

Skrevet

Man skal gi babyen sin mat når den er sulten- det er absolutt ikke anbefalt å slanke babyen, såfremt ikke HS har kommentert noe på det er det bare å gi ham så mye mat han vil ha=)

Førstejenta mi var ei lita og lett flis, mens yngstejenta er en god og rund liten tjukkebolle (7 kg, 64 cm på 3 mnd-kontr.). Og jeg skal love deg at jeg foretrekker valker og litt ekstra å gå på, fremfor alt stresset med lav vektoppgang og spisenekt.. Så kos deg m gutten din og hans gode apetitt, og vær glad for at han spiser og trives så bra, det er jo bare positivt og ihvertfall ikke noe å skamme seg over=)

Skrevet

Hvor stor er babyen din, og hvor gammel? Jeg synes babyer skal være litt tjukke jeg, da har de litt å gå på også om de skulle blitt syke:) så gi babyen din det den vil ha du, som hun over her sier, ingen baby er " tjukk"!:)

Skrevet

Å du skal bare være så glad for at han er god og rund og spiser godt. Jenta mi er under gjennomsnitt på vekt og høyde, er skikkelig småspist og det kan jeg love deg er angstfylt for en mamma. Ikke noe gøy å gå i barselgruppen med alle de store runde barna og mødrene som er så stolt over hvor godt de legger på seg og hvor flott alt er. Vær glad for at han er rund og god!

Skrevet

Vet du, jeg syns faktisk det bare er morsomt når folk kommenterer at babyen min er tjukk jeg. Da tenker jeg at hun har det bra Her er det valker her og

Skrevet

Jeg trykket visst på send litt for fort, jeg...

Skulle skrive videre at her er det valker både her og der. Jeg aner ikke hva hun veier nå ved 5 mnd, men hun veide 7,7 kg og var 65 cm på 3- månederskontrollen. Førstejenta mi var også god og rund som baby, men er nå slank. Babyfettet forsvinner stort sett når de er mer i aktivitet selv, som ved krabbing og gåing.

Jeg bekymrer meg ikke ett sekund for at hun har valker og er i god hold. Babyen skal få den maten den ønsker. Da slipper vi i hvert fall bekymringer som manglende vektoppgang etc.

Skrevet

Kjenner meg igjen i det du skriver. Førstemann her var en "tjukkas", he he. Ved 3 mnd veide han 7,8 kg (!) :) Idag er han 2 år og helt normalvektig og slank. Var nok bare valpefett, og en meget fet morsmelk ;-) Vekta normaliserte seg når han begynte å bevege på seg.

Syns babyer skal ha valker og dobbelthake :) Syns de da ser sunne ut, enn en tynn baby. Helsesøstra sa aldri noe om at han var tjukk, og at vi måtte "slanke" han, og heller ikke fått negative kommentarer på vekta hans. Babyer er forskjellige, og bra er det :)

Skrevet

Bare en ting til: Jeg tror ikke folk mener det negativt når de sier at babyen din er tjukk. Sånn jeg ser det, skal babyer få lov til å være tjukke. Det har liksom ikke noe negativt over seg å være tjukk som baby. Ta det som et kompliment, du! De syns sikkert babyen din bare er søt med litt valker her og der.

Skrevet

Har en baby med dobbelthake og skikkelig michelin-lår :) Synes det er kjempeflott!! 4 mnd så var han 8,2 kg og 68cm.

Føyer meg på de andre her, gi han så mye mat han vil, og vær stolt over han! Synes ingen babyer er tykke, bare GOD og rund:)

Skrevet

Samme her! Holder på å spy av alle kommentarere om hvor tunge babyene mine er! Jeg har noen kg for mye selv, og har to jenter på 10 mnd som er hhv 10,2 og 10,8 kg, og 73 og 74 cm lang. Er veldig redd jentene skal få et vektproblem, men syns ikke de er SÅ feite, heller... de har nettopp lært å krype, så håper de ikke vil øke like raskt i vekt nå som de er i aktivitet hele dagen. De har hele veien fulgt "sin kurve" og helsesøster klager ikke, men svigermor!!

Her en lørdag ble jeg vekket av en sms, - jeg måtte se et interessant program på NRK1. Det handlet om overvekt, og at overvektige voksne ofte fikk overvektige barn. Det handlet om hjelp fra sykehus til slanking av barn, og hvis ikke det hjalp, måtte barnevernet overta omsorgen for barna. Noen som kan forstå at det såret? jeg er ikke SÅ overvektig, var normalvektig rett før jeg ble gravid og gjennom svangerskapet, men la på meg under amming etterpå, for da funket lavkarbokosten min dårlig... og jentene er nok innenfor normalen... for å si det sånn: forholdet til svigermor blir aldri det samme igjen! (Og en kveld hun var barnevakt her mens jeg var på jobb, tok hun opp et program på PULS om slanking...som jeg kunne se... I tillegg legger hun stadig grønnsaker i kjøleskapet mitt, jeg elsker salat og grønnsaker, og tenkte først ikke annet enn at det var et lite bidrag siden hun spiser middag her en gang pr uke, men lurer jo nå på om det er enda en måte å "hinte" på... uff.... men ellers: Jeg syns babyer skal være god og lubben, og tenker at det går seg til når man være mer aktive med de!

Skrevet

Høres ut som et svigermorproblem det der. Jenta mi ligger an til å være som den minste av dine når hun blir 10 mnd. Jeg er også litt overvektig. Svigermora mi bor ikke i nærheten, men ville kanskje fått hørt det om hun bodde her.

Skrevet

Mine to har vært små men gode og runde, men det kunne virkelig aldri falt meg inn å kalle en baby tjukk! Herregud, hva feiler det folk..

Min niese på 8 mnd er en "michelinbaby" med gode valker og bollekinn, og det er søsteren min bare stolt av og kaller henne "mammas lille bolle" og sånt :P

Så 0høstbaby0, lov meg én ting - gi gutten din mat når han vil ha, og drit i dumhetene som disse tåpelige menneskene klarer å lire av seg, jeg er sikker på at gutten din er helt perfekt som han er :)

Skrevet

Jeg har en "liten" gutt her som jeg nettopp målte til 8,2 kg på badevekten. Han er STOR han! :) Vi har ikke vært på 3 mnd.ktrl., engang! hihi :))

Prøver fremdeles å venne meg til en "knubben" baby, skal innrømme at jeg bekymrer meg litt over vekten hans asså.. Søsteren var bare 7kg på ettårsktrl., og var av den meeeget slanke typen. Bekymret meg ikke så mye for henne siden hun var blid og nøyd til tross for at hun var slank. Men jeg visste for all del at dersom hun ble syk så var det innleggelse. Hun hadde INGENTING å gå på.. Men lillebror her- han kunne klart seg leenge! :D

Meen, jeg vet jo at så lenge babyer blir fullammet så legger de seg på vektkurven der som det er meningen de skal være. De er akkurat passelig uansett hvordan de er da. Det verste med å ha en så stor baby synes jeg er at de blir stor så altfor altfor fort...De slutter å være baby så tidlig, liksom..

Når det kommer til overvekt senere i livet mener jeg å ha hørt at vekten som baby ikke sier noe om det, men at det evt. er fødselsvekten som spiller inn der. Høy fødselsvekt gir større risiko for overvekt i "stor"/voksen alder.

Men aner jo ikke om det stemmer da..

Skrevet

Babyer 'skal' være tjukke! Jeg tar det som et kompliment, og fryder meg over minstens herlige valkelår. Storebroren veide det samme på samme alder, men hadde kun dobbelthake og ingen valker, så det er herlig med en liten go'klump denne gangen! Uansett så forsvinner valkene raskt når de begynner å krype og gå - det har skjedd hos samtlige 'tjukke' babyer jeg har vært borti i alle fall.

Opplever at folk reagerer mer på tynne babyer enn de tjukke, og at de tjukke får komplimenterende kommentarer om at de er runde og gode, mens det er mer 'får han nok mat' med de tynne...

Skrevet

Mini her har så tjukke lår at han ikke får på seg alle bukser:) Spiser godt og er blid og fornøyd. Har bikka ti kilo ved 8 måneder. Jeg er bare veldig glad for at han er slik, så vet jeg at han har litt å gå på dersom han blir syk. Og når han begynner å gå, kommer det nok til å renne av han. Og det at folk kommenterer at han er tykk ser jeg tildels på som et komplement, de mener jo gjerne også da at han ser ut til å trives, at han får det han trenger osv.

Jeg synes det er blitt en forandring siden søsteren var lita for 4 år siden: da var det ikke så vanlig å være bekymret for at babyer skulle bli overvektige, men nå synes jeg flere og flere snakker om det, og om å kontrollere matinntaket til babyen. For meg blir det helt feil- selfølgelig skal babyer ha sunn mat, men de aller fleste babyer regulerer matinntaket sitt helt fint selv. Det er faktisk vist at godt med "babyfett" IKKE disponerer for å bli overvektig i voksen alder. Så gi babyen din mat med god samvittighet.

Skrevet

.. og min baby er god og rund og tung, nydelig, 71 cm og 10,7 kg. Ikke fått noen beskjed om at han er tjukk, alle synes han bare er god.

Skrevet

Det er bare bra om babyen er litt tykk...

Jenta mi er veldig tynn og det er ikke noe allright når hun er syk.. Hun har jo ikke noe å ta av, så jeg må følge nøye med hver gang.. Lett for å bli dehydrert, og å gå ned i vekt og med lite vekt fra før er det ikke bra..

Må regne med en del sykdom de første årene, og da er det godt at babyen har litt ekstra..

Skrevet

Ja, kos deg med det! Tror ogsaa mange ikke tenker det som negativt naar de sier en baby er tjukk. Jeg har hatt en tynn flis av en baby og naa en "tjukk" bolle. Sistemann ble alvorlig syk for litt siden og det eneste jeg tenkte var at takk og lov han har litt aa gaa paa, hvis ikke kunne det gaatt helt galt. Og de loeper alle kileoene av seg i en fei naar de begynner aa roere paa seg :-))

Skrevet

skal eg være helt ærlig vil jeg heller ha en god og rund blubbe eller en tynn baby man har problemer med å få i mat.. begge mine har/hatt valker her og der, snuppa hadde valker på handledda så armbande gneket i valken :P og minstemann har ikke bare dobbel, men trippelhake :) han er 2 mnd og godt over 7 kg tipper eg :)

det jevner seg ut ellerhvert, snuppa er nå 2 år og 90 cm høy og 12,8 kg en helt normal 2åring :)

Skrevet

Synes i det hele tatt at det begynner å ta av litt, dette fokuset på overvekt! Babyer må kunne være gode og runde uten at det skal fremkalle frykt for framtidig fedme - herlighet! Nei, blås i dumme kommentarer og vær stolt og kry av godingen!!:-)

Skrevet

Jenta mi på 9 mnd er rund, god og trinn og helt herlig! Dobbelthake, bollekinn og masse valker så hender og føtter ser ut som om de er "skrudd på"! Får ofte høre at hun er er godgris, og at hun er heldig som er så velfødd.-) Bare positive tilbakemld fra helsestasjonen. Storebror var akkurat sånn han også. Nå er han en aktiv og slank 2 1/2-åring, med en mamma som synes han spiser altfor lite..

Selvfølgelig skal babyen din ha den maten han trenger! Blås en lang marsj i kommentarer fra omverdenen, babyer skal være runde og gode;-)

Skrevet

Hei!

Jeg veide babyen min på helsestasjonen da han var 4,5 mnd og da veide han 9kg og no småtteri. Helsesøstera ble sjokkert og sa han var for tung. Han er ikke så lang. Tipper han er rundt 66 cm. Han har gode valkete lår, og generelt god og rund, men jeg synes ikke selv at han er tjukk, bare veldig kompakt. Faren hans var også en stor og kompakt baby.

Hun mente vi måtte ta en prat om vekta hans i slutten av mnd da jeg skal på 5 mnd kontroll.

Kjente jeg ble veldig lei meg. Ja, gutten har matvett, men spiser vel ikke unormalt mye. Rundt 800 ml mme i døgnet og 1/2 glass med middag + Litt grøt.

Selvfølgelig skal han få mat når han er sulten og få spise seg mett.

Babyer regulerer vel det selv.

Nei vi må ikke bry oss om hva andre sier, valpefettet forsvinner mer eller mindre når være små begynner å bevege seg mer.

Hvis vekta til min sønn bllir tatt opp på 5 mnd kontrollen skal jeg helt klart vise dem hvor skapet skal stå. Nå må folk gi seg. Det finnes ingen fasit på hvor stor/liten, kort/lang, tynn/tykk ett barn skal være. Alle er forskjellige. Og gener spiller vel en stor rolle. Noen er større enn andre, sånn er det bare. :)

Skrevet

Vær glad babyen din har litt ekstra. Snuppa mi har også det og takk og pris for det for nå spiser hun ikke i det hele tatt! Og da er de eksra kg gode å ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...