bienemamma Skrevet 16. januar 2011 #1 Skrevet 16. januar 2011 Da sønnen min ble 4 mnd ville ikke han spise så mye på dagen lenger, er opphengt i alt mulig annet, og vokner derfor flere ganger om natten og vil ha mat. Har fullammet han. Begynte da å gi han grøt på ettermiddagene + litt sviskemos, og sover nå bedre på natten. Er litt usikker på om vi skal gi han flere måltider med grøt, frukt eller grønsaker på dagen nå, eller om vi skal vente til han er 6 mnd. Tenker at han fortsatt er ganske liten og er redd det blir for mye for han. Er det noen som har noe tips? Lurer også på om vi bør gi han grøt hver dag, eller om vi kan variere mellom grøt og grønnsaker. Har prøvd å gi han grønnsakspure fra nestle en gang, og da fikk han hard mage. Burde vi kanskje bare gi han en type grønnsak om gangen? Dette er førstemann, så har ingen erfaring med introduksjon av mat. Håper noen kan hjelpe meg Tusen takk på forhånd!
2010 Mammaen Skrevet 16. januar 2011 #2 Skrevet 16. januar 2011 Hei! Hva med å prøve fruktmos? Det har jeg god erfaring med. Vår gutt var også vanskelig å få til å amme i den alderen og spesielt siden han fikk et par tenner da han var litt over 4 mnd. Begynte da med litt frukt, og etterhvert grønnsaksmos. Det gikk helt fint! Etterhvert ble det mindre og mindre amming, så for å sikre at han fikk nok kalsium begynte jeg med grøt litt over 5 mnd. Det er nok en oppfatning at man "skal" begynne med grøt, men det trenger man ikke! I Sverige og Danmark starter man oftest med frukt/grønnsakmos og deretter med grøt. Det eneste jeg ville tenkt på er at hvis det blir altfor lite melk ville jeg gitt grøt for å sikre at babyen får nok kalsium for det trenger de ganske mye av Ville sett at det går greit med en mattype i 14 dager før jeg introduserte noe nytt.
Kaspersen Skrevet 17. januar 2011 #3 Skrevet 17. januar 2011 Jeg er ingen ekspert på dette, men kan fortelle hvordan vi har gjort det her. Om det som har fungert for meg fungerer for deg og din baby er ikke sikkert Jeg sluttet å amme når poden var ca 3 mnd og han har fått nan siden. Derfor begynte vi med introduksjon av fast føde ved ca 4 mnd. Han var veldig intessert i det vi store spiste, og var veldig gira på å spise ting fra skje helt fra starten. Jeg startet med risgrøt som jeg blandet litt fruktmos i, slik at det skulle bli lettere for magen. I tillegg ga jeg han noen skjeer sviskemos etter hvert måltid, kall det gjerne dessert, men det setter i hvertfall litt fart på magen. Vi har ikke opplevd at han har vært hard i magen (avføringen er jo fastere enn før, men har ikke hatt problemer med at han ikke har fått bæsjet). Vi har i tillegg slitt med spisevegring over en lengre periode, så etter å ha gitt han små grøtporsjoner og erfart at magen hans tåler det har han selv fått bestemme hvor mye han vil ha. Etter at han spiste ok med grøt, startet vi med middagsglass. Om du tester ut nye ting på dagtid merker du fort om han tåler det eller ikke, og slipper våkenetter pga evt magevont. Så kan man heller forskyve måltidene til senere på dagen når man ser at det funker. På kvelden ga vi han velling en periode, men har gått over til grøt med frukt (bare pass på å ikke blande i banan på kvelden da de kan få problemer med å sove på det!). Nå er han drøyt 6 mnd og spiser to grøtmåltider og ett grønnsaksmåltid per dag. Vi har såvidt startet med å la han smake på ikke-vegetariske retter som jeg blander i det han liker godt av grønnsaksmos. Vår drikker ikke så mye til hvert måltid, men det er mye væske både i grøten og grønnsaksmosen han får, og han får vann mellom måltidene om han blir tørst. Har vært MYE stressa for mat og væskeinntak, men har endelig greid å slå meg til ro med at han spiser og drikker det han selv føler han trenger. Ble langt dette, men sånn er det i hvertfall her i huset!
bienemamma Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #4 Skrevet 19. januar 2011 Tusen takk for hjelpen begge to! Vi får bare prøve oss frem litt etter litt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå