morromor Skrevet 16. januar 2011 #1 Del Skrevet 16. januar 2011 Og kan endelig ha en normal fødsel uten at jeg og min baby blir dyttet fulle av smertestillende kjemikalier. Noe jeg ikke engang trengte sist, men ble nesten presset til å ta av jordmødre som verken hadde nok tid, tolmodighet, omsorg og ro til å hjelpe meg igjennom en normal fødsel.. De ga meg da peditin som nå viser seg og IKKE ha en god smertestillende effekt, men gjør at man blir sløv, kvalm, uklar og mister lettere kontrollen. Det kan også føre til pustebesvær for babyen. Om babyen som blir født er påvirket av peditin, gis det motgift (!) en motgift som er en ulempe da den nedsetter barnets egen evne til å produsere det smertestillende stoffet endorfin. OG DETTE ER DEN MEST NORMALE SMERTELINDRINGEN SOM GIS TIL GRAVIDE! Jeg visste ikke dette på tidspungtet, men skjønner jo at det er noen sterke greier når både jeg og melka mi luktet kjemikalier i et døgn etter fødselen. Men, denne gangen skal jeg få prøve meg på en naturlig vannfødsel, med jordmødre som er rolige, omsorgsfulle, og som har masse tid til MEG. Og nå gleder jeg meg bare så SINNSYKT til å føde! Dette kommer til å bli helt fantastisk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142794932-jippii-jeg-har-f%C3%A5tt-plass-p%C3%A5-f%C3%B8deriket/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 16. januar 2011 #2 Del Skrevet 16. januar 2011 Dette hørtes da voldsom tut...hvor i all verden fødte du sist? Da vi var på fødselsforberedende kurs på Riksen for 2 år siden fikk vi info om alle typer smertestillende som blir brukt. Vi fikk da beskjed om at Petidin ikke ble brukt lenger pga påvirkningen på babyen. Trodde de fleste hadde gått bort fra å bruke dette jeg!? Den mest normale smertelindringen er det vel hvertfall ikke. Må ha vært noen veldig sære jm du har møtt. Da jeg skulle føde spurte jm om jeg hadde noen plan for fødselen. Det hadde jeg ikke. Hun lurte på ang smertelindring og jeg sa klart fra at jeg ikke ville ha Epidural. Det var helt greit. Jeg fikk velge om hun skulle være hos meg hele tiden eller stikke innom innimellom. Så kunne vi bare ringe på om det var noe. Jeg var kjempe fornøyd med hele opplegget!! Jeg har også tenkt på Føderiket, men slet så vannvittig med amming sist så måtte være på sykehuset i 5 dager. Hadde en litt liten baby som nektet å spise. Jeg var også innom flere ganger i uken den neste 1,5 mnd etter. På Føderiket er det vel nesten rett ut og kun 1 oppfølgingtime. Men ut fra fødselsomgivelsene kunne jeg godt født der. Bra du er fornøyd med plassen, håper du får en bedre opplevelse denne gangen!:-) Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142794932-jippii-jeg-har-f%C3%A5tt-plass-p%C3%A5-f%C3%B8deriket/#findComment-142795100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morromor Skrevet 16. januar 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 16. januar 2011 Takk så mye, ja, tror nok det blir en mye bedre opplevelse denne gangen. fantastisk at vi har et slikt tilbud i Norge. Det er jo kjempebra om de har slutta med peditin! Rart det fortsatt står som et vanelig smertestillende i fødselsboken man får hos legen når man er gravid. Men jeg fikk det iallefall på føden på sørlandets sykehus, bare 10 minutter før jeg fødte ): huff, tror kanskje innlegge mitt var litt misvisende, fødselen min var langt ifra forferdelig, det gikk fort og greit, jeg fikk bare ikke den roen og forståelsen ang smertelindring som jeg hadde håpet på. det var alt. Men det virker som det er store forskjeller på fødeavdelingene her i landet. lykke til til deg også, ammingen går nok mye bedre med nr 2 skal du se (: Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142794932-jippii-jeg-har-f%C3%A5tt-plass-p%C3%A5-f%C3%B8deriket/#findComment-142795415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå