Gå til innhold

Jenta mi er litt tett + litt hes, særlig når hun gråter. Minner litt om sånn krupp innpust. Livredd for at hun skal bli helt tett:( flere som har opplevd dette når babyen var forkjølet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg? Bør jeg dra på legevakt med henne eller se an til i morgen? Hun er i grei form og har ikke feber. Spiser bra også. Flere som har opplevd litt sånn lyd i halsen som minner om krupp uten at det er noe farlig? Litt redd for jenta mi på bare 3 Mnd:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har akkurat vært igjennom en runde med falsk krupp hos lillemann nå.

Jeg ville sett det ann litt utover kvelden. Kle godt på henne og la vinduet stå åpent (husk lue) :-)

Frisk luft er det beste for barn med krupp.

Blir hun verre, kle på henne og ta henne med ut på trilletur! Vi var ute på trilletur kl 01 på natta forrige helg ;)

Hev ryggen i senga hennes(legg en pute/vogndyne under madrassen i hodeenden). Det er når de blir lagt flatt at det som regel tetter seg i pusen. Hvis hun sovner, så "våk over" henne i natt. Pass på hver annen time(kanskje oftere) så hun ikke blir tettere i halsen og får mer pustebesvær.

Det er ikke veldig mye de kan gjøre på legevakta, det aller beste for barn med krupp er frisk,kald luft.

Ellers fikk jeg mange gode tips da jeg spurte her inne :

http://www.dinbaby.com/forum/thread/142761571

http://www.dinbaby.com/forum/thread/142761573

Lykke til:)

Ps: Hvis hun blir mer tett nedover i brystet, ringer du legevakta. Krupp er betennelse i strupehodet/ved stemmebåndet så det skal ikke sitte nedover i brystet.

Skrevet

Du kan jo ringe dem og høre. Ikke stol blindt på alle råd du får her inne.....

Jenta mi var også sånn da hun var 2- 3 måneder. Over en lang periode hadde hun en spesiell lyd når hun pustet inn. En periode var hun også hes. Hun var en del tett i nesa. Da brukte jeg saltvannsampuller kjøpt på apoteket, og det hjalp en del. Jeg håndmelket meg også litt, og sprøytet litt morsmelk inn i nesa med engangssprøyter. Fungerte også bra mot tett nese. Ellers er vel et annet råd å heve senga bittelitt på kortsiden der hun har hodet. Prøvde ikke det vi da.

Jenta mi hadde det slik i noen uker, og så gikk det over av seg selv. Vi var aldri hos lege, selv om jeg vurderte det. Jeg spurte en helsesøster om dette da vi var på et babytreff, og fikk inntrykk av at det var normalt. Hun så ikke på jenta mi, jeg bare sa at hun hadde en spesiell lyd når hun pustet inn, og ble fort tett.

Skrevet

Jeg hadde ikke lest det du over meg skrev da jeg postet innlegget mitt. Syns du kom meg fornuftige råd, så jeg siktet ikke til deg da jeg skrev at man ikke skal stole blindt på alle råd man får her inne.......

Skrevet

Takk for svar:) hvor gammel er gutten din? Jeg er godt kjent med falsk krupp da to av de andre barna mine har hatt det. Det jeg ikke har opplevd er imidlertid at de er så små som 3 Mnd. Til og med helsesøster sa at det forekommer stort sett over 6 Mnd. Er egentlig mer redd for rs virus f. Eks. Men jeg ser an til i morgen, de høres jo som regel mye værre enn de er da. Kan jo bare være en forkjølelse også. Men skal sjekke nøye til henne og ha det litt kaldt på rommet:)

Skrevet

Tok meg ikke nær av det:)

HI: Ok, det visste jeg ikke. Bare tipset om det som funket for oss og de tipsene vi fikk:)

Nå er gutten min 9,5mnd... Stemmer jo det at de sjelden får dette før 6mnd alder,men det kan jo hende.. ingen regler uten unntak:-)

Rs-viruset tenkte vi på også,heldigvis var det ikke det her.

Men legevakta er jo åpent i natt,så blir det verre så må dere jo bare reise. Ikke vent for lenge:)

Lykke til! :) :)

Skrevet

Hei! Alltid viktig å se an allmenntilstanden. Jenta vår var veldig hes rundt 3 mnd. og min svigermor som er barnelege mente det var virus på stemmebåndet, noe som kunne stemme for hun ble ikke verre da vi la henne for å sove for kvelden. Ved krupp blir de verre på kvelden/natten. Hun hostet og var tett også, så brukte snørrsug og otrivin på kvelden (saltvann på dagtid). La henne også høyt når hun sov. Hun ble bedre i løpet av en uke.

Alltid lurt å ta en tur til legen hvis du er usikker. Good bedring!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...