Gå til innhold

Utstyr til den nyfødte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg trenger en oversikt over utstyr og klær til en nyfødt. Jeg er førstegangsfødene og har nå begynt å handle inn alt det de trenger. Er det noen som har en link e.l. til en bra utstyrsliste (og hvor mye man trenger av alt) så mottas dette med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er ikke særlig fan av disse utstyrslistene da de gjerne inneholder ALT man KAN ha bruk for og flere fullstendig unyttige ting. men jeg gir deg gjerne noen tips basert på egenerfaring!

jeg har delt inn i noen grupper (lagde lister da vi ventet vår første og ryddet litt opp i den da vi ventet vår andre)

vogn, vogndyne, vognpose, lammeskinn, regntrekk, myggnetting. når du kjøper vogn så vær kresen. vogna skal følge deg lenge og da er det viktig at den møter dine behov.

bilstol, vippestol

til stelleplassen: stellepute (stellebordet mitt er nesten ubrukt) babyhåndkler, gaskluter, frottekluter, zinksalve, babyolje, badeskum, badebalje. bleieposer fra libero, tett søppeldunk. neglklipper, digitalt termometer for rektal måling. (uansett hva folk sier så er det best å ta tempen i stumpen. der er den mest nøyaktig)

til soverommet: seng, madrass, dyne, pute, 4sengesett, 4laken, 4tisselaken, sengekant, noen babytepper, klesskap/kommode

basisklær: 10-12 bodyer fordelt på str. 50 og 56 (mest i 56) langarmet

4strømpebukser i bomull/ evnt ull

4-6 sparkebukser/sett med bukse og jakke/genser uten hette

3 luer i bomull, 1lue i tynn, fin ull

ytterdress i fleece eller microfleece

ullsokker + bomullsokker

6 pyjamaser i bomull i str 56-62

til stelleveska: våtservietter (eller våte tørrservietter i en pose tilsatt litt olje) stelleunderlag. (engangsunderlagene til libero er geniale å ha i veska. og de kan selvsagt brukes flere enn en gang) libero bleieposer

teppe,

resten av utstyret til både soving, amming og stell er slikt som man ser etterhvert hva man trenger og hva man ikke trenger.

tenk praktisk før søtt og kult (men man må ha søtt og kult også!!!!)

mer enn dette hadde jeg faktisk ikke behov før den første tiden! (mulig jeg har glemt en ting eller to)

Skrevet

Klær: (basisen, så har du så du klarer deg de første ukene)

ca 6 bodyer i str 56. 2 av de i ull.

ca 6 strømpebukser i str 56. 2 av de i ull.

3 pysjer. Gjerne 1 i ull.

3-4 sparkedrakter/annet innetøy i str 56.

1 bomullslue str nyfødt.

1 ull-lue (tynn) str nyfødt

2par ullsokker

1 par ullvotter

1ytterdress i ullfleece/fleece/annet

Utstyr ellers:

1 ullpledd

1 fleecepledd/helseteppe

1 dyne

3 sengesett

"sengekant" til sprinkelseng

8 gulpepkluter

8-10 tynne, myke vaskekluter

(håndklær har vel de fleste mennesker i hus)

Seng/vugge

vogn

bilstol

stelleveske

Skrevet

Min erfaring er at jeg sjeldent brukte noe annet enn body og strømpebukse til snuppa mi da vi var hjemme den første tiden. Pysjer brukte vi jo, men av klær generelt brukte vi mest undertøy. Lite praktisk å måtte av med alt mulig rart når den lille trenger bleieskift i ukjent kvantum =D Husker jeg fikk litt kjeft av mamma for at hun aldri så snuppa i noe annet enn undertøyet...

Vi klarte oss lenge med et tisselaken. Om det ble krise, la vi bare et engangsunderlag fra Libero under lakenet i senga. De er for øvrig helt geniale! Jeg klippet de i enten 2 eller 4 (husker ikke helt) for at de skulle holde litt lengre. Man trenger jo ikke å ha et stelleunderlag som dekker langt utenfor babyen. Ikke hjemme ihvertfall =)

Ellers brukte vi mye vanlig dopapir med babyolje under bleieskiftene. Supre mot sår stump, billig og enkelt å bli kvitt.

Av klær vil jeg anbefale hele dresser, sparkebukser o.l. Klær som ikke sklir opp over babyens mage/rygg. Søte kjoler/joggedresser er ikke videre praktiske. Vi brukte for øvrig en del joggebukser sammen med bodyene. Jakkene til joggedressene ble så og si aldri brukt.

Skrevet

Med førstemann brukte vi mest body og sparkebukser i begynnelsen. Men det blir fort noen skift i løpet av en dag siden de gjerne både gulper og bæsjer seg ut. Likevel er det ikke nødvendig å kjøpe inn altfor mye, vi fikk iallefall utrolig mye gaver, hadde ikke sjans til å bruke alt vi fikk. De vokser fort disse babyene.

6-7 bodyer

6-7 sparkebukser

Noen få strømpebukser

3-4 pysjer

Luer (tykke og tynne, alt etter om man skal ut i oppvarmet bil, ut å trille i minusgrader osv)

Utedress

Ulldress

Votter

Ullsokker

Se hva du/dere har behov for og hva dere får i gaver, så kan dere heller kjøpe mer etterhvert.

Andre ting som er kjekt å ha:

Gulpekluter

Myke kluter

Stellebord/stellematte

Seng/vugge

Dyne

Laken og sengesett (gjerne 3 eller flere sett, siden man kan oppleve at de små gulper/tisser etc)

Lammeskinn

Vognpose

Bilsete

Vippestol (ikke et must, men vi brukte den mye til eldstemann)

Vogn

Ammepute

Evt. flasker og smokker

Skrevet

Husk at butikkene har åpent etter babyen er kommet også!

Mitt tips er ei god ammepute,stor nok til å ha under begge albuene slik at babyen ligger lunt og trygt selv om du selv skulle sovne under amming. (noe som er veldig vanlig,spesielt de første mnd..)

Sendte gubben ut for å kjøpe den da vi hadde kommet hjem med første, savnet den på barsel fordi det er skikkelig tungt å sitte i senga uten skikkelig støtte. Hadde den med da vi fikk nr.2 og skal ha den med nå også.

Mange klarer seg helt fint uten,men den var uunværlig for meg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...