Gå til innhold

Baby som roper, ikke gråter. Langt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg har en gutt som snart blir tre månder. Han har, tro meg, aldri skikkelig grått. Bare begynnende hulking for å si det sånn, men da tar jeg han opp med en eneste gang.

Men han ROPER. Virkelig roper så vi hører det på lang vei!

Og han har forskjellige agendaer virker det som. Slik skjer det som oftest:

Han er kjempetrøtt og jeg legger ham i senga si. Han sovner ikke med en gang, men ligger å lager litt lyder og prøver å sove.

Plutselig begynner han å rope.

I begynnelsen tok jeg ham opp med en gang. Men så hente det seg at etter 3-4 rop så sovnet han. Så nå venter jeg alltid litt før jeg går inn.

Når jeg går inn skjer en av disse tingene:

- Han slutter med en gang, og ligger å smiler til meg. Om jeg forlater rommet igjen begynner han kanskje etter hvert å rope litt igjen. Som oftest faller han til søvn faktisk.

- Jeg går inn, prater litt med ham, stryker han på kinnet, osv. Når jeg går ut starter ropingen igjen og den blir bare høyere og høyere. Etter hvert så tar jeg ham opp. Da er det greit liksom, vi tar et bleieskift eller sitter litt i sofaen, og så legger jeg han tilbake i senga og da sover han!

- Jeg går inn, men ropene stopper ikke likevel. Da tar jeg ham opp uansett, for da er han som oftest plaget med noe.

Av og til roper han med en gang vi legger han ned. Da tar jeg ham med meg opp igjen som oftes, for da vil han ikke ligge.

Men mitt spørsmål er hva er denne ropinga? Det er jo hans måte å kommunisere med oss på, det er jo tydelig, men jeg har aldri hørt en baby som roper sånn! Fleste gråter vel?

Han griner aldri, bare roper. Men han roper jo også når han er glad og ligger på stellebordet og vi koser oss? Men da kommer det jo andre koselyder i tillegg.

Men som oftest så tror jeg ropinga mener at han er misfornøyd med et eller annet.. Kanskje dette rett og slett er hans form for gråt?

Huff, blir lei meg når jeg tenker sånn for jeg har ofte latt ham ligge å rope en liten stund...

Andre ganger tenker jeg at kanskje han tester stemmen sin. For han lager mange lyder nesten hele tiden. Og midt i ropingen kan han faktisk stoppe og begynne å "prate" til oss. Også rope litt innimellom.

Er det noen andre som har slike babyer?

Og forresten: Når han ligger, enten i armene våre eller på sofaen, eller uansett egentlig, så er det ofte at det virker som han ikke vil ligge. Han løfter opp nakken og hodet, nesten som han tar sit-ups. Og ser skikkelig ukonfortabel ut mens han gjør det.

Da "setter" jeg han oppover, slik man gjør når man raper babyen, men ofte så er hodete kjempevinglete i denne stunden (egentlig holder han hodet støtt) og jeg må legge han ned igjen, men han vil jo ikke ligge! Virker som dette plager ham, men jeg ANER ikke hva han vil da. Kan han ha vondt i nakken eller noe? Har tenkt tanken på manuellterapeut. På stellebordet ligger han aldri sånn.(!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres til en viss grad ut som min gutt dette;) Han ble 4 mnd i går, og gråter veldig sjelden slik jeg hører mange andre barn gjør. Helt fra han var liten, har han liksom bare knirket når det er noe han vil, og de siste ukene har han begynt å rope. Svigermor, som har hatt tre ordentlige skrikerunger syntes dette var utrolig fascinerende, ble rett og slett litt misunnelig, hehe!

Tror ikke dette er noe du skal uroe deg for, alle barn er forskjellige, og ber om oppmerksomhet på ulike måter! :)

jeg er ganske sikker på at barnet ditt nok kan gråte dersom han må, men han har kanskje ikke hatt noen grunn til det ennå:) Velger å tro at barna våres bare er veldig fornøyde med det meste. Noen barn bruker kun gråten for å få oppmerksomhet, mens andre roper, så sant de ikke har vondt. Gutten vår kan ligge å rope for seg selv, og det er tydelig at han da bare trener stemmen. Men han roper også når han blir ammet og mister taket for eksempel, men da er det mer irritert roping, hører forskjell;) Han kan gråte, og da særlig dersom han er trøtt, men det er aldri lenge om gangen. De sjeldne gangene jeg har hørt han gråte ordentlig, har det vært fordi han har hatt skikkelig mageknip:(

Når det gjelder disse sit-upsene, virker det mer som om barnet ditt bare er nyskjerrig, og ikke særlig glad i å ligge slik på ryggen. Vår gutt er ikke så glad i å ligge på ryggen i sofaen. Går greit på stellebordet og babygymen, men ellers er det pyton! Så lenge han ikke gråter for å gi beskjed om at han har vondt, ville jeg ikke brydd meg med å gå til terapaut.

Kos deg med et barn som ikke skriker uansett hva han vil du, det er ikke alle forunt;)

Skrevet

Slik du forklarer det høres det ut som ropingen bare er et "rop" om oppmerksomhet. Det hender ofte at gutten min også ligger å roper i sengen, ikke gråting. Da har jeg tolket det som om at han ønsker oppmerksomhet og bare trenger litt hjelp til å falle til ro. Av og til er det en liten rap som må opp. Alle babyer har forskjellige måter å uttrykke seg på, så tror ikke du trenger å uroe deg.

Da sønnen min var ca 3 mnd, begynte han også å irritere seg når jeg la han i armkroken. Jeg satt han da litt mer opp og da ble han fornøyd. Jeg tolket det som at han da var på vei til å bli sterkere i nakke og rygg. Nå er han 4,5 mnd og sitter veldig fint med støtte fra en voksen. Tror ikke det er behov for noen manuellterapeut.

Skrevet

Slik som min jente på 3 mnd det :D Hun gråte også veeeldig skjeldent, det kan knirke litt i henne, men thats it... Hun har begynt å rope litt, kan høres kjempesint ut, mens hun egentlig bare tester stemmen sin litt og gliser til meg straks hun ser jeg følger med på henne :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...