Gå til innhold

Klem/trykk i halsen ved kynnere.... Noen andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de siste par ukene fått mer og mer klem-følelse i halsen/ brystet når jeg får kynnere. Klem-følelsen kommer et par sekunder før kynneren og varer så lenge kynneren varer. Noen andre som har det sånn eller som har anelse om hva det kan være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg har det på akkurat samme måten. Kjenner at kynneren kommer ved at det blir et sånt trykk i halsen. Mister litt pusten. Aner ikke hvorfor det er slik da.. Er 38+4.

Skrevet

Har det også sånn, kjennes som press i brystet når jeg får kynnere, lurer litt på dette. Får også litt høy puls/hjertebank. Hadde det ikke slik når jeg gikk med førstemann

Skrevet

Pussig.. Akkurat som om jeg skulle postet innlegget selv! Jeg hadde det akkurat likt i forrige svangerksp, men tenkte at det sikkert var noe som kom i klem. Etter fødselen fikk jeg imidlertid ennå mer ubehag og tungpust, men det gikk over etter 1 ukes tid. Ble ikke utredet nærmere da. Etter hvert kom jeg meg igjen og kunne trene normalt frem til jeg ble gravid igjen denne gangen.

Nå har jeg fått det igjen i dette svangerskapet. Kommer noen sekunder før kynneren starter og varer til kynneren går over.

Tenkte å nevne det igjen for fastlegen min siden jeg ble så uvel etter forrige fødsel. Kunne vært greit å få sjekket f.eks hjertet, siden det blir ekstra belastet nå under graviditeten og at mye av blodet vårt omdirigeres til livmoren når man har kynnere.

Men det er vel neppe noe veldig farlig siden det gikk greit under forrige fødsel og etter fødselen..

Skrevet

Har forresten akkurat stilt dette spørsmålet til jordmor Siri på jordmorsiri.no og fikk dette svaret:

2. gangsgravid: Hei!

Jeg har en gutt på 20 mnd og er gravid i uke 27 med nr 2. Under forrige svangerskap var jeg plaget med klem i brystet/halsen i forbindelse med kynnere. Ubehaget kom noen sekunder før jeg merket kynnerne og varte til kynneren var over. Jeg regnet med at det var noe som kom i klem jfr vci-syndrom og undersøkte det ikke nærmere. Etter fødselen ble jeg imidlertid mer tungpusten og klarte ikke å ligge flatt pga tunpust + at jeg ble tungpustet bare ved gange. dette gikk gradvis over ila 1 uke. Jeg ble lyttet på og Hb ble målt til 9,1 eller ble det ikke undersøkt nærmere på barsel.

Noen mnd senere fikk jeg utført en ultralyd av hjertet som ikke ga noen forklaring i ikke-gravid tilstand. Jeg har også kunnet trene som vanlig etter at barseltiden var over.

Nå er jeg altså gravid igjen og merker det samme klemmet/ubehaget i forbindelse med kynnere men mer uttalt. Er dette noe som er vanlig? Bør det undersøkes nærmere nå mens jeg er gravid?

Siri svarer: Hei!

Jeg tenker at det kan være lurt å få det sjekket. Når du er gravid, så er jo det en større belastning på hjertet og sirkulasjonen din, så det er greit å få det sjekket hos en spesialist, tenker jeg.

Hør med legen eller jordmoren din, er det lenge til du skal på kontroll, så ring og få en ekstra time.

Nå skal det sies at det skjer mye rart med kroppen når man er gravid, men det meste er normalt.

Har du forresten sjekket om du kan ha noen låsninger i ryggen? Ta deg en tur til en osteopat, kiropraktor eller naprapat for en sjekk. Nå når magen vokser øker også presset på mellomgulvet, og det kan faktisk være ganske ubehagelig. Det kan derfor blir litt andre låsninger i ryggen enn det man får til vanlig. Når du får en kynner, så strammes musklene, og det i tillegg til livmoren og babyen som også fyller opp i buken kan gi ubehag. Dragene på mellomgulvet blir helt annerledes enn ellers.

Skrevet

Tusen takk for svar jenter:)

Mamma til gutt09 og 11. Så morsomt at jeg fant deg her også:) I går satt jeg og leste litt på jordmor Siri sin side, for å se om det var noen råd ang overtid. Er 7 dager på overtid i dag. Plutselig dukket ditt spørmål opp, og jeg følte det var akkurat som om det var jeg som hadde skrevet det. Følte meg ikke helt tilfreds med svaret du fikk av jordmor Siri, så derfor tenkte jeg at jeg kunne høre litt her inne, om noen hadde erfaring. Ante jo ikke at jeg kunne komme i kontakt med deg her:))) Tenkte nok at den sjansen var minimal:) I og med at jeg er godt på overtid allerede, har jeg jo begrenset med tid for å få dette rare fenomenet utredet før jeg går i fødsel. Skal på kontroll til legen i morgen, og skal selvfølgelig nevne det for henne.

Har jo tenkt på at det kanskje er noe som blir liggende i klem, men er nervøs for at det kan være noe alvorlig som kanskje på en måte kan "briste" under fødsel eller når riene blir kraftige. Har aldri hatt dette i de forrige svangerskapene mine. Har vært usedvanlig tungpustet i dette SV, fra ca uke 20..

Dersom legen min har noe fornuftig å si i morgen, så hører dere fra meg igjen. Ha en riktig fin kveld:)))

Skrevet

Har også noe som minner om dette. Blir litt trangt i brystet, litt vanskeligere å trekke pusten, jeg får litt hjertebank, og så blir jeg utrolig varm rundt ørene / varm i hodet.

Skrevet

Ja, kjempefint om du sier fra hvis du får noen gode svar :-)

Jeg tenkte i det forrige svangerskapet av det bare var livmoren som klemmer på de store blodkarene i magen, men ble litt mer bekymret siden jeg fikk så ubehag etter fødselen også.. Og dette svangerskapet er jeg mer tungpustet og får ubehag i nesten alle liggende stillinger. Er bare i uke 28..

Skrevet

Jeg opplever det samme som dere og itillegg svært mye ubehag i ryggleie, selv med vipp mot den ene siden og føler meg relativt mere tungpustet. Alt dette er nytt denne gangen. Nevnte for min jordmor for et par uker siden og fikk bare beskjed om at alle svangerskap kunne være ulike og ikke var noe å bekymre seg for... Men kanskje jeg skulle tatt det opp med legen???

Skrevet

Sånn har jeg det også når jeg får kynnere. I tillegg kan jeg bare ligge på den ene siden om natten, hvis ikke mister jeg pusten. Generelt mer tungpustet enn ellers. Må liksom ta noen skikkelige magadrag innimellom. Utrolig plagsomt, og man blir jo sliten av det.

Fikk høre av både jordmor og lege at det var normalt ved graviditet. Hadde det slikt i forrige svangerskap også, men ikke med førstemann.

Skrevet

Er forresten bare i uke 25

Skrevet

Da har jeg vært hos legen på kontroll og hun mente at det kom av press mot hovedpulsåra. Har også merket at jeg har vært litt svimmel til tider, og dette er antageligvis også på grunn av dette vena cava syndromet. Litt ok å vite at alt er ok før man går i fødsel:)...... så nå kan riene bare komme, 8 dager på overtid..... Ha en strålende dag folkens, og tusen takk for mange gode svar og tilbakemeldinger:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...