Gå til innhold

HJEEELP!! Lage fløtesaus til kalkun med Maizena. Haster litt!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får svigers på middagsbesøk idag og svigerfar har glutenallergi noe som betyr at jeg må lage fløtesausen til kalkunbrystet på maizena og ikke hvetemel som jeg pleier.

Noen som vet åssen jeg skal gå frem?

Skal jeg brune maizena sammen med smør som jeg gjør med hvetemel eller skal jeg hive fløten i gryta først sammen med vann med buljong og kraften fra kalkunbrystet eller hva?

Tenkte jeg kom til å finne en grei måte på nettet men synes de er så uklare. Blir VELDIG glad for hjelp!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Maizena skal vel brukes¨på samme vis som potetmel...så da er det ikke noen bruning føst.

Skrevet

gikk litt fort...hehe...du skal bare ta all krafta i en gryte, og helle over maizena, som er blandet ut med vann, over etterpå.

det står sikkert på pakka også hvodan du skal bruke maizenaen....

Skrevet

Ikke brune maizenaen:)

Hiv fløten i gryta med den andre væsken du skal ha i. Kok opp også blander du maizenaen med litt vann og har i gryten, ogsålar du den tykne. Trenger ikke å koke på nytt.

Skrevet

Ok, da får vi prøve d! På pakka står d "Drys Maizena jævner direkte i den kogende væske under omrøring". Så da skal jeg kanskje ikke blande den sammen med vann første? Er helt grønn på d her med Maizena, har ALDRI gjort d før... Men får bare prøve litt uansett, og hvis d blir helt krise får vi bare spise uten saus! Hi hi... Skal heldigvis ha waldorfsalat og soppstuing også..

Takk for hjelpen jenter! Ha en strålende søndag!

Skrevet

da er det nok best at du bare drysser i da :-)

bruker heller aldri det der, så vet ikke.

Skrevet

Det er to(tre) typer maizenna, Maisstivelse som løses i vann, og jevner som bare drysses i væsken, den fins i hvit og brun.

Høres ut som du har den som er jevner. Da blander du væsken, kraft og fløte, og evt krydder, og drysser i jevner til slutt.

Skrevet

Tusen takk for hjelpen! Sausen ble faktisk rimelig god selv om jeg blandet maizenaen i vann. Skjønte ikke hvorfor den ikke ble tykk så helte bare litt ekstra maizena i og da ble den tykk nok! :) Glad og fornøyd etter god middag! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...