Gå til innhold

Noen med peil på speilreflekskamera?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri prøvd et slikt engang, og tenker å kjøpe mitt første nå..

Er ikke så nøye om det filmer bra eller dårlig, men at det tar gode og raske bilder.

Men, det var da jaggumeg ikke bare, bare å finne frem i den kamerajungelen med alle de fremmede ordene som jeg ikke skjønner et fnugg av!

Her er et kamera som jeg så på, og som ikke var FOR dyr (vil ikke høyere opp i pris enn dette..): http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618573

Hva tror dere om dette?

Fortsetter under...

Skrevet

Hi

Eller kanskje denne?http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=451756#extra

Skrevet

hei.

Hvis du ikke har peiling på speilreflekskamera i det hele tatt anbefaler jeg deg å velge et Nikon-kamera og samtidig investere i et fotokurs, hvis du har mulighet til det.

Canonkamera er litt mer komplisert å lære (mener iallefall jeg).

Det har også kommet noe nytt på markedet som heter hybridkamera. Da burde du velge Sony sitt. Fordelen med dette er at det er en blanding av det beste fra kompaktkamera og fra speilrefleks. I tillegg forklarer det deg hva du gjør, når du gjør det.

Skrevet

Noen flere?

Hva med denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=438260

Og dette med objektiv..Hva er det? Linse? Følger ikke det med selve kameraet når man kjøper det da?

Hva er feks forskjellen på et objektiv på 18mm, og et på 15?

Skrevet

Hei!

Av de tre kameraene du har linket til her ville jeg nok anbefalt Canon EOS 500D. Pen liten sak som man skal være ganske god for å "vokse ut av", så da har du nok et kamera som varer en god stund :) bruk gjerne prisguide.no, finn.no og foto.no når du leter etter noen å kjøpe kamera av, da kan du lett spare noen hundrelapper - kanskje til og med en tusenlapp eller to ...

Ser at noen anbefaler Nikon fremfor Canon fordi "Canon er mer komplisert". Tillater meg å slenge inn en liten brannfakkel der ... Speilrefleks ER komplisert. Uansett om du velger Canon, Nikon, Sony eller noe helt annet kommer det til å være mye å sette seg inn i før du får de helt store resultatene, og tro meg, det eneste som skiller de ulike kameraene fra hverandre er hvilken knapp du skal trykke på - og der må du nok belage deg på å sitte med instruksjonsboka uansett. Reglene for hvitbalanse, lukkertid, blenderåpning, ISO, blitz og alt det andre må du finne ut av uansett, og gjelder for alle kameraer (ja, det inkluderer engangskameraer og de små kompaktkameraene som jeg vil tro de fleste har prøvd en gang i blant. Eneste forskjellen på speilrefleks og "enkle" kameraer er at med en speilrefleks forventes det at du skal stille inn slikt, ikke at kameraet stiller det inn for deg). Brukervennligheten på Canon EOS 500D er svært god, så jeg vil tro du finner ut av dette relativt raskt.

Ser at du spurte om hva "mm" betyr. Det er et tall som angir hvor mye objektivet zoomer - f.eks. vil du med et objektiv som har en zoom-range på 55-200 mm kunne ta bilder både av noens ansikt på nært hold, og en fugl som spiser meisebolle utenfor vinduet. Jo større tallet er, jo mer zoom. Objektiver som bare har ett tall angitt (f.eks. 30mm) kalles fastobjektiver, og har ikke zoom.

Det andre tallet som gjerne oppgis ved siden av mm, er såkalte f-stops. Det angir hvor stor åpningen som slipper lys gjennom objektivet er. Tallet leses som en brøk; ergo er åpningen større jo mindre tallet er (en åpning angitt som f/1.4 er mao. større enn f/4.5). Jo større åpning, jo mindre lys trenger du for å ta bilder.

Hvis du vil ha et enkelt og billig sett med kamerautstyr vil jeg anbefale deg Canon EOS 500D kamerahus, Canon 50mm f/1.8 (billig fastobjektiv som fungerer godt i lite lys, f.eks. innendørs. Koster ca 800 kr) og et objektiv med zoom-range på f.eks. 55-200 mm. Eventuelt kan du droppe fastobjektivet og bare kjøpe denne: http://www.prisguide.no/produkt/34757 Den burde funke greit til de fleste behov, bortsett fra at den ikke er så god når det er mørkt/innendørs.

Ellers vil jeg anbefale deg å lese en enkel guide til det meste om speilrefleks, f.eks. denne som jeg skrev for en stund siden: http://www.akam.no/artikler/slik_bruker_du_et_speilreflekskamera/67155 Den er begynt å bli noget utdatert, men det tekniske er fremdeles relevant :)

Annonse

Skrevet

Signerer her jeg.. Canon EOS 500D er et kjempekamera! Og jeg vil si at det er meget brukervenlig. I tilegg hadde jeg tenkt å anbefale å investere i et 50mm fastobjektiv, men det har jo hun over allerede gjort også. Det tar kjempegode bilder, ulempen er at du må bevege på deg eller motivet ditt om du vil nærmere eller lengre unna, som hun har beskrevet, men fargenme synes jeg blir mye bedre, og det er så mange andre fordeler med fastobjektiv også. Blenderåpningen er jo også veldig stor (lavt tall..) så du kan ta fine bilder uten mye lys.

Iso, blender og lukkertid er egentlig relativt enkelt.

Iso styrer lysfølsomheten til kamera, jo høyere iso desto større lysfølsomhet, men bildene blir gjerne kornete med høy iso..

Blenderåpningen er ganske enkelt åpningen i linsa som slipper inn lys. Her styrer du hvor stor åpningen er, mens lukkertiden styrer hvor lenge denne åpningen er oppe.

Det trengs en "viss eller bestemt" mengde lys for at et bilde skal bli fint. Har du for lite lys blir det svart og har du for mye blir alt hvitt.. Her er det bare å prøve seg frem.. Men har du en stor blenderåpning og lang lukkertid vil du få lyse bilder, eller passlige bilder i dårlig lys.. og med en liten blenderåpning og rask lukkertid blir bidene fort veldig mørke.

Blenderåpningen styrer også hvordan bakgrunnen ser ut. Om blenderåpningen er stor vil alt som ikke er i fokus bli ganske blurete/slørete.. Om du derimot har en liten blenderåpning får du skarpe bilder der "alt" er i fokus. Med en 50mm med så stor blenderåpning som 1.8 eller 1.6 vil du kunne se dette veldig tydelig ;) Ganske artig å prøve seg litt frem. Jeg liker godt personbilder tatt med blenderåpning som er så stor som mulig. Da blir det flott fokus på personen i bildet..

Lukkertiden er også med på å styre skarpheten i bildet, men på en annen måte. Siden lyset oppfattes hele den tiden kameraet er "åpent" (som jo bestemmes av lukkertiden) blir bildet også formet hele denne tiden. Om du tar bilde av noe som beveger seg og bruker lang lukkertid vil bevegelsen fra den startet til den slutter tegnes på bildet.. f.eks, en uklar hånd som "vinker" mens bildet blir tatt.. I noen sammenhenger er det flott å bruke lang lukkertid og farger etc oppfattes gjerne bedre, samt at ting blir "skarpere". Men det er stort sett alltid nødvendig med et stativ for et godt resultat. Små skjelvinger fra hender etc gjør bildet uklart.. Fine motiver med lang lukkertid er f.eks naturbilder - elver, der elven "beveger" seg i bildet mens naturen rundt er helt stille.. Eller fyrverkeri, så får du med hele fyrverkeriet og ikke bare et halvt sekund.

Tar du bilder av barn, dyr eller generelt mennesker er det nok lurt å gå for en kort lukkertid. jo høyere tall jo kortere lukkertid. 200 står for et 200dels sekund, 500 for et 500dels sekund etc.. 1"står for et sekund og 10" for ti sekunder..

Nå ble dette veldig langt og kan kanskje virke en smule komplisert, men kjøp deg et kamera og en fotobok og du er i gang..

Og så finnes det auto på speilreflekser også, men da går du glipp av halve moroa ;)

Skrevet

Hiver meg på Canon-banden her. 500d er et knallkamera, og slett ikke vanskeligere å lære enn lignende modeller. Hold deg for all del unna 1000d, hvis du ikke MÅ ned i den prisen. Det skjer voldsomt mye både ergonomisk og kvalitetsmessig fra 1000d til 500d. Ellers gjelder det her som med det meste annet: øvelse gjør mester. :) Les instruksjonsboka, prøv deg fram, les Akam-artiklen som blir linket til her - min kjære forklarer speilrefleks for dummies på en enkel og god måte. Nøy deg for all del ikke med å bruke auto, da er det faktisk ikke verdt penga. Foruten nevnte artikkel ligger deg hauger med tips, triks og guider på nettet. For øvrig er det veldig lurt å sjekke bruktmarked på nettet. Jeg fikk min kjære Canon EOS 50d drøyt 2000 under nypris, så her kan det være mye å spare. Bare pass på å ikke bli lurt, for det er mange som overpriser. Hvis du finner noe som ser interessant ut, så kan du prøve å legge ut linken, evt bare modell, pris osv her. Jeg og min kjære er innom her flere ganger om dagen, og vet hva som er god og dårlig pris på brukt Canon-utstyr. Lykke til!

Skrevet

Signerer, og tilføyer at det bare er å sende en PM for litt guiding om du er redd for at spørsmål skal drukne i anonymforumtråder :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...