Anonym bruker Skrevet 15. januar 2011 #1 Del Skrevet 15. januar 2011 For et styr! For en drøm det må være å bare vippe ut puppen for så sitte med en fornøyd baby etter en halv times tid. Mini er 4 uker nå og vi prøver fortsatt iherdig og øke produksjonen. Men han har jo måttet få ekstra mme et par ganger i døgnet fordi puppen rett og slett er tom. Nå tror jeg vi har fått et nytt problem, og det er jo at nå gidder han ikke suge på den dumme puppen med lite mat i lenger. Så han holder kanskje på i 20 min med en pupp, så er det slutt, da gidder han ikke mer. I tillegg er den ene brystvorta blitt så sår at den holder på å dette av, så her må jeg bruke skjold. Så et måltid består da gjerne av pupp, litt ekstra mme, pumping. Så er det å koke pumpa så den er klar til neste gang. Åssen holder man ut? Og hvor lenge skal man kjempe? Jeg holder på å bli sprø.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142791723-%C3%A5ssen-holder-dere-ut-lite-melk-pumping-s%C3%A5re-brystvorter-d%C3%A5rlig-sugetak-puh/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 16. januar 2011 #2 Del Skrevet 16. januar 2011 Ta en uke av gangen! Eller en dag, altettersom... eller til neste måltid. Amming ER fantastisk. Når det funker. (Jeg har prøvd "alt" i alle varianter...).) Først av alt, hvordan vet du at puppen er tom? Vil han die ofte (hvor ofte), legger han dårlig på seg eller har han for få våte bleier? Han bør ha 5-8 våte bleier, hvordan en våt bleie kjennes kan du finne ut ved å helle omtrent 0.75 dl vann i en bleie. Han har "normal" avføring (mørk sennepsgul om han får kun morsmelk, mørkere og mer illeluktende etter MME), ikke skummende grønn og tynn? Det er helt vanlig å die ofte, feks. annenhver time på dagen og hver time på kvelden, i perioder. Ungens behov for melk øker og hyppig diing gjør at produksjonen øker - så i noen dager dier de ofte, så er det sjeldnere noen uker, og så oftere noen dager igjen. Etter 10-15 minutter pr bryst er det som regel ganske tomt, så da er det veldig greit å ta en halvtime-halvannen times pause :-) (Eller lengre pause, hvis ungen vil.) 20 minutter på en pupp er lenge, når han er 4 uker vil jeg si at det er lenge nok. Bytt gjerne til den andre puppen etter 10-15 minutter dersom han spytter ut, så kan du bytte tilbake igjen når han spytter ut, og gjøre det samme en gang til (slik at han dier to ganger pr pupp pr måltid). På den måten får han i seg mest mulig av den fete melka, som kommer når brystet er tommest, og utdrivingsrefleksen gjerntar seg gjerne også, slik at melka kommer raskere ut. (Det varierer hvor sterk utdrivingsrefleks man har, noen har melkesprut under hele måltider, andre har det i bølger, det ser du sikkert når du pumper). Sår brystvorte kommer ofte av feil sugetak. Pass på at han gaper høøøyt før han tar tak, og sikt mot nesa (ikke munnen) med brystknoppen. Du kan også forsøke en annen ammestilling, feks med beina hans under arma (tvillingstilling) for å få annerledes belastning på brystknoppen. Hos ammehjelpen.no finner du bilder og videoer av forskjellige stillinger og hvordan korrekt sugetak ser ut (merk at det kan se annerledes ut enn på filmen avhengig av hvordan puppen er). En annen grunn til sår brystvorte kan være sopp. Typisk tegn på det er smerter i brystet etter amming, og av og til rød, blussende brystknopp. Dersom du har sår på brystvorta kan det lett bli sopp eller bakteriell brystbetennelse, og sår kan også komme av sopp (høna og egget...). Om du mistenker sopp, må du gå til lege og få resept på munnpenslingsmiddel til mini så fort som mulig, og bruke Canesten på brystet. Canesten kan du ha på etter amming, og tørke lett av før neste amming (det er ikke farlig for ungen, men smaker vel litt høgg). Pass på å koble han av ved å fjerne vakumet i munnen med en lillefinger i munnviken hans, IKKE ved å "trekke" han av. Ikke la han kosesutte på brystet med feil tak, typisk tegn på det er at brystknoppen blir flat eller deformert, eller hvit på tuppen. Om han suger korrekt er det ingenting i vegen for kosesuging, men da må han altså ha store deler av areola i munnen hele tida. Jeg er nylig blitt godkjent ammehjelper hos ammehjelpen.no, så om jeg kan være til hjelp er det veldig hyggelig. Bare send meg PM om du heller vil det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142791723-%C3%A5ssen-holder-dere-ut-lite-melk-pumping-s%C3%A5re-brystvorter-d%C3%A5rlig-sugetak-puh/#findComment-142792604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magneta <3 mamma <3 Skrevet 20. januar 2011 #3 Del Skrevet 20. januar 2011 hmm.. sliter med noen av de samme problemer. Jeg har Avent elektrisk pumpe og jeg merker at den river i brystvorten, dvs jeg blir mer sår av å bruke pumpe enn la han suge. Begge deler gjør veldig vondt, men jeg håper det går over etterhvert... Noen som kan fortelle hva er den beste måten å hele brystvortene på? Føler at det eneste som hjelper er å la være å amme en periode og la de gro, men da mister jeg vel melken? pumpen river i vorten så den gjør samme skaden, som en ond sirkel. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142791723-%C3%A5ssen-holder-dere-ut-lite-melk-pumping-s%C3%A5re-brystvorter-d%C3%A5rlig-sugetak-puh/#findComment-142809447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
..snøklokke.. Skrevet 20. januar 2011 #4 Del Skrevet 20. januar 2011 Mitt råd er å lytte til deg selv, og stoppe når du føler du må. Flaskemat er ikke fy-fy, det går helt fint med de ungene også. Du holder babyen fint i armkroken og gir like mye nærhet når du flaskemater som når du ammer. Ikke slit deg ut bare fordi du føler du må amme til enhver pris, det er det ikke verdt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142791723-%C3%A5ssen-holder-dere-ut-lite-melk-pumping-s%C3%A5re-brystvorter-d%C3%A5rlig-sugetak-puh/#findComment-142810747 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 20. januar 2011 #5 Del Skrevet 20. januar 2011 Det mest effektive er nok å finne ut hvorfor du har såre brystvorter :-) Hvor gammelt er barnet? Har det riktig sugetak? Du kan forsøke behandling mot sopp, det er effektivt og bør gi bedring i løpet av 5-6 dager. Både du og barnet må behandles; du med vanlig Canesten (smør på etter amming, tørk av med våt klut før amming - det smaker ekkelt, men er ikke farlig for barnet), og barnet med Mycostatin som smøres i munnen - reseptpliktig, så du må snakke med legen. Sopp er veldig vanlig, og det er ikke alle som får "brennende smerter" i brystet. (Fungerer det ikke med Canesten/Mycostatin, bør du få tabletter mot sopp (resept), og om det ikke funker etter en liten uke bør du behandles for brystbetennelse.) Pass på å la brystvortene tørke etter amming, bruk engangs ammeinnlegg som ikke klistrer seg fast (prøv deg frem, husker ikke hva som funket. Du kan evt ha et stykke mykt tøy innerst, feks en bit av en tskjorte.) eller ullinnlegg som du koker daglig (ull kan kokes!), evt ull med et innlegg eller tøystykke mellom bryst og ullinnlegg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142791723-%C3%A5ssen-holder-dere-ut-lite-melk-pumping-s%C3%A5re-brystvorter-d%C3%A5rlig-sugetak-puh/#findComment-142812661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magneta <3 mamma <3 Skrevet 21. januar 2011 #6 Del Skrevet 21. januar 2011 Barnet mitt er 14 dager. Vi sliter nok med med å få tak i brystet. Har store bryst med mye areola og liten brystknopp som er "innovervendt". Jeg former brystet og prøver å dytte inn i munnen hans, men han suger aldri mer enn ett el to sug av gangen til han spytter ut igjen. Kanskje det blir for mye for han? Virker som at han ikke får suget seg fast. Og brystet er ikke for hardt/ fullt rundt knoppen. Tror ikke det er sopp, flere som har vurdert problemet.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142791723-%C3%A5ssen-holder-dere-ut-lite-melk-pumping-s%C3%A5re-brystvorter-d%C3%A5rlig-sugetak-puh/#findComment-142814090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ankers Skrevet 21. januar 2011 #7 Del Skrevet 21. januar 2011 Enten kan du holde ut noen uker til, for jeg kjenner meg igjen i at det er så viktig å få det til. Jeg holdt på som du med første mann i sikkert 6 -8 uker før det ble bra. Og da kunne jeg ta pause fra pumpen. Smør på purelan eller annen brystsalve før hver amming og etter. Spis nok mat og drikk nok melk og vann! Hvil deg! Stress ned når du setter deg ned og ammer. Jeg husker jeg gråt meg gjennom enkelte dager, men nektet å gi meg - og til slutt fikk vi det til. Eller så kan du bestemme deg for at denne kampen ikke er verdt det og slappe av og gi mme. Du er IKKE noen dårligere mamma fordi om barnet ditt får mme! Det kan hende det er bedre for dere begge, dersom det bare blir negativt og stress rundt puppen... Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142791723-%C3%A5ssen-holder-dere-ut-lite-melk-pumping-s%C3%A5re-brystvorter-d%C3%A5rlig-sugetak-puh/#findComment-142814200 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlmaN Skrevet 24. januar 2011 #8 Del Skrevet 24. januar 2011 Jeg slet med noe av det samme i starten. Mye sårhet, brukte litt ammeskjold og pumpe for å avlaste såre og vonde bryst. Småen slapp "aldri" taket og så holdt vi på i over en time til sammen på begge bryst da. Så sa helsesøster at de suger i seg det meste i løpet av de første 10 minuttene. Jeg prøvde da å amme i ca 10 minutt på hvert bryst. Det var som å få et nytt liv! Det er viktigere å amme ofte for å opprettholde produksjonen, enn å tømme brystene så veldig godt. I alle fall så avtok problemene etter hvert og jeg klarte å amme i et år. Hadde nok melk hele veien. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142791723-%C3%A5ssen-holder-dere-ut-lite-melk-pumping-s%C3%A5re-brystvorter-d%C3%A5rlig-sugetak-puh/#findComment-142826702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2011 #9 Del Skrevet 28. januar 2011 Takker for innspill! Det viste seg at jeg hadde sopp. Så nå driver vi og behandler dette. Så jeg har litt mindre vondt og sårene gror endelig. Har valgt å gi flaske 1 eller 2 ganger i døgnet i tillegg til puppen. VIrker som vi kommer oss bra gjennom døgnet på den måten. Jeg lar han heller ikke ligge i "timesvis" ved puppen, 10-15 min på hver pupp. Det gjør også at jeg blir mindre sår. Så det går ihvertfall noe bedre! Mor slapper mer av og det ser ut som jeg får mer melk av å slite mindre faktisk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142791723-%C3%A5ssen-holder-dere-ut-lite-melk-pumping-s%C3%A5re-brystvorter-d%C3%A5rlig-sugetak-puh/#findComment-142843713 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå