Anonym bruker Skrevet 15. januar 2011 #1 Skrevet 15. januar 2011 Jeg vet at barnevernet var inne i bildet da jeg var liten. Men vet ikke annet enn at det dreide seg om en bekymringsmelding og at de var på besøk hjemme hos oss. Foreldrene mine nekter å fortelle meg hvorfor. Har jeg mulighet til å kontakte barnevernet og få vite hva det dreiet seg om? Kan jeg f.eks få innsyn i bekymringsmelingen som ble sendt? Dette er veldig viktig for meg
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #2 Skrevet 16. januar 2011 I sin egen mappe har man innsyn. Hvor lenge det oppbevares vet jeg ikke. Eneste mulighet for å få svar er å kontakt dem.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #3 Skrevet 16. januar 2011 Du må kontakte barneverntjenesten i den kommunen dere bodde da bvtj kom på besøk. Var det en undersøkelse, så har de mappa di, men når du er 18 flyttes den til et sentralarkiv. Men du skal få se den. Var det bare en melding som ble henlagt etter besøket, så ble den makulert etter ett år, dersom det ikke kom flere henvendelser.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #4 Skrevet 16. januar 2011 Kan veldig godt forstå at du er nysgjerrig, men hva hvis det viser seg at en av foreldrene kom i fyllearresten og det rutinemessig ble sendt en bekymringsmelding til Bv? Deretter er det å lese syrlige rapporter fra Bv om hjemmet deres på den tida og familielivet. Tror totalt sett du har bedre av å være uvitende enn å grave i sånn dritt.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #5 Skrevet 16. januar 2011 Er du sikker på at du vil det? det kan være som å stikke handen inn iet vepsebol.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #6 Skrevet 16. januar 2011 09:36 - Ok, så sjansen er stor for at den ble makkulert da. For jeg kan bare huske at de var der en gang.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #7 Skrevet 16. januar 2011 10:10- Ja, jeg har kommet til at jeg må. Jeg befinner meg allerede inn i et vepsebol, og har et lite håp om å få noen svar av barnevernet.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #8 Skrevet 16. januar 2011 Nei... det er nok ikke noe sånt. Jeg hadde en ganske crappy barndom, der jeg ble fysisk, psykisk og seksuellt mishandlet. Det har vist seg i ettertid at veldig mange har visst ting (skole, barnehage, slekt, venner) men aldri gjorde noe. Jeg ønsker å vite hva barnevernet visste, kanskje få en pekepinn på hvem som hadde guts nok til å varsle dem. Og jeg vil vite hva de observerte, hvordan de konkluderte med at jeg/vi ikke trengte mer oppfølging.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #10 Skrevet 16. januar 2011 Gå ned på barnevernskontoret og be om å få se mappen din, om de har en mappe på deg. Om de har det, får du nok avtale en annen dag, eller en telefon etter at de har vært i arkivet og funnet deg frem. Det er mulig at du må ha samtykke fra dine foreldre til å lese mappen, da det også omhandler dem. Jeg måtte iallefall ha samtykke fra min gjenlevende forelder, og de måtte bare anta at det var greit for den avdøde sa dem. Men har også venninner som har fått sine mapper uten behov for samtykke, så jeg er usikker på regelverket der, eller om det kommer an på hvem du treffer på i resepsjonen.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #11 Skrevet 16. januar 2011 Takk for svar. Jeg ringer mitt lokale kontor i morgen. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå