Gå til innhold

Immunologiske faktorer årsak til abortene?? Bruke Prednisolon?

MariCeline31

Anbefalte innlegg

Etter min 5. MA der fosterets jerte slutter å så akkurat i uke 8 hver gang, lurer fertilitetsekspert Jon Hausken på om det kan være snakk om immunologi. At kroppen min rett og slett ser på fosteret som et fremmedlegeme ettersom 50% av arvemaerialet ikke kommer fra min kropp!!

Etter 4. aborten pratet han også om dette, men mente også at det kunne være snakk om at eggene mine modnet dårlig, så vi gikk for den teorien først, og gikk i gang med hormonbehandling. For å gjøre en lang historie kort endte det med å bli et ivf, selv om jeg aldri har hatt problemer med å bli gravid. Og det gav oss jo en etterlengtet nr 2:-) Men dette kan ha vært ren flaks, kanskje kan min immunrespons ha vært annerledes på det tidspuktet, sånn at kroppen ikke rakk å ta livet av fosteret.

Så hadde jeg nylig en MA til. Var blitt gravid på egenhånd. Brukte blodforynnende og progesteron... Nå mener Hausken at jeg skal forsøke Prednisolon for å dempe immunresponsen. Jeg er skeptisk. Samme er min gyn. Men vi ble enige om at vi gjør et nytt forsøk på klinikken og at jeg i forkant av dette bruker Prednisolon i 14 dager for å "nullstille" kroppen. Det påvirker jo ikke evt foster om jeg skulle bli gravid. Men er eller ikke sikkert at det er nok for at det skal gå bra. Skal også ta tilskudd av hormoner. Andre som har forsøkt dette/ diskutert dette med legen?

For to-tre år siden søkte jeg etter info om dette og dikuterte mye her på forum, men da valgte vi å forsøke uten. Nå er jeg gira på å forsøke, for kropp og hode klarer ikke mange aborter til.

Håper dre lykkes alle i 2011:-) Vi forsøker ierdig på en nr 3 igjen etterhvert. Men det blir en etterlengtet bonusbaby såfall, er ikke såå desperat som i forsøkene på nr 2. Men ønske om enda en er stooort:-)

Lykke til!!

Mia82

Fortsetter under...

Eg jaktar og på nr 3, men etter 3 abortar det siste året, så er mannen min skeptisk. Uansett; eg har også ein teori om at kroppen sitt immunsystem kan støte frå seg fosteret, men .... eg har jo mange andre teoriar og....og er jo ikkje ekspert. Men eg føler at så lenge det ikkje skadar fosteret eller aukar sjansen for abort så er eg villig til å prøve det meste. ...Lykke til!

Hei

Etter 6 aborter, foreslo min lege at det kunne være et spørsmål om overaktivt immunforsvar. Da hadde jeg allerede forsøkt med blodforynnende i alle varianter ved 3 graviditeter (har Leiden Mutasjon).

Jeg begynte på Prednisolon da vi bestemet oss for å forsøke igjen (gikk derfor på det 2 mnd før vi ble gravide). Da jeg ble gravid begynte jeg også med blodfortynnende og progesteron. Gikk desverre ikke denne gangen heller. Fikk en blødning i uke 5, men det gikk over på en dag og jeg fortsatte med graviditetssymptom. Legen sa det ikke var noe poeng å ta en UL så tidlig, så jeg gikk først til UL i uke 8. Der var det bare en liten sekk som hadde sluttet å vokse i uke 6 :-( Fikk piller for å avslutte det.

Nå har jeg hatt 7 aborter på 3 år. Alle bortsett fra en, har stoppet mellom uke 5 og uke 9. Hadde en "sen" abort i uke 14, med det var pga kromosonfeil. Legen har nå gitt opp. Som hun sa - nå har vi forsøkt "alt" uten resultat. Blodforynnende, progesteron og prednisolon, samt at utredningen ikke viste feil på annet enn blodet. I.o.m at jeg har fått et barn uten problem, sier hun at de ikke kan gi noe svar på hvorfor jeg mister lengre. Så om vi skal forsøke igjen, blir det uten noen form for medisin (evt bare blodfortynnende).

Jeg har lest flere artikler der bruk av prednisolon har vært suksessfulle, men desverre ikke for oss. Bruk av prednisolon kan gi deg som mamma binyre-problem og øke risken for barnet å få leppespalte. Dosen blir derfor satt ganske svakt. Om jeg ikke husker feil, fikk jeg 10 mg per dag. Og etter at jeg mistet, måtte jeg gå en eller to uker på halv dose før jeg sluttet helt. Fikk litt problem med treg mage av medisinen også.

Når det er sagt ville jeg forsøkt om jeg var deg. Kjenner en gladhistorie her inne der de fikk sitt barn når de gikk på prenisolon :-)

Lykke til!

Så trist å høre at du har mistet 7 ganger:-( Men du vil ikke gi prednisolonen en ny sjanse da? Kan jo ha vært noe galt med fosteranlegget siste gangen...? Har du førsøkt hormonstimulering forut for eggløsning for å optimalisere alle prosesser?

Jeg vet ærlig talt ikke hva vi skal gjøre. Vi har jo fått to barn. Skulle egentlig ønske at lysten på enda en ikke var der. Men det er et sterkt ønske som bare ligger i meg! Aller mest tro har jeg på hormonstimulering som gav oss en etterlengtet nr to, men vi har egg på frys, så blir vel det først. Mindre påkjenning for kroppen.

Håper ikke du gir opp håper enda, for de aller fleste kommer i mål. Kroppen kan forandre seg, slik at du plutselig kan bære frem et nytt barn. Det har legen på fertilitetsklinikken sagt til meg. Og kanskje er jeg et bevis på det selv...

Lykke til!

Hei

Jo, det kan være som du sier. Problemet er jo at vi har ikke vet hva som kan være galt lengre. Når legen sier at det ikke er mer å gjøre mister man jo litt motet for å si det sånn. Hvordan hormonstimulerer man eggløsningen? Mange bivirkninger? Har du tatt ut egg? Hva er kravene?

Jeg nærmer meg 38, så jeg har jo ikke akkurat tiden på min side. Ludde er 5 år, og etter 3 år med fokus på å få barn nr 2 blir man litt sliten som du sikkert vet. Mannen min har også begynt å lure på om det er kroppen min som ikke tåler en graviditet til (fødselen med ludde var veldig lang og litt dramatisk). Så han har begynt så si at han heller vil ha meg frisk, enn et barn til... Men som du sier - man har et dypt ønske...

Jeg har forresten også APC resistens, og Leiden Mutasjon, men bare hetrosygot.

Da vi valgte å kontakte Klinikk Hausken som er en privat klinikk i Haugesund opplevde vi begge en veldig lettelse. Her hadde de så mye kunnskap og stod sånn på for at vi skulle komme i mål. Her kunne man diskutere og spørre i massevis.

Vi skulle egentlig gå for et såkalt AIH-forsøk hvor kvinnen blir lett stimulert for å optimalisere alle prosessene gjennom syklusen, samt at mannens sæd blir "vasket" slik at kun de beste sædcellene brukes. Så setter de inn sæd langt oppe i livmoren ved hjelp av e tynt rør.

Under stimuleringen reagerte jeg plutselig kraftig på medisinene da det skulle nærme seg eggløsning. Dvs at det brått hadde modnet nærmere 20 egg, så noe sæd inn i livmoren da ville vært helt uforsvarlig, da det kunne resultet i MANGE foster. Så de gikk heller gjennom bukveggen min og hentet ut eggene og befruktet dem utenfor kroppen som ved et vanlig prøverørsforsøk. Ikke vondt, ikke skremmende. Flinke folk hos Hausken!

Jeg gjør gjerne dette igjen, om jeg må det på veien mot målet. Var ubehagelig etter stimulerigen, for man blir veldig øm etter at eggstokkene har vært så fulle av egg. Men generelt syns jeg alt gikk veldig fint, og det gav oss jo et svært så etterlengtet barn!!:-)

Nå har vi egg på frys på klinikken etter det forsøket, så vi heller vel mest mot å forsøke det. Hvis ikke det fungerer gjør vi det samme som da i lyktes, bare en enda lavere medisindose for å hindre at det blir så mange egg. Og om vi ikke lykkes med de to forsøkene, så får vi gå i gang på egenhånd igjen og håpe at d plutselig en dag går. Vi SKAL klare det!!!!:-)

Annonse

Hei:)

Jeg har opplevd 3 MA på to år og var til utredning på Medicus. Legen satte meg på Albyl E (blodfortynnende) for at det kunne hjelpte til med at jeg ble gravid fortere. Det tok fire og en halv mnd til jeg ble gravid igjen nå. Jeg har startet på Prednisolon 10 mg for å se om det kan hjelpte til med at fosteret ikke dør. Skal gå på den dosen til jeg er 20 uker på vei og så trappe ned/seponere.Jeg har også økt Levaxin dosen min siden de har funnet ut at jeg har for mye anti PRO og Italienske studier viser at kvinner med for mye anti PRO har en større risiko for at det går galt under svangerskapet. Er såååå spent nå på om dette virker og føler at jeg lever på tabletter. Tar jo folsyre i tillegg. Jeg kjenner til Prednisolon og dens bivirkninger da jeg er sykepleier og er utrolig skeptisk til denne medisinen. Det står på pakningen at man ikke skal ta det når man er gravid bare i samråd med lege.... Liker det ikke, men jeg må bare ta sjansen.

Lykke til med ditt valg:) klem

• 3 uker senere...

Hei!

Lenge siden jeg har vært her inne nå.... har egentlig gitt opp håpet om noen gang klare bli trebarnsmor....men, vet at hvis jeg blir gravid igjen - så skal jeg ha prednisolon!

Ingen leger har klart å gi noen svar på hvorfor vi mister og mister. Har nå vært gravid iallefall 12 ganger (gidder ikke lengre ta test selv om mensen er noen dager over tiden (noe den aldri er, hvis jeg ikke er gravid)) vet at jeg sannsynligvis har hatt et par tidlige aborter, det siste året, men orker ikke tenke noe annet enn forsinket mens....

Orker ikke lengre å gå via fertilitetsklinikken - har avtalt med primærlegen og blir henvist til en gynokolog jeg stoler på, og får hyppig oppfølging med ultralyd + progesteronstøtte (brukte d når jeg fikk mine to barn) I tillegg skal jeg få prednisolon =)

Jeg tror det er immuneleogiske årsaker til at jeg mister, (det samme har Hausken sagt) - det er det eneste som gir mening og logisk forklaring på alt.

Har fått konstatert lavt stoffskifte og vet at det selvfølgelig kan ha gjort mye negativt ifht graviditet.Så med et godt regulert stoffskifte og prednisolon, så kanskje det vil gjøre at drømmen om lillebrøster går i oppfyllelse!

Jeg vet at jeg ikke har mange sjangser igjen - den biologiske klokka tikker høyere og høyere - blir 40 til jul....får jeg sjangsen skal ingenting være uprøvd =) .

Jeg har brukt lang tid på å komme frem til hva som blir riktig for meg ved evt neste graviditet. Legen min har vært en kjempestøtte - han forstår at det er mer belastende å følge et opplegg på fertilitetsklinikken, som jeg ikke tror på.

Håper dere finner ut hva som er riktig for dere! Og at vi en dag kan poste et innlegg i ren lykkerus over endelig å ha klart det =)

Lykke til!!! Klem

Hei evigoptimist!

Har tenkt på deg:-) Så da er vi to gamle travere her inne! Det er rart med det inderlige ønsket om enda en liten, selv om en har to. Syns det er godt å se at det er flere, for opplever at mange ikke forstår hva jeg gidder å stresse med når vi har to barn. Men ønsket er såå sterkt!! Satt og så på jordmødrene på tv i dag, og jeg kjenner lengselen er så sterk!! Kunne egentlig ønske to til, men er vi så heldige å få en til, ja da skal jeg være utrolig takknemlig og fornøyd!!

Hvor lenge er tanken at du skal bruke prednisolon, til uke 20? Jeg ser for meg 5 mg, det var det Hausken snakket om. Driver og vurderer om jeg skal satse på å gå på det under svangerskapet også når eller hvis jeg blir gravid igjen. Er bare litt redd for evt skader.... Er av naturen skeptisk jeg. Skal starte FØR jeg blir gravid iallefall.

Mia82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...