Gå til innhold

Luft i magen, spesielt på kveldstid

Anbefalte innlegg

Gjest Mentha og ♥Keiseren♥
Skrevet

Prøver nå å kutte ned på karbohydrater, siden jeg merker at jeg reagerer på det selv med å få luft i magen. Virker som om det kan hjelpe litt, men får så vondt av lillegutt når han spenner seg og skriker om kvelden og natta. For ikke å snakke om at det går ut over nattesøvnen til hele familien... På dagtid er det minimalt, og ikke et problem, men så fort klokken passerer 23 på kvelden har vi det gående. Det er ikke kolikk, men ser tydelig at han plages og krampes i magen. Han er snart to uker og har vært sånn siden vi var på sykehuset. Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han er trøtt i tillegg? prøve å legge han for natta litt tidligere enn 23? Ellers kan du jo prøve å dytte beina hans opp - nesten som når du skifter bleie - mot magen. Gutten min får ut mye luft slik hvis han har mye luft i magen. Ellers prøv å bære han med magen ned på underarmen din slik at han får press mot magen. Kan også sette deg ned i sofaen og sette baby på knær og lene han over låret ditt så han får press mot magen :)

Vi hadde helt samme problem i starten, men det har nå gått seg til :) Min er 1 mnd nå. Bruker nå smokk så han får roet seg skikkelig ned og ikke spenner seg så fælt. Virker som det hjelper litt også. Men de anbefaler ikke å begynne med smokk før de er 4 uker pga amming :)

Lykke til!!

Gjest Mentha og ♥Keiseren♥
Skrevet

Takk for svar :)

Vi legger han før 23 vanligvis, men han pleier å begynne å sutre rundt den tiden uansett. Han sover også veldig godt på dagtid, og har ikke vært noe problem å legge ned når som helst ellers på døgnet. De første nettene hjemme satt vi oppe på skift, syklet med beina hans, bøyde og tøyde, bar og bysset, prøvde alle triksene vi hadde lært på sykehuset, men likevel var det bare vræling. Føler meg som en forferdelig mor som ikke klarer å hjelpe han :( Eneste plassen han roet seg var når han fikk ligge på magen på brystet mitt. Han knøt seg fortsatt, men kom bare med noen klynk og sovnet til slutt. Men jeg får ikke sove når han ligger sånn, er så livredd for at det skal skje han noe, eller at han plutselig ikke skal få puste, så det er ingen varig løsning.

Smokk begynte vi med allerede på sykehuset, fordi han har et enormt sugebehov. Det går veldig bra, og ammingen også går kjempefint. Han roer seg litt når han får smokk, men det varer ikke så lenge.

Synes det er så rart at det kun er på kveldstid dette er et problem! I natt har jeg ligget på sofaen med han så pappaen skal få sove. Han sovnet til slutt, men jeg har kun duppet av 15 min nå og da for så å våkne fordi han rører på seg, mister smokken eller noe slikt.

Ser jo for meg at det selvsagt kan være tarmsystemet som er "ferskt", men føler kanskje da at han burde reagert hele døgnet, og ikke bare om natten? Skal også nevne at han har problemer med å rape etter måltider, og at dette selvsagt bidrar til at han får luft i magen. Men jeg er usikker på hvor lenge jeg skal prøve å rape han etter et måltid - pleier å gi meg etter ca 20 min hvis jeg ikke har fått til en rap da, og heller plukke han opp og prøve igjen hvis han begynner å sutre.

Godt å høre at det har gått seg til for dere, krysser fingrene for at det er noe som går over med tiden her og :) Men det er fælt når det står på, og veldig fortvilet å føle at man ikke får gjort noe med det.

Skrevet

Vi slet også med det.

Prøvde alt som var, sukkervann (fungerte sporadisk), fenikkelte (ingen effekt på vår), blanding av sykling, bøying av knær mot magen og stryke med klokken i sirkerbevegelser på magen gjennom hele dagen (da ble det fart på sakene)!

Vi begynte å ta oftere pauser i matingen for raping, det fungerte utmerket. Trenger ikke gjøre det så ofte lenger nå da gutten er flinkere til å rape. Rapte oftere når han ble bært, så når far var til stedet tok han gutten og gikk med han for å få ut rapen.

Vi begynte også med babymassasje de kveldene vi merket han var ekstra urolig (samme som på dagtid, men med olje), merket at han ble mer harmonisk av dette.

Etter hvert så ble han mye bedre, er fremdeles plaget, men ikke i samme grad og vi får sove om natten! Kan bli sent før han går til ro for natten, men sovner godt etter nattmatingen! Det er herlig:)

Håper dere finner noe som hjelper for dere, en blir så frustrert og fortvilet når barnet har det så vondt samt at en blir uten søvn og knekt selv..

Ps: vi hadde godt utbytte av flaske på natt, fordi han brukte så lang tid på puppen. Ble mer søvn på både mamma og gutten.

Skrevet

Hei!

Høres ut som om du gjør det du kan!

Vi hadde det helt likt, men en ting som virkelig hjalp var å gå til osteopat. Jeg tenkte egentlig at det er jo ikke kolikk så behøver jo ikke det, men så bestilte jeg en time. Så viste det seg at det var spenninger i mage og tarm og etter hun var der kom det to STORE bæsjebleier og der var det bek! Mange svarte/grønne prikker og slim. Så det var bek som satt fast i tarmen hennes som løsnet og kom ut!

Etter dette ble hun 80% bedre! Så ingen dårlig ide det der.

Lykke til!

Skrevet

kjenner meg igjen.. min pluttelille gråt også.. og spesielt på ettermiddag kveld.. folk sa kolikk til meg.. men mammahjertet sa meg at det var ikke det.. spente seg å krympet seg på en måte..

gikk til kiropraktor som fant låsning i nakke rygg og bekken.. noe som gjorde at luften ikke fikk pasere.. etter 3 behandlinger fikk jeg en ny gutt:)

av å til plaget med magen enda.. men minifom hjelper osss mye:)

Skrevet

Mange gode råd her! - Så si ifra om at det som skjedde med oss skyldes at lillegutt reagerte på at jeg drakk MELK. Så det måtte jeg kutte ut. Da ga magesmertene til babyen seg,..og jeg ble MYE bedre i magen selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...