Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen! Skriver her inne fordi sønnen min blir 1 år om 3 uker så da er det noen med kanskje litt flere arfaringer her inne:)

Lille prins har nå de to siste ukene begynt å sove i 1 time og 3 kvarter, (på minuttet) , så lurer på om han trenger egentlig mer søvn? Vi står opp alt fra 7-9, alt ettersom når jeg begynner på jobb. Han holder det fint gående til alt fra 10-12, når han da sover sover han i 1,45 og er da våken til han legger seg ca kl 7 om kvelden..

Han er trøtt igjen kl 4, (holder seg fint våken om vi bare finner på noe å gjøre sammen). Syns det blir så sen legging hvis han sover igjen kl 4 (slik vi gjorde før) så var han ikke trøtt til halv 8 igjen, kunne holde det gående til rundt 9 tiden..

før han begynte med denne lengre soveperioden sin sov han 30 min to dupper om dagen, men stup trøtt når han våknet hver gang.. og syns nettene var det mye oppvåkning og slet med å sove igjen..

Noen mer erfaringer her? Syns det er lite med 1 time og 3 kvarters søvn når han er våken fra 7 til 7, men vill gjerne han skal sovne i 7 tiden også slik at han får nok søvn til neste dag:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Vi startet med at datteren vår sov en gang om dagen når hun var rundt 11-12 mnd.

På hverdagene står vi opp rundt kl 7, og da blir hun lagt etter lunsj (omkring kl 12). Det varierer veldig hvor lenge hun sover. Hjemme er hun sånn som gjerne våkner etter 30 min, men i bhg kan hun sove nesten to timer. Uansett hvor lenge (eller kort) hun sover, så er dette den eneste søvnen hun har i løpet av dagen. Vi legger henne omkring kl 1830, og da sover hun stort sett natten igjennom... med mindre det er tenner, sykdom eller lignende. Merker også at hun sovner raskere etter at vi gikk fra to til en dupp.

Tror barn er ganske forskjellige når det kommer til behovet for søvn, men i mine ører høres det ganske fornuftig ut det dere gjør.

Skrevet

Hei, jeg har en sønn som er ca like gammel og som sover mindre enn din. Han våkner mellom 6 og 7, har dupp fra ca 12 og den er skjelden over 11/2 time. Legger seg ca 19.30. I tillegg er han litt våken om natta for tiden. Jeg synes dette er litt lite, men han virker ikke trøtt og er blid og aktiv. Har det vært veldig mye aktivitet en dag så legger jeg han gjerne litt tidligere.

Er spent på om behovet vil endre seg nå som han skal i barnehage da.

Skrevet

Takk for svar:)

Min kan gni seg i øyne og gjespe, men holder ut til han skal legge seg likevel, holder aktivitets nivået oppe og er blid og fornøyd gutt:) Den siste tiden jeg var hjemme ble det jo kjøligere så jeg bare la han inne i senga, men ble jo ett slit å legge! Dagmamma`n begynte å legge han ute for han sovnet etter trilleturer og slikt så ble litt opp og ned, til slutt fant vi ut av at han bare kunne ligge i vognen sin å sove, de har jo ikke vondt av frisk luft så lenge det ikke er for kaldt. Når vi begynte å legge han ut både hjemme og der så har begynte han å sove lenger!! Sovner med en gang han blir puttet ned i posen, herlig!! Det er nok mer som skjer når han begynner i barnehage og de blir sikkert litt mer slitne av dette og sover etterhvert lenger:)

Og jeg tenkte litt at i senga så reiser de seg og og kan base som bare det, men når de ligger i vogn kommer de seg ikke opp og hvis de ligger i pose blir det lunt og godt så hjelper kanskje litt det også,.. ikke vet jeg, bare en teori i hodet mitt:)

Men tusen takk for svar, søvnbehovet blir jo mindre og mindre nå fremover! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...