Gå til innhold

Baby 6-7 mnd, hva spiser de til de ulike måltidene på dagtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Veit plutselig ikke hva jeg skal mate ungen min med" - høhø... Skulle ikke tro jeg har hatt baby for bare 2-3 år siden...

Altså, jeg fullamma til nesten seks mnd, begynte med grøt formiddag med stor suksess. Etter to uker økte vi til grøt formiddag og kveld, og hun ble mindre og mindre intr. i pupp på dagtid. Virker rett og slett som hun ikke gidder å jobbe for å få mat når hun har oppdaget at hun kan få det lettere (tar noen minutter hos meg før utdrivningsrefleksen slår inn).

Er nå oppe i grøt morgen og kveld, og middag. Men føler at vi bør innføre et til måltid fast føde, på formiddag. Har fått i henne mm etter formiddagsluren hennes de siste dagene, men det holder ikke med det til middagstid. Så er spørsmålet, hva skal jeg gi henne da. Er det ok å gi et rent fruktmåltid (i tillegg til det jeg får i henne av mm når hun er halvvåken etter formiddagsluren sin)? Eller skal vi kanskje begynne å prøve med brød?

Og melk da, hvor lite er det "greit" at de får i seg? Hun får jo to grøtmåltider per dag, så kalsiumbehovet blir vel godt dekket der? Liker ikke at hun drikker så lite altså, men det er vel kanskje vanesak iom. at det har gått så brått fra fullamming til nesten ingen amming.

Videoannonse
Annonse
Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye melk de faktisk trenger hver dag, men det er jo viktig at de får i seg veske. Guttungen her var forstoppa i jula fordi han plutselig nektet å amme noen dager og han drakk fremdeles lite vann. Ikke moro!

Jeg har ikke kommet så mye lenger en deg, men slik ser det ut nå (7mnd):

Morgen: mm

Formid.: mm, grøt og et halvt beger fruktmos/sviskemos + vann

Middag: mm og 1/2 middagsglass + vann

Kvelds: mm, grøt og et halvt beger fruktmos/sviskemos + vann

Sen kveld: mm

Jeg ammer han rett etter at han våkner etter lurene sine ellers går det ikke.

Jeg skal begynne med frokost nå denne uken og kommer til å øve med noen brødbiter. Når han får taket på dette, så skal jeg flytte brødmåltidet til formiddagen og grøten til morgenen. Jeg foreslår at du gjør det? Gi noen brødbiter og et fruktmosbeger eller babyyoghurt? Tror det kan være et greit måltid. Brødbitene fyller magen litt, mer enn det fruktmosen gjør.

Skrevet

Ja her også er det lettere med amming rett etter at hun har våknet, men det blir et lite problem av det i helgene i store perioder, er alene med ungene fire uker i slengen når mannen er på sjøen (midtveis i jobbperiode nå, merker det godt på amminga). Hun har gode våte bleier jevnt gjennom dagen da, så jeg vet vel egentlig at hun får i seg nok væske. Ikke særlig glad i vann ennå hun heller, men hun drikker godt fra puppene seint på kvelden og tidlig om morgenen, i tillegg til litt nå og da gjennom dagen. Har prøvd å gi flaske istedet, men det funker like dårlig, mer intr. i alt som skjer og ikke skjer rundt henne.

Når det gjelder fruktmos og div, så brekker hun seg av alt jeg har prøvd av butikk-kjøpt. Har gitt henne frisk frukt i sånn baby-feeder, evt. moset banan, etter ammingen. Tror nok vi får begynne å vennes til med brødbiter ja, kan vel kanskje dynke dem med mm også så får hun i seg litt ekstra den veien?

Skrevet

Min gutt på 6,5mnd spiser hirsegrøt blandet m litt banan/pære/eple til frokost, brødskive m leverpostei og juice blandet m vann til lunsj, mos av f.eks potet, gulrot og brokkoli til middag og grøt med frukt igjen til kveldsmat. Har som regel oppi en teskje eller to med rapsolje i alle måltidene. Hvis vi ikke er hjemme hender det at han får div middagsglass og slike fruktbeger til baby istedet. I tillegg får han mm før/mellom alle måltider og 2-3 ganger i løpet av natten. Han har såvidt begynnt å drikke litt vann fra sugekopp.

Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

Ja, det er jo bare til å prøve seg frem! Du kan jo gi litt grønnsaksmos om formiddagen også? Mos en halv gulrot (kokt) med litt mm f.eks.?

Skrevet

Min på 6 mnd spiser slik:

Frokost: mm

lunsj: grøt og vann

middag: mm, litt middag (han er ekstremt kresen så ikke mye det blir) og fruktmos

kvelds: grøt og vann, mm på sengekanten..

Kommer etterhvert til å prøve brød med mm..

Skrevet

Min er 7 mnd og spiser slik:

06.00: mm

09.00: en porsjon grøt med vann til

11.00: mm

12.00: et fruktglass, vann og en kvart brødskive med leverpostei

14.00: mm

15.00: et helt middagsglass med vann til

18.00: en porsjon grøt med vann til

19.00: mm

Skrevet

Min på nästan 7mnd äter detta:

07.00: pupp

10.00: välling

13.00: pupp+frukt+vann

16.00: pupp+middagsmat (vegetariskt än så länge)+vann

18.30: gröt+vann

19.30: pupp

Skrevet

Lillegull er 7 mnd i dag...slik ser måltidene ut:

06.00 ME 200 ml

09.00 en brødskive med leverpostei og 100 ml ME

12.00 grøt og vann

15.00 middagsglass med vann

17.30 grøt med vann

19.00 ME

Sjelden et blir så mye ME kl 19

Skrevet

Min får dette, 7.5 mnd:

Frokost: 180 ml mme + en liten porsjon grøt

Lunsj: ca 1/2 brødskive med pålegg + fruktmos + vann

Middag: ca 1/2 middagsglass + fruktmos + vann

Kvelds: 1 porsjon grøt + vann

Natta: 180 ml mme, men drikker sjelden opp alt..

Skrevet

Min gutt på 6,5 mnd spiser dette:

0630: 160ml MME

0800:1/2 brødskive med leverpostein + vann

1030:60ml MME, grøt + vann

1430:60 ml MME, 1/2 middagsglass + vann

1830: 90ml MME

1900:grøt + vann

1930:30ml MME

Vi må dele opp melken slik, fordi han nekter å drikke mye i gangen. Noen flere som har det slik? Eller drikker deres barn bare alt i slengen og spiser grøt/middag etterpå?

S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...