Gå til innhold

Hva inngår i en infertilitetsutredning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal snart starte utredning i det offentlige (men vurderer også privat om ting tar laaang tid...). Jeg slutten på p-pillen i oktober-09, -fikk mens igjen med det samme, og tror jeg har hatt eggløsning hver mnd (i følge CBFM ), men det har ennå ikke klaffet for oss :( Har igrunnen tatt det veldig rolig hittil, men merker at jeg ikke orker 1-2 år til før noe aktivt skjer..

Har påvist endometriose, og har vert til lapraskopi nylig. Har endometriecyster på eggstokkene, som må en lapratomi til for å fjerne. Hadde heldigvis åpne eggledere, men gynekologen sa at IVF nok var neste skritt for oss..

Sambo skal snart sjekke sine små soldater (krysser fingrene for at de er i topp form!! ;o) ), men lurer på hva mer jeg må igjennom i utredningsdelen? Har lite kunnskap om slikt, og er litt nysgjerrig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia. I forhold til det du har gjort/skal gjøre så har du ikke skrevet noe pm blodprøver men jeg antar at dei er tatt siden du har vaert på lapraskopi. Det vil si blodprøve den 4 og den 22 mens dagen for å skjekke hormonene dine.

Det er jo litt avhengig av det hvordan sædprøven er men er den grei så trenger dokke ikke noe mere. Men det vet jo gynekologen din bedre enn jeg sikkert :)

Jeg selv er ny med dette, har masse endo, heltt tette eggledere og skal til St.Olavs, håper SNART! Hos meg vardet ikke snakk å fjerne noe mere etter den andre lappen siden det var så mye og eggledere var tette. Han mente dei skal være like tette i løpet av 2 uker igjen!

Skrevet

I tillegg til obligatoriske blodprøver for min del, måtte jeg ta noen hormontabletter med blodprøve før og etter - for å vise at jeg responderte på hormonbehandling. Dette trur jeg var rutine på Rikshospitalet, og ikke noe min gynekolog trengte for å henvise oss (veldig væskeutdrivende husker jeg). Mannen måtte egentlig ta 2 sædprøver med noen måneders mellomrom, men det slapp vi unna fordi hann hadde tatt en (ufullstendig) prøve et halvår tidligere grunnet andre forhold.

For oss var det dårlig sædkvalitet som var diagnosen.

Skrevet

Tusen takk for svar :o)

Har ikke tatt noen form for blodprøver, annet enn CA125 med tanke på endometriosen. Skulle egentlig vente til april før det skulle skje noe mer, men snakket med sykehuset i går, og da var jeg og samboer satt opp til time allerede i februar - Yeeey!! :D Kjente at skuldrene mine sank ned med noen centimeter da ja... Skal da få snakke med spesialist på dette med infertilitet, så jeg er en smule spent!

Da får jeg håpe at det er "bare" noen blodprøve som må til, selv om jeg får vere forberedt på at det kan vere noe annet jeg må gjennom også. Har vridd hjernen min for å finne ut hva det eventuelt kunne vere ;)

Lurer også på hvor lang ventetid det kan vere på ivf i det offentlige når utredningen er ferdig? Tenker mye på om vi skal vente og ta det offentlig, eller gå rett til privat og prøve der...

Masse lykke til dincene, håper du slipper å vente så lenge! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...