Gå til innhold

Noen som har erfaring med å la en 4,5 mnd gammel baby gråte seg i søvn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

2 måltider fast føde hver dag, og det slukes rått.Faste strenge kveldsrutiner er innført: pupp, bad, grøt og pupp til baby sovner til nesten nøyaktig samme tidspunkt hver dag. Baby legges deretter forsiktig i sin egen seng. Hun sovner fint (på puppen) men våkner etter nøyaktig 45 min hver kveld. Deretter tar det opptil 2 timer før hun sovner. Hun sovner fint med enten byssing eller pupp, men det går ikke å legge henne for seg selv uten at hun våkner etter 1 min.

Send meg gjerne pm hvis dere er redd for hets fra andre her inne. Hvordan gikk dere fram? Hvor ofte gikk dere inn, eller satt dere der hele tiden? Hvor lang tid tok det før baby roet seg? Holdt dere kanskje en hånd på baby hele tiden? Hvor mange dager tok det?

Kjeft dere som måtte ønske det, men jeg kommer ikke til å ta meg bryet med å lese innlegg som forteller meg hvor skadelig det er. De som ser seg nødt til å kjefte kjenner dessverre ikke til min situasjon, og jeg har heller ingen intensjoner om å forklare noe.

Videoannonse
Annonse
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg bare lurer på når hun sovner om kvelden (første gang), for her har vi erfart at ikke alle babyer sover 19-07 selv om det kan virke som at det er "malen"...når vi ga opp det regimet, og heller lot baby sove en liten lur, f.eks. fra 18-19 (evt. litt lengre) ca og heller lot han være oppe til rundt 22-23, så sover han bedre om natten, og vi slipper det "sirkuset" vi hadde tidligere, da han var hyper og overtrøtt fra rundt 22 og frem til i verste fall 02...nå får jeg i alle fall sove en normal natt ;-) (selv om det er mange puppekosemateoppvåkninger enda da...) Min er også snart 4,5 mnd...så jeg orker ikke stresse mer med det der, jeg skal heller få døgnet hans snudd gradvis tenkte jeg..

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke latt mine gråte seg i søvn, men jeg har hjulpet dem til å finne søvnen selv:)

Ville nok sluttet å amme henne i søvn. Lær henne å finne søvnen selv.

Når hun blir lagt sovende i senga etter amming, våkner hun 45 min etterpå pga søvnassosiasjon. Det er når hun kommer til den lette søvnfasen og blir bevisst på at puppen og mammas varme er borte, fordi det var dette hun sovna til.

Jeg har lært mine å finne søvnen selv ved å legge de når de viser tydelig tegn til tretthet. Da er de klare. Lite gråt, og når de har grått har jeg vært hos de hele tiden. De skal ikke være forlatt!

Du bør ha faste soverutiner på dag- helst annet sted enn senga. Det kan ta noen dager før hun tilpasser seg, men etterhvert vet hun at senga betyr sovetid over lenger tid. Vurder om du må ha et seneste tidspungt for dagsoving- altså ikke lenger enn til max kl 17 for at hun skal ta natta igjen til kl 19 for eksempel. Men vil bare si at dette er veldig individuelt. Du kjenner din baby best, hvor lenge våkentid hun trenger før hun er klar for å legges. Pass på at hun ikke blir overtrett, det virker mot sin hensikt.

Ellers vil jeg bare si at det er forskjell på gråt, om det er desperat hylgråt pga redsel, smerte, eller en sutrende, klagende gråt fordi det er kjedelig og at hun sliter litt med å finne søvnen selv. Det går seg til, men er krevendes en periode.

Skrevet

Jeg har prøvd å unngå å gi pupp som "sovemedisin". Dette i forhold til søvnassosiasjon. Jeg vet ikke om det er riktig, men det var en av tiltakene jeg gjorde når vi innførte leggerutiner på jenta mi. Etter kveldspuppen bærer jeg henne i sengen. Synger noen faste sanger for henne, sier god natt og går ut av rommer. Om hun sutrer går jeg ikke inn, men om det øker går jeg inn, prøver å roe henne mens hun ligger i sengen, men skulle det bli håpløst tar jeg henne opp (alt inne på soverommet) til hun roer seg ned, legger henne i sengen, sier god natt og går ut. Slik kunne jeg holde på ganske lenge, men til slutt har hun blitt superenkel å legge. Nå legger jeg henne i senga, synger sangene våre og sier god natt, og hun sovner med en gang. Hun er forresten like gammel som din Putte. :)

Vet ikke om dette var til hjelp, men er slik jeg har gjordt det. Lykke til! :)

Skrevet

Jeg synes ikke noe om å la så små babyer måtte skrike seg i søvn, men det finnes heldigvis mange andre mer barnevennlige metoder som ikke innebærer at de skriker seg i søvn, men likevel læres til å sovne på egenhånd. Et eksempel på det er opp-ned metoden / The fade-away strategy, som beskrevet her f.eks;

http://www.sovlillebaby.com/soevntrening.htm

Ellers enig i det de andre over her skriver om søvnassosiasjon- det er nok lurt å ikke amme henne i søvn om du ønsker å bli kvitt 45-min oppvåkningen (her våknet eldstejenta_alltid_etter 30 min uansett hva vi gjorde eller ikke gjorde, dette fordi de skifter fra tung til lett søvn etter ca 30-45 min og ikke alle babyer klarer denne overgangen alene)

Lykke til, håper det løser seg snart=)

Skrevet

Synes lillepersille og lykkeli har fornuftige svar å gi deg. Ville gitt deg samme rådene som de!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...