Gå til innhold

Hvordan foregår planlagt keisersnitt??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har 2 keisersnitt bak meg som ble planlagte samme dagen som de ble gjort.har bare vært våken så ved narkose vet jeg ikke hvordan det foregår.men hvis du skal være våken har jeg jo litt erfaring.men nå er det jo forskjell fra sykehus til sykehus da ;)

først legger de inn kateter siden du blir lamma fra ribbeina og ned.så legger de inn kanyle i hånda.dette har de gjort før du kommer opp på oprasjonsrommet.så trilles du opp der(da iført bare ei sykehus skjorte)

når de har fått deg over på benken må du sitte fremoverbøyd mens de setter spinalbedøvelse i ryggen(ikke så vondt som mange sier,men av og til er det vanskelig å treffe så lurt å lene seg så langt fremover du klarer.med min nr 2 måtte en av sykepleierene lene seg med skikkelig tyngde på ryggen min for at jeg skulle lene meg nok fremover og de stakk sikkert 9-10 ganger før de fant rett plass)

så når den er festet får du blodtrykk måler rundt armen som pumper opp med jevne mellomrom og surstoff dings i nesa.så kobler de på sånne dingser på brystet som viser hjerte slagene dine.

når alt er på plass tester de med sprit på magen om bedøvelsen har begynt å virke(i denne tiden får din mann komme inn hvis han skal være med) for å se om det virker tar de sprit på en bommullsdott og stryker over magen.hvis det kjennes kaldt er det ikke bedøvet om du ikke kan kjenne noen tempratur er det klart.

når de skjærer gjennom huden kjennes det ut som når du tar en penn å tegner på huden.men resten kjenner du bare som at noen beveger på deg men ingen smerte eller ubehag.det er bare få minutter/sekunder fra de begynner selve oprasjonen til babyen er ute.

babyen blir da tatt bort på et bord for å få fostervann ut av lungene.så får du sett den bare en kort titt før jordmor tar med seg barnefar og baby til en plass der han kan sitte med babyen på brystet sitt siden ikke du kan.(henger et stort forrheng forand deg så du ikke skal se oprasjonen)

du blir sydd igjen og trillet til overvåkning.(litt forskjellig hvor lenge man ligger der før man blir flyttet til barsel.)etter en stund på overvåkning kommer barnefar og baby til deg og man legger babyen til for å drikke. du er fremdeles lammet fra under puppene og ned(fryktelig ubehagelig!) men bedøvelsen går ut etter noen timer.

dagen etter har for meg vært den værste.da er det fryktelig vondt i såret og det å opp å gå føles som om man revner i såret.sørg for å få seng du kan heise ryggen på og et tau du kan dra deg opp i som henger i fotenden.det kan også hjelpe å ha ei pute å presse på magen når man skal reise seg.dette hjelper endel så du ikke bruker magemusklene.de er jo tross alt kuttet av.

en gang til dagen får du sprøyte i magen for å forhindre blodpropp.

når du har kommet på beina de 2-3 første gangene så går det fremover men det tar lang tid før du ikke kjenner til såret. blødninger er samme som ved fødsel og har du født før vil du også få etter-rier etter keisersnittet. jeg har ligget 5 og 6 dager på sykehuset med mine men dette er jo veldig individuelt .

jeg skal ta mitt 3 keisersnitt til våren. lykke til med ditt :)

Skrevet

Hei!

Jeg skal snart ha mitt tredje planlagte ks. Det foregår stortsett som varuna sa på operasjonsstuen. Et lite tips er å gi beskjed med en gang hvis en begynner å bli kvalm, for det er tegn på blodtrykksfall og da kan de lettere regulere bt med veske og medisiner, og en slipper å ligge å være uggen.

Ellers så er det en del forberedelser en gjør dagen før planlagt ks. Man er inne til samtale med anestesi dagen før. Går fort med noen timer for å vente på samtalen, så ta med lesestoff eller strikketøy;-) Når en reiser hjem den siste dagen før snittet får en med klyx og hibiskrub. men skal sette klyxen ca kl 22 kvelden før. Dusje og vaske seg med hibiskrubben kveld og morgen før snittet. Så faster man fra midnatt, dvs ikke mat, drikke, tyggis, drops eller røyk etter midnatt.Møter opp kl 0700 på sykehuset, og venter på ledig operasjonsstue. De sjekker fosterlyd, barberer og legger på støttestrømper. Det skjer ofte akutte ting, så et planlagt snitt må ventet til de har tid. Mine er født 11.55 og 13.25, så det kan bli litt venting denne dagen også.

På det første snittet mitt fikk jeg ikke holde baby på operasjonsstuen, pappa`n holdt henne. Men med nr 2 i fjor knappet jordmor opp skjorten min og la den lille babyen på brystet mitt. Kjempe fin opplevelse, Savnet å få baby på magen ved det 1.snittet, for jeg fikk det da jeg ødte vaginalt. håper jeg får det denne gangen også.

Litt rotete skrivet, men håper det var litt tilleggsinfo.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...