desember2010 FØDEKLAR Skrevet 15. januar 2011 #1 Skrevet 15. januar 2011 Etter 13 dager overtid kom endelig gutten min til verden om en no dramatisk. Fødselen satte egentlig igang forje tirsdag og vi vaar 2 ganger på sykehuset i løpet av ett døgn. Første gangen var det bare harde modningsrier men 3 timer etter at vi kom hjem dro vi på nytt. Da med 3.5min-5.5min mellom taka. Og taka var såpass tøffe at jeg sleit med å sitte i bilen den times kjøreturen vi har til sykehuset. Vel fremme og etter ctg undersøkelse pluss undersøkelse som viste 3-3,5 cm åpnng fikk vi en fødestue. Og alle var overbevist om at innen dagen var over skulle jeg få se sønnen min. Men slik gikk det ikke- riene kom med kortere mellomrom og etterhvert også i mindre styrke. Jordmora bedømte det dit henn at jeg skulle få litt smertestillende og en seng å sove på for å se om ting tok seg opp. 12 timer etter at vi annkom sykehuset dro vi hjem igjen og håpet på en natts søvn før ting kanskje satt i gang igjen. 1 natt ble til flere. Jeg hadde mange mange modningsrier og tøffe tak de neste dagene og søvn begynte jeg å se på som luksus. I tillegg begynte jeg å få smerter i ryggen og bekkenet så uansett hvordan jeg lå så var det vondt. Fikk time til overtidskontroll på mandag (6 dager sener) og var fast bestemt på å ikke dra fra sykehuset før de hadde hjulpet kroppen min i gang. Det ble konstantert at alt var bra på kontrollen men at det var veldig lite fostervann. Så de ville ikke sette i gang noen fødsel før tidlig neste morgen. Alikevell strippet jordmorenmeg kraftig og med gode 4 cm åpning lå alt til rette for at en fødsel kunne starte når som helst. Men den gang ei. Nok en natt med masse vodter i kroppen og uten søvn ble det. Møtte på sykehuset tidlig tirsdag morgen. nå skulle endelig vannet tas!!!! =) Ble innskrevet og fikk frokost. Ctg ble tatt og nå ar det ca 5 cm åpning, tynt og alt var klart! Endelig!!!!!!! Fikk en fødestue og de tok vannet ved sette sånn overvåkningselektrode på babyens hode. Etter noen minuter ser man at bebisen begynner å få lav puls-men det tar seg fort opp igjenn. Slik holder det på noen få minutter før hele fødestua er full av jordmødre og leger. Og fra overlegen kom inn døra til det ble bestemt haste keisersnitt gikk det max 3-4 min. Og fra det ble bestemt til Babyen var ute tok det akkurat 20 min. Snakk om kaos. BF løp etter senga jeg lå i og får å få med alle menneskene som skulle være med okkuperte vi 2 heiser! Men de var veldig flinke til å forklare meg underveis hva som skjedde og hva de skulle. Det viste seg at Hans Kristian hadde navlestrengen 1.5gang rundt halsen og 1 gang rundt kroppen. Så når de hadde tatt vannet og han kom lenger ned i fødselskanalen strammet navlestrengen seg til hver gang livmora mi fikk sammentrekkninger. Det var dette som ga den lave pulsen. Godt det finnes en nød utgang. BF fikk klippe navlestrengen på bakrommet og var med babyen hele veien på målinger og stell mens jeg ble lappet sammen og lagt på oppvåkning. Nå er vi endelig hjemme og stor koser oss! Nyter virkelig tiden med lillemann. Fødselen ble virkelig ikke det jeg forestilte meg, men jeg hadde heldigvis lest ltt om keisersnitt på forhånd så jeg viste noe om hva det innebar. Til dere alle: dere vet ikke om nødutgangen må benyttes så gjør dere littorientert tilfelle!!! Så til alle dere fødeklare- sender masse fødestøv og lykkeønskninger! Dette greier dere damer. Takk for meg for denne gang!
nr 4 i magen på overtid Skrevet 15. januar 2011 #2 Skrevet 15. januar 2011 Gratulerer med gutten:) Godt at det fikk en lykkelig utgang tross all dramatikken. Takk for at du delte historien din:) Kos dere glugg- nyt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå