Gå til innhold

Jeg har en jente som blir 3 år om 2 mnd.... vekt....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes hun ser veldig fin ut og har ikke vært bekymret for størrelsen hennes. Hun er 94 cm høy og akkurat 14 kg. Hun er ikke akkurat den tynneste jenta på den alderen, men langtfra tykk heller. Trodde iallefall jeg helt til jeg møtte en gammel venninne som har en datter som er 6 mnd eldre enn min og ganske mye mindre og lettere. Og da presterte min "venninne" å utbryte: Åh, så tykk jenta di er!! Jeg ble helt satt ut. Hun er jo ikke det, iallefall ikke i mine øyne. Men etter at hun sa det har jeg selvfølgelig begynt å bekymre meg litt som den hønemoren jeg er. Så da er mitt spørsmål til dere som kanskje har litt mer peiling på dette enn meg; Er hun tung i forhold til alder og lengre?

Takknemlig for svar.

Mvh mamma til verdens vakreste gojente :)

Skrevet

Hei :-)

For det første synes jeg det var en helt ute ting å si...!

I forhold til alder er hun helt gjennomsnittlig tung :

http://www.who.int/childgrowth/standards/cht_wfa_girls_p_2_5.pdf

I forhold til vekt/ alder en hun litt over, men det er LITT!

Forholdet mellom Høyde og vekt (som jo er det mest relevante?)er hun bittelitte littegrann over på vekt:

http://www.who.int/childgrowth/standards/cht_wfh_girls_p_2_5.pdf

Hun er beviselig ikke tykk :-)

I tilfelle er det hun andre som har en spirevipp ;-)

Skrevet

Se der ja! Takk for et skikkelig svar :o) Siden hun er sååå lite over på vekt orker jeg ikke bekymre meg mer! Og ja, det var en skikkelig snodig ting å si. Kjenner jeg ikke er veldig lei meg for at hun ikke er i min nærmenste omgangskrets lengre, hehe :)

HI

Skrevet

Se der ja! Takk for et skikkelig svar :o) Siden hun er sååå lite over på vekt orker jeg ikke bekymre meg mer! Og ja, det var en skikkelig snodig ting å si. Kjenner jeg ikke er veldig lei meg for at hun ikke er i min nærmenste omgangskrets lengre, hehe :)

HI

Skrevet

vel - snpp er snart 3 - 95 lang og 13 kg og hun blir karakterisert som slank.....

Skrevet

Som ei anna her påpeiker så er vekt/lengdeforholdet så å seie midt på snitt, og lengda er heilt normal for ei 3 år gamal jente!

Jenta vår blei målt til 94 cm og 14 kg ho og ei vekes tid før 3-årsdagen. No, snart 3 mnd etter har ho strekt seg 3-4 cm, men er framleis ca 14 kg, så dei veks i rykk og napp.

Eg er veldig veldig glad for at jenta vår ikkje er tynn lenger. Ho var veldig tynn tidlegare og det var ei evig bekymring i forhold til mat/næring, vekt, vekst og ikkje minst vekta i sjukdomsperiodar. Synest det er deilig at ho ikkje havnar i kategorien "undervektig" etter tre dagar med omgangssjuke lenger.

Jenta di er langt frå overvektig, ho er heilt normal!

Skrevet

Takk for fine svar! :)

Jeg visste jo egentlig inni meg at hun er ikke overvektig, men det er nå rart med det...når noen liksom utbryter det på den måten begynner man jo å tenke litt. Men nå har jeg iallefall fått bekreftet at jenta mi er akkurat så perfekt vekt/lengde som jeg trodde hun var.

HI

Skrevet

Nå er ikke jenta mi så gammel som din, men jeg kan ikke forstå at en jente på 3 år som veier 14 kg kan være tykk, når barn på ca 1år veier 10-12kg! Snuppa mi er 1år, ca 80cm og 10,5kg. Hun har litt ekstra, men det synes jeg er ok. (hun er i en periode hvor hun ikke spiser i det hele tatt og da er det greit med litt ekstra.)

Skrevet

vel.. synes heller hun virker slank ut fra målene du oppgir.

Junior var 91 cm og 16 kg ved 2 år, og er 20 kg nå ved 3 år.. Han er vel kanskje 102-104 cm nå...

Skrevet

For en ufyselig ting avet voksent menneske å si! Selv om hun ikke sa det til jenta di, så får små barn med seg de merkeligste ting, selv om de ikke nødvendigvis er sanne. Og i dagens samfunn frenger man ikke være gammle knotten for å skjønne at 'tykk' sjelden er positivt...

Skrevet

Høres ut som helt normal vekt i forhold tilhøyde. -Kan jo hende hun strekker seg litt snart også :-).

Her er lillemor 96,5cm og ca 15 kg. blir 3 år i mai.

Hun har vokst 7cm og lagt på seg ca 1kg på et halvt år.

Skrevet

Takk for alle svarene! Er fortsatt ganske fornærmet på denne "venninnen" min og har veldig lyst til å fortelle henne et par ord om hva jeg syns om det hun sa, hehe :)

Av svarene deres ser jeg at lillemor er akkurat så gjennomsnittlig og flott som jeg mente :) Takk igjen!!

HI

Skrevet

Plutselig strekker hun seg så jevner alt seg ut, de vokser jo slik i rykk og napp! Bare bra ha litt gå på:) sikkert ei flott jente!

Skrevet

Kanskje hun ikke mente det stygt i det hele tatt...? Nå er gutten min en stor og fin gutt, men han har vært ganske tynn mye av spedbarnstiden, og det har bekymret meg bittelitt. Frem til barn er et par-tre år gamle, er derfor "tykk" bare et pluss-ord for meg.

Skrevet

Hææ sier bare jeg..

Høres helt normal ut i vekt høyde. min datter er 98 og 14 kg, er veldig slank, og har alltid vært det. Minsten vår har mer bollemage, men er likevel ikke en stor baby... din jente høres helt tipp topp ut!!!

.-)

Skrevet

og bare for å legge til den bollemagen til minsten er bare gosselig, og er enig med anonym over at "tykk" er bare søtt ord på de minste.-)

Skrevet

fy for en stygg ting å si!!

Dattern min er ca 97-98 cm høy og 15.5 kg og hun blir betegna som en slank frøken! Hun blir 3 år i begynnelsen av mars..

Skrevet

neida, jeg synes hun høres veldig normal ut.. :) vesla mi ble 3 år for litt over 2 uker siden.. hun er 97 cm og veier 14 kilo..

Skrevet

Folk må kommentere det meste... Eldste mi har et fødselsmerke på kinnet, og villt fremmede har kommet bort og kommentert det. Eller stryke henne over håret. Alt er visst lov så lenge det er unger det gjelder. Ingen ville hverken sagt eller gjort sånn mot oss voksne.

Jenta mi på 2 år og 8mnd er 98 cm og veier 18 kg. Hun har vokst 4-5 cm siden sommeren, men ikke lagt på seg noe særlig. Ser ikke på henne som tykk jeg. Hun er i aktivitet hele tiden, og tynnere enn storesøster var på samme alder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...