HW & MW + nr3 Skrevet 15. januar 2011 #1 Skrevet 15. januar 2011 Hei! Var det pga høyt magemål dere fikk målt hvor stor deres barn i magen ca var? i så fall, lå magemålet over det grønne feltet da? Eller var det andre årsaker? Jeg ligger selv litt over gjennomsnitt, men innenfor det grønne feltet, men begynner lure på om det kan være et stort barn denne gangen da jeg er så mye større enn de andre svangerskapene..
Tigergutt Skrevet 15. januar 2011 #2 Skrevet 15. januar 2011 Mine magemål har vært midt på streken begge ganger. Med første mann fikk jeg vekstestimering pga mamma hadde født 3 barn over 5 kg og at jeg selv veide 5960 gram og var 56 cm lang. Dette var i uke 28. Den gang estimerte de et stort barn mellom 4 - 5 kg. Hun veide 4370 gram og ble født 1 uke før termin. Nå med nummer to var jeg til obligatorisk UL i uke 32. Det har blitt nytt i forhold til første svangerskap. Da ble jenta estimert til 2900 gram allerede da, og igjen blir det et barn rundt 4,5 - 5 kg. Det som bekymrer meg er at jeg allerede nå er 4 dager over termin, og det er ikke lystbetont å skulle presse ut en STOR baby........selv om alle sier det er hodeomkretsen det kommer an på! PS! Med førstemann la jeg på meg 10 kg, så ingenting skulle tilsi stor baby. Denne gangen har jeg lagt på meg 20 kg snart........
Lemonia Skrevet 15. januar 2011 #3 Skrevet 15. januar 2011 Jeg får 3-4 vekstestimeringer pga risikosvangerskap. Første gang fulgte SF-målet mitt perfekt den røde streken hele veien. Vekstestimeringene varierte litt, men gutten var i allefall 4,1 kg og 52 cm da han ble født, så over snittet. Denne gangen er SF-målet mitt høyere enn sist. Vekstestimeringene så langt har vært veldig jevne og han følger sin egen kurve og ligger så langt an til å bli 3,8 til termin. SF-mål har forøvrig ikke nødvendigvis noe å si for babyens størrelse. Husk at SF-mål ikke korrigerer for andre ting som gir økt magestørrelse som fostervann, ditt eget magefett eller leie til babyen.
H1976 Skrevet 15. januar 2011 #4 Skrevet 15. januar 2011 Jeg var til vekstkontroll denne uken, egentlig fordi mitt første barn var lite og de ville sjekke det denne gangen, noe som tvert imot ble en kontroll fordi sf målet denne gangen er i øvre halvdel av det grønne feltet. På 3D ultralyd i uke 28 ble det estimert til 4200 ved termin, men på kontroll nå viste det seg at barnet er helt normalt til tross for høyt sf mål
Lessismore Skrevet 15. januar 2011 #5 Skrevet 15. januar 2011 Jeg var en tur innom føden på torsdag, 5 dager over termin. Legen hadde mistanke om at babyen lå i seteleie, så det ble gjort en ultralyd. Heldigvis ligger vesla med hodet ned, og legen kunne anslå at hun veier 3600 gram. Jeg har også ligget godt over det grønne feltet gjennom hele svangerskapet.
besti76 Skrevet 15. januar 2011 #6 Skrevet 15. januar 2011 Hei . Jeg har vært inne flere gannger , Sf målet er utenfor det grønne feltet + at babyen var allerede veldig stor i uke 32(når jeg var på ul). Sist gang jeg var inne til UL i uke 39 estimerte de til å være mellom 4000 og 4400 da. Har en gutt fra før og han var 4150 når han ble født, dengang startet fødselen 6 dg over termin og han ble forløst med KS dagen etter. Men først prøvde de å dra ham ut med vakuum, men det gikk ikke. Nå er jeg allerede 9 dager over og er ganske engstelig med tanke på hvor stor babyen egentlig er denne gangen. Ble fortalt i uke 39 at jeg ikke skulle gå lenge over og ble satt opp på time på sykehuset 2 dager over termin. Men nå rjeg kom dit så var det ingen som visste hvorfor jeg var der engang... ganske frusterende. De sjekket med ctg og ul for å se at barnet hadde det bra og fikk ny time 2 dg seinere, Da sa jeg ifra med engang at de fikk lese i journalen så de visste hvorfor jeg var der. Men da jeg kom inn til legen og spurte om de hadde tenkt å gjøre noe fikk jeg beskjed om at nei det var det ikke snakkk om. ( så hva var vitsen med å få den timen ) Bare at det hente at de tok feil av målene på UL....... Så selv etter forrige fødsel hvor jeg lå i evighet med press rier uten at babyen kom ut ,,, og vakuum. Så skal jeg tvinges til å føde en baby som mest sannsynlig nærmer seg 5 kg........... fantastisk syns jeg!! Eneste de har oppnådd med å estimere babyen for min del er å skape frykt hos meg , som sykhuset fullstendig ignorerer..........( er ganske fortvilet over dette )
Mikatta Skrevet 15. januar 2011 #7 Skrevet 15. januar 2011 Jeg var på ultralyd i uke 34(forrige uke) som var obligatorisk. Har fått nøye oppfølging pga tidligere spiseforstyrrelse, bekkenløsning og for å følge med på vekstutviklingen til lille pga dette. Da vektestimerte hun babyen som var nå 2000g til å ha en vekt på 3300g ved fødsel. Lå heldigvis bare 5% under i vekt, da jeg fryktet det skulle være mer. Om du skal på ultralyd eller skal ta privat, kan du spørre jordmor om å vektestimere babyen. Tror ikke det tas bare om sf-mål er for høyt eller lavt, tror nok de gjør det uansett om du ber om det hvis du har ultralyd sent i svangerskapet...
2tettebabyer Skrevet 15. januar 2011 #8 Skrevet 15. januar 2011 jeg får det først og fremst for at jeg fødte en alt for liten og spe jente 11 dager over sist.... blir fulgt opp nøye denne gangen, og det ser ut til at denne jenta blir liten og.....
uhhuhher Skrevet 15. januar 2011 #9 Skrevet 15. januar 2011 Var inne til estimering denne uken (uke 34) pga av at jeg går på Prednisolon (kortison), og da foretar Riksen tydeligvis ekstra kontroll. Jeg har ligger helt oppi kanten av det grønne feltet siden første SF-måling, og til og med over i uke 32, men det har ikke hatt noe relevans i forhold til kontrollene på Riksen - jordmor eller lege har heller ikke kommentert det. Denne uka ble han estimert til 2400 g, noe som plasserte ham midt på gjennomsnittet, så SF-målet trenger absolutt ikke være representativt for størrelsen på barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå