Gå til innhold

Positiv test hjemme, negativ hos legen.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er så opprørt og forvirret nå at jeg bare må skrive litt. Saken er den at jeg og mannen min hadde ubeskyttet sex én dag før eggløsning i romjula. Dette resulterte i at jeg fikk ekstremt ømme pupper, vondt i hodet, utrolig trøtt, "mensmurringer" (bare "annerledes" enn ved menstruasjon), vondt i korsryggen noen dager før forventet mens. Forventet mens var søndag 9. jan.

På dagen jeg forventet mens, kom det bittelitt lyserosa på papiret da jeg tørket meg på do, og jeg trodde mensen kom som planlagt. Det gjorde den ikke. Mensen min pleier å være ganske presis, og det er svært sjeldent jeg går over tiden. Uansett, ingen mens søndag, mandag eller tirsdag. Kroppen min føltes veldig "rar", jeg skjønte at noe var annerledes. Jeg har aldri vært gravid før, men jeg tenkte at "denne gangen er det jammen meg jackpot!".

Utpå ettermiddagen tirsdag 11.jan, tok jeg en digital CB graviditetstest. Den viste negativt resultat. Jeg slo meg ikke til ro med det resultatet, og tenkte at jeg i det minste skal sjekke morgenurinen dagen etter. Så sagt, så gjort, og den digitale graviditetstesten med ukeindikator fra CB viste POSITIV og at befruktningen hadde skjedd 1-2 uker tidligere (noe som passet utmerket). Vi ble veldig glade, og forventningene steg.

Jeg har hatt stikninger i magen de siste dagene, føles ut som livmoren driver med skikkelig gymnastikk der nede. Men idag var ting litt annerledes. Jeg var kvalm på morgenen, kastet riktignok ikke opp, men fikk etterhvert pulserende smerte i magen. Jeg var på do, og da jeg tørket meg kom det bittelitt rosa blod på papiret. Da jeg har hørt at det er relativt vanlig med både rosa og brun spotting tidlig i graviditeten, tok jeg det ganske med ro. Ingen krisemaksimering enda. Men i løpet av dagen ble smertene annerledes. Det ble mer og mer konsentrert på én side av nedre del av magen. Vanskelig å si om det var ved lysken eller livmoren. Uansett kjentes det mer ut som om noen tok en knyttneve mot lysken/livmoren og presset. Beinet ble numment, og jeg haltet litt.

Ringte Legevakten og fikk beskjed om å komme ned. Tok urinprøve, og da legen skulle gjøre konsultasjonen, kom den sjokkerende nyheten: Graviditetstesten viste NEGATIVT. For å være sikker, tok vi enda en prøve på Legevakten, som også viste seg å være negativ. Legen virket ikke om hun trodde på meg da jeg sa at jeg for to dager siden hadde en positiv test (jeg har tatt ca 10 bilder av den - den viser klart og tydelig positivt resultat), og sa at den testen de bruker på Legevakten er veldig sensitiv. Jeg spurte om det negative resultatet kunne ha noe med tidspunktet testen ble tatt på. Legen avkreftet dette.

Så nå sitter vi her da. Sjokkerte og lei oss. Jeg er mest sint, jeg føler meg snytt. Jeg føler meg snytt fordi jeg fremdeles FØLER meg gravid. Kroppen min er ikke annerledes nå enn for 4 timer siden. Jeg har fremdeles alle symptomer, mensen er ikke her, brystene kan jeg ikke ta på, magen kniper og stikker.

Dette ble et veldig langt innlegg, men hovedspørsmålet mitt er: Er det virkelig sannsynlig at den digitale testen fra CB med ukeindikator målte FEIL på morgenurinen min? Eller er det mer sannsynlig at de tre testene (to idag, og én på tirsdag) viste negativt fordi de ble tatt på ettermiddagen med utvannet urin? Er ikke en positiv test positiv? Jeg trodde i allefall at CB var de mest sikre på markedet, og det går jo ikke an å mistolke et display der det står "GRAVID 1-2 UKER"!?

Jeg mener legen tar feil, og jeg skal ta en ny test imorgen tidlig. Er livredd for om den viser negativ, da kommer jeg til å føle meg utrolig dum. Og jeg kommer i tillegg til å bli helt knust. Vi vil jo ha barn.

Håper på raskt svar.

Hilsen meg, 27 år.

Fortsetter under...

Hei du! For det første vil jeg si at du har min medfølelse! Det kan være mange grunner til at du fikk positiv test hjemme, og negativ hos legen. Som du selv antyder, kan det være at det er så lite hcg i urinen din at det bare slår ut på morgenurin. En annen forklaring kan være en MA (en missed abortion). At frøet har gått til grunne uten at du har hatt blødninger eller at det har kommet ut. Det kan også være sånn at egget ditt har blitt befruktet, men ikke greid å feste seg( selv om jeg da ville trodd at du skulle få normal eller kraftig mensblødning). Det er egentlig en forbannelse med disse hjemmetestene, fordi vi kvinner blir klar over at vi er gravid kanskje en uke eller to, for så å miste. Uten disse testene hadde man regnet det som forsinket mens, og ikke fått så innmari høye forventninger.

Jeg har ikke noen spesialistutdannelse, så jeg har ingen konkrete råd til deg, annet enn å ta den testen du har tenkt å ta på morgenurin. Du trenger ikke bruke digitaltester. Bare ta en vanlig en. Disse med ukeindikator er ifølge legene ikke helt å stole på. Ikke at de viser feil angående graviditet, men hcgnivået er ikke standard for noen kvinner. Det kan altså variere stort fra kvinne til kvinne hvor mye hcg og hvor tidlig den produseres. Det kan hende at selve befruktningen skjedde senere enn du tror også. Det tar visstnok alt fra 3-6 dager fra egget har blitt befruktet til det fester seg i livmorveggen. Det er først når dette skjer at kroppen begynner å produsere hcg(svangerskapshormonet).

Krysser både fingre og tær for at du faktisk er gravid, og at legen tar feil. Hvis ikke får dere kjøre på rundt neste eggløsning!

Uansett utfall; det er veldig normalt med både spontanabort og missed abortions. Vet at det er en dårlig trøst, men isåfall vet du iallefall at du kan bli gravid.

Håper dette ikke ble bare rot og nedtrykkende. Ønsker deg lykke til!!

Stor klem!

Svaret mitt blir litt kortere enn innlegget ditt,men iallefall...JA! Det ER mulig at testene hos legen tar feil.

Sånn var det med meg også.

Tok to tester hjemme(lørdag og søndagen) som begge viste positivt,reiste til legen mandag,test negativt. utrolig skuffet og legen mente at det var de andre testene som måtte være feil eller utgått på dato.

Reiste rett på apoteket etter legetimen,tisset på testen med en gang jeg kom hjem-positiv.

Nå sitter jeg her med en herlig jente på tre mnder. ;)

Tusen takk for svar. Sitter hjemme og føler meg så alene og forvirret, mannen min skjønner ikke så mye han heller. Det som gjør meg mest opprørt, er at jeg følte jeg ikke ble trodd av legen. Det er jo en ganske kjedelig situasjon, og jeg syntes legen kunne vist litt medfølelse, ikke bare avkreftet det at jeg KUNNE vært gravid før IKM, og at testen med morgenurinen på onsdag hadde vært rester av en MA eller noe (har ikke helt peiling på alle ord og uttrykk).

Uansett så håper jeg at jeg er gravid. Det ville vært utrolig trist hvis det viser seg å være motsatt.

jeg skjønner meg heller ikke på disse testene :S

Testet først med en som ikke fungerte første gangen, så jeg brukte den omigjen (fy, fy vet...)

andre gangen kom det opp 2 rosa streker (ikke cb), men de var supersvake...

Senere samme dag testet jeg med cb som ble negativ.

Dette var på mandag tror jeg...

I dag har mensen fortsatt ikke kommet, jeg har mensmurringer til de grader, menst i korsryggen, men også i underlivet, kun rosa utflod/ minimal sporblødning innimellom og er 12 dager over ikm...

Så testet igjen da med cb i morres og fikk negativ test etter 10 min., men etter 30 min var den svaaaaaakt positiv igjen....

Skjønner ikkeno jeg :S

jøper en test til i morra og sjekker igjen om noen dager...

inntil da får jeg bare leve med usikkerheten.

Det sies jo det at positiv test er positiv test, mens negativ test kan være positiv test liksom..

Men så sier du også det at du prøvde ut med CB test, noe som jeg desverre da må si at det har vært en god del feil med, det er desverre mange som har kommet ut på markede som det er noe gæli med så dem viser positivt.

Det var mye snakk om dette for noen mnd. siden..

Jeg hadde nok ville tatt meg en tur og kjøpt ny test i morgen, en annen enn CB og tatt den søndags morgenen :)

Jeg for min del har ikke vært borti det du har, men fikk meg selv et lite sjokk..

For jeg tok test for en uke siden, to positive på rad med forskjellig urin.

Hadde ingen tegn til graviditeten, men jeg har bursdag i helgen så tenkte kanskje jeg skulle ta meg en tur ut, ville derfor sikkre meg etter som jeg ikke hadde starta på prev. enda etter forje fødsel for 3,5mnd.siden.

Dro dermed til legen dagen etter og fikk testa der, dama ber meg komme inn, og der sier hu til meg at den er neggativ =O

Holdt på og dævve jeg, for jeg var jo så innstilt da på at jeg var gravid selvom det ikke var fult så planglat.

Jeg sa at det kan ikke være mulig, jeg testa jo to positive hjemme dagen før.

Dermed sier hun at "joda, det er en liten anntydning til strek her"

DUSTE dame altså, hu skulle jo til og sende meg hjem med det svaret der, men etter som jeg sa at det ikke var mulig at hu måtte titte igjen så så hu det..

Håper VIRKELIG at det ordner seg for dere :)

Annonse

Hei igjen. Idag tok jeg test av morgenurinen min. Den viste at jeg ER gravid!! Så vi er utrolig glade, og litt irritert på Legevakten. Det er et paradoks at man kan få påvist - gjennom to tester - at man ikke er gravid på et sted man skal ha høy tillit til, og så viser det seg at man er gravid allikevel. Det aller verste er egentlig at jeg følte jeg ikke ble trodd av legen som undersøkte meg, og at hun avkreftet at jeg kunne få positivt testutslag ved morgenurinen (fordi hun sa at deres test var så utrolig sensitiv). Jeg kjenner at det sinnet mot Legevakten døyver litt av gleden ved å være gravid.

Jaja. Håper ingen opplever det samme som meg. Man er i en fryktelig sårbar posisjon når man vet man er gravid, og ikke blir trodd.

Hilsen meg

Jeg har tatt tre CB tester hjemme. Alle viser sterk positiv, Vel en var digital da, men alle tre viser positiv. Jeg er laaaaangt over tida med mensen, da den skulle ha kommet 22 desember. Nå lurer jeg bare på hva testen hos legen sier til fredag.. Har aldri hørt om noe av det som kommer frem her. men jeg vil tro at det er rimelig sikkert at jeg er gravid.

Høres ut som at du er gravid, ja. Jeg tror at så lenge en test viser positiv når man IKKE tar den på morgenen, så vil den også være positiv hos legen. Men hos meg er det enda så tidlig at det godt er mulig jeg ikke har nok hcg i urinen til å gi positivt testutslag på ettermiddagen, kun konsentrert i morgenurinen.

Gratulerer med graviditeten! Det er en helt fantastisk følelse :) Bare håper min følelse og mine tester er de riktige... :/

Åh känner att mina hormoner sprätter i taket efter uppförselen de hade mot dig på legevakten - att det går an??? Herregud... Hon var säkert bara avundsjuk och skulle inte haft jobben!

Lycka till med graviditeten - dra ner och vifta med nytt positivt resultat i trynet på henne -haha

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...