lioness* Skrevet 14. januar 2011 #1 Skrevet 14. januar 2011 Har nettopp bestemt oss for å gå for prøverør med pgd i håp om å få et søsken til gutten vår. Vi hadde et svare strev med å få han - inkludert utredning for ufrivillig barnløshet, endometriosediagnose etter lap, mislykkes AIH-forsøk, endelig spontant gravid - deretter tre aborter (MA) og påvist translokasjon (hos meg) etter utredning for habituell abort. Det var en lang vei, men nå er takknemligheten stor over at vi har fått den fine gutten vår. Nå har jeg hatt enda en abort og vi er lei av å miste gang på gang på gang. Min diagnose gir en abortrisiko som kan være så høy som 75 % - det er vanskelig å si, hos noen er den lavere. Så prosessen med pgd-prøverør er såvidt i gang. Ullevål søker preimplantasjonsgenetikknemda om tillatelse i disse dager, så er det bare å smøre seg med mye tålamod!!!! Er det noen andre her inne som vil dele sine erfaringer??
Tullemarzipan Skrevet 14. januar 2011 #2 Skrevet 14. januar 2011 Hei Jeg kan fortelle deg litt om mitt forløp. Jeg ble gravid med første på så og si første forsøk. Hadde et ukomplisert svangerskap og fødte et friskt og velskapt barn. Etter en stund bestemte vi oss for å prøve på nr to. Regnet ikke med at det skulle bli noe problem, og sjokket ble derfor stort da jeg spontan aborterte tidlig i svangerskapet.Så fulgte enda to og ble sendt til utredning hvor de ikke fant noe galt. Ble gravid nok engang og under denne graviditeten fikk jeg svar på kromosomprøven vi hadde tatt for evigheter siden. Det viste seg at jeg hadde en balansert translokasjon.barnet jeg da var gravid med hadde trisomi 18 og vi gjorde det vanskelige valget å avslutte svangerskapet. Etter dette valgte vi å gå for pgd. Forløpet var ca slik;. Søkte klagenemnda om dispensasjon, hvor man får svar etter 1-3mnd, avhengig av når neste møte er. Vi fikk svar etter ca 4 uker. Blir søknaden innvilget, må man til en time på Ullevål hvor man tar div. bl.pr og ul. (dette gjør man selv om man akkurat har vært til utredning, da de vil ha "ferske" prøver) Når Ullevål har svar på alle disse prøvene sender de en søknad til sykehuset som skal utføre behandlingen. De brukte på den tiden Karolinska i Sverige . Deretter blir man innkalt til en samtale ved Karolinska (man skal bli kalt inn innen det har gått tre mnd etter de har mottatt søknad) Her har man informasjonssamtaler og igjen nye undersøkelser og bl.pr. Når de har fått svar på de prøvene de trenger, hører du ifra de når de har kapasitet til å starte opp behandling. Behandlingen er som ved vanlig ivf, altså at man skal gå på nesespray til man er nedregulert, for så starte med hormonspøyter.Hvor lang tid dette tar er avhengig av hvordan kroppen din reagerer på medisinene. Man regner +/- 6 uker fra oppstart med spray til egguttak. Når man er klar til å hente ut egg, reiser man igjen til sverige hvor de tar de ut og befrukter de. Etter de har blitt befruktet og startet celledelingen tester de eggene, og forhåpentligvis kan man sette inn igjen et friskt egg. Dette tar ca 5 dager. Man får dekket alle utgifter bortsett fra medisiner, hvor man må betale en egenandel på 15000 kr. Vi sendte søknad om dispensasjon i starten av aug.-07 og startet opp med medisiner i april -08 på første forsøk. Så man må regne med en del venting, men dette varierer sikkert mye. Vi fikk satt inn ett friskt egg i mai -08 som ikke medførte noe graviditet. Min erfaring med hele pgd/prøverørsforsøket var ikke særlig god. Følte at det tok på veldig psykisk og at det hele ble tekniskt og fremmed.Det må nevnes at de følelesene ikke kommer fra behandlingen hverken på Ullevåll eller karolinska. Menneskene der var hyggelige og profesjonelle. Vi valgte ikke å gjøre flere forsøk men heller prøve på egenhånd. Ble gravid igjen kort tid etter dette og fødte et ¨friskt barn i -09. Er faktisk gravid igjen og har fått svar på morkakeprøven om at vi venter et friskt barn. Håper dette kan være til hjelp og lukke til videre .)
lioness* Skrevet 15. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 15. januar 2011 Tusen takk for svar, Tullemarzipan! Og gratulerer med graviditeten Vi har også vært litt usikre på om vi skulle gå for pgd eller bare forsøke på egen hånd. Men jeg synes det har vært såpass slitsomt å gå igjennom fire aborter, at jeg tror jeg trenger en alternativ løsning å se frem mot. Både for å gjøre noe annerledes, og for å få en pause fra meg selv... blir så fokusert på graviditetsønsket når alt handler om gravid-abort-gravid-abort. Føler oss veldig heldige som har et barn fra før riktignok, det er slett ingen selvfølge for oss. Vi fikk forespeilet ventetid på 1-2 år fra søknad til oppstart. Deres prosess gikk jo en del raskere, så da kan det jo hende at 1-2 år var litt vel overdrevet. Var genetikeren som sa det, så ivf-avd har vel sikkert litt oppdatert info til oss når vi kommer dit. Takk for at du delte noen erfaringer. Godt å kjenner at vi er flere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå