Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #2 Skrevet 14. januar 2011 NEI!! MEN SKULLE ØNSKE JEG HADDE! (hvorfor roper du?)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 15. januar 2011 #3 Skrevet 15. januar 2011 Nei. Bleier er en så ørliten del av det som det koster oss å ha barn at jeg rett og slett ikke helt så poenget ;-)
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2011 #4 Skrevet 15. januar 2011 Har man kjøpt 100 pakker med bleier under krigen har man spart ca. 3500kr! (Halve stømregningen for mange dette) Eller tenk så mye annet fint og nyttig man kan kjøpe til barnet for de pengene:) Jeg har også råd til å kjøpe bleier til mitt barn med vanlig pris, men greit å spare litt.....
EgG Skrevet 15. januar 2011 #5 Skrevet 15. januar 2011 Ja, det har vi. I tillegg har min mor hamstret MASSE! Veldig kjekt å ha. Spessielt når man går hjemme i ulønnet permisjon...
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2011 #6 Skrevet 15. januar 2011 Ja, ikke sant EgG:) Ikke alle som vasser i penger. Alle monner drar:)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 15. januar 2011 #7 Skrevet 15. januar 2011 Joda, jeg ser poenget ditt, og jeg ser at det kan være lurt for dem som har litt stram økonomi. Vi bruker ikke 100 bleiepakker på 1 år, og vår minste er alt 17 måneder og kommer kanskje til å slutte med dagbleie alt i sommer/høst. Da trenger vi bare en 30-40 pakker eller så til, noe som neppe utgjør stort mer enn 1500 kr på om vi hadde hamstret kontra nå. Og 1500, evt ca 2000 kr, er så klart penger, men ganske lite fordelt utover 0,5-1 år. For oss med 4 barn så koster det os reelt sett 23 000 - 24 000 kr mer hver enete måned (!!) å ha barn enn om vi ikke hadde hatt barn. Da blir liksom 1500 kr veldig lite og ikke verd det med tanke på at vi faktisk ikke har lagringsplass der vi bor nå (er "mellom hus", så leier et hus som er litt i minste laget for os frem til huset vårt er ferdig bygget). Derav min kommentar om at det ikke var et behov for oss :-)
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2011 #8 Skrevet 15. januar 2011 Kjøpte et par pakker ekstra, men kunne jo ha kjøpt flere. Men vi kjøper billig-bleier, vi og de koster ikke så mye i utgangspunktet som Pampers og Libero. Synes de er like fine, vi, og sitter fint på lillejenta.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2011 #9 Skrevet 15. januar 2011 Vi bruker begge deler. Moro å handle 50 bleier til 50kr:) Det finnes mange fine og gode billigbleier:)
_Løvemamma_ Skrevet 15. januar 2011 #10 Skrevet 15. januar 2011 Nei, vi har kjøpt dritbillige tøybleier fra kina, og kommer aldri til å trenge å bruke penger på bleier igjen, uansett hvor mange barn vi får
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #11 Skrevet 16. januar 2011 Jeg ønsker å se se tallene 23-24 000 som kostnad for 4 barn pr mnd, Alva. Koster mye med barn, men de tallene der har jeg lyst til å se, fordi jeg faktisk ikke klarer å finne så høye tall selv.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 16. januar 2011 #12 Skrevet 16. januar 2011 Ok, pr måned har vi ca: Barnehage: 4300 kr SFO: 3000 kr (og da er det 60% plass) Ekstra til mat enn om det bare hadde vært oss to voksne: ca 5000 kr Ekstra i boutgifter siden vi har behov for minst 3-4 soverom med 4 barn: ca 6000 kr (stort hopp i boligprisen når man må opp i størrelse på hus) Ekstra i klær/sko/utstyr: ca 1500 kr Forsikringer til barna: 1600 kr Bursdagsgaver til bursdager de blir invitert i: ca 300 kr Ekstra strøm (mer oppvarming, vaskemaskinen går oftere, tørketrommel, dusjing osv): ca 1000 kr Diverse medisiner, trankapsler osv: ca 300 Fritidsaktiviteter: ca 400 kr Totalt: 23 400 kr Ting som fritid, klær, sko osv går i bolker. Noen måneder bruker vi neste ikke noe her, andre måneder bruker vi opp i 4000 -5000 kr. F.eks når alle barna må ha nye vintersko til 700-900 kr stykk, pluss at noen må ha nye dresser osv. Vi kunne sikkert spart litt på noen utgiftsposter dersom vi gikk inn for det, men neppe mer enn et par tusen kroner maks. Derfor blir liksom det å hamstra bleier slik at vi sparer noen hundrelapper ikke akkurat noe vi prioriterer. Barn koster penger, og mange barn koster ganske mye penger med mindre man ønsker å trøkke seg ammen i en liten 2-roms og leve av suppe og kneipp. Bare i frukt bruker vi over 1000 kr pr måned. Det går 1-2 liter melk hver eneste dag, og 1-2 brød. Vil barna ha et beger med youghurt, så går det en hel 4-pakning hver gang. Grønnsaker og salat, som vi spiser MYE av er spinndyrt, vi må ha to kyllinger, en er for lite, to pakker med fiskeboller, to-tre pakker med kjøttdeig osv. Føler noen har et ganske naivt forhold til hva det faktisk koster å ha barn, og fokuserer på feile ting. Bleier er noe av det som koster MINST med å ha barn som er over amme-stadiet ;-) Spesielt dersom man har flere barn, og barn som begynner å bli store og krever mer av klær og fritidsaktiviteter. Dessuten er det mye dyrere å ta barna med på vanlige ting som ut å spise, teater, kino, lekeland osv med 4 stykk enn med bare 1-2, man må jo betale for alle, og det går fort en tusenlapp her og en tusenlapp der. For ikke å snakk om hva ferie koster. Men dette var vi fullt klar over før vi fikk mange barn, vi klager ikke, og vi ønsker heller ikke å bytte. Vi er bare realister. Tror mange glemmer å tenke på at ting som strøm, boutgifter, mat osv også er poster som går opp når man får barn, men det er en del av utgiftspakken det også.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #13 Skrevet 17. januar 2011 Nei, ikke egentlig. Kjøpte åtte pakker og hadde tenkt til å kjøpe noen flere. Kanskje fem pakker til. Men da var det utsolgt overalt.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #14 Skrevet 17. januar 2011 Hvor lagrer man 100 pakker med bleier? 3 pakker fyller jo en hel skuff
Frk Vims Skrevet 17. januar 2011 #15 Skrevet 17. januar 2011 Takk for svar. Har 4 barn vi også (jeg som stilte spørsmålstegn over kostnadene over her). Ser også hvorfor vi har ulike summer. Vi har ikke SFO (har aldri hatt bruk for det, besteforeldre og eldre søsken), har ikke 6000 el.l summer ekstra i boutgifter. Kanskje en 500 lapp etter et lite påbygg når nr 4 kom (rente endret endret etter takst, refinansiering). I tillegg må vi trekke fra nesten 4000 tusen som barnetrygden utgjør, den hadde vi jo ikke hatt hvis vi ikke hadde barn. Ellers er jeg helt enig i deres anslag - det koster å ha mange barn. Tror vi bruker en del mer på fritidsaktiviteter enn 400 pr mnd. 10 og 13 åringen begynner å koste en del der!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå