Gå til innhold

Samtaleterapi

Anbefalte innlegg

Sliter med fødselsangst (laaaaaaaaaang historie), og har nå kommet igang med samtaler hos psykolog. Formålet er jo selvfølgelig at jeg skal bli trygg på en ny vaginal fødsel, men føler null forandring i hva jeg føler og sliter med. Noen andre som har erfaring med samtaler hos psykolog ang fødselsangst? Gynekologen på sykehuset sa at det ikke ville bli tatt noen avgjørelse på om jeg får keisersnitt eller ikke før hun har fått en uttalelse fra psykologen og de har diskutert dette tverrfaglig. Noen som vet hvor mye psykologen kan "påvirke" avgjørelsen til gynekologen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142787498-samtaleterapi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke helt samme utgpkt som deg, begynte med psykolog etter fødsel pga vonde følelser/traumer i forbindelse med den. Men jeg er ikke gravid og målet med samtalene er ikke at jeg skal føde på nytt. Jeg føler ikke at samtalene har hjulpet så mye på selve enheten for å føde og angsten for det som skjer og kan skje under fødsel og etterpå (revning, sying og smerter er en stor del av det..). Men det har hjulpet for å forstå mer av hvorfor jeg sliter med det som skjedde, og med å begynne å akseptere at jeg ikke tålte det som andre tåler. Dersom jeg skulle ønske keisersnitt ved en ny fødsel er jeg sikker på hun ville støtte meg 100%. Jeg er også sikker på at jeg ville fått det invilget. Nå hører jeg til et snilt sykehus, da.. Men usnsett viser at du forsøker gjøre noe med det, og en fagperson kan atgumentere for at en ny fødsel sannsynligvis vil gi deg nye traumer og derfor ikke gagne deg eller den babyen som kommer ut og skal tas vare på og som du skal knytte deg til. Du må hvertfall være ærlig med psykologen om at du ikke opplever bedring, og at du tenker mye på om psykologens mening vil veie tungt i avgjørelsen om hvordan barnet skal forløses.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142787498-samtaleterapi/#findComment-142789385
Del på andre sider

Hei,

Psykologen vil i stor grad påvirke din rett til keisersnitt eller ikke. Det er ikke "selvbestemt" keisersnitt i Norge, men stortingsmelding 12 fra regjeringen Stoltenberg som legger føringen for fødselsomsorgen i Norge samt "et trygt fødetilbud" som er kvalitetskrav til fødselsomsorgen utgitt fra helsedirektoratet, gir god støtte til at gravide med fødselsangst kan få invilget keisersnitt. Stortingsproposisjon 12 omtaler faktisk spesifikt kvinner med fødselsangst, bla pga tidligere traumatiske fødsler, og slår fast at fødselsangst kan være så sterk at det kan være en medisinsk grunn for keisersnitt. Ved vurdering av keisersnitt står det at " pasientens ønske skal tillegges vekt men at legen må ta den endelige avgjørelsen fordi hensynet til faglig forsvarlighet må være avgjørende". Jeg kan ikke lese dette på annen måte enn at regjeringen går langt i å si man har "rett" på keisersnitt ved alvorlig fødselsangst MED MINDRE det av andre grunner kan dokumenteres at et keisersnitt er uforsvarlig. Man kan feks. tenke seg at kjent allergi mot anestesien vil være en kontraindikasjon selv ved sterk fødselsangst.

Du vil stille meget sterkt i forhold til å kunne kreve et keisrsnitt når du har hjelp av psykolog til å dokumentere fødselsangsten. Det er ingen gynekolog som kan bestride en uttalelse fra psykolog. En psykolog har angst som sitt arbeidsfelt. Da må du i såfall bli nektet keisersnitt til tross for dokumentert fødselsangst og dette vil være et brudd på regjeringens retningslinjer for fødselsomsorgen samt pasientrettighetslovens paragraf om medbestemmelse, så lenge kravet til faglig forsvarlighet er oppfylt .Det er i hvertfall slik jeg leser det. Med mindre det er helsemessige aspekter ved deg som vanskeliggjør et keisersnitt har stortingsmelding 12 lagt sterke føringer for at keisersnitt er å betrakte som et faglig forsvarlig alternativ ved sterk fødselsangst. Du må imidlertid være krystallklar på at vaginal fødsel ikke er et alternativ og at å måtte føde vaginalt vil oppleves som direkte bruk av tvang.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142787498-samtaleterapi/#findComment-142791387
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...