Gå til innhold

Dørtiggere!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄ƷXenalita

Anbefalte innlegg

Kom ei dame, i rundt 60 årene, fra østeuropa et sted og prøvde å komme seg inn hos meg igår kveld. Kom med ei lita lapp og så ut som hun var nesten på gråten og sa Help me, help me..

Men jeg sa no, no, no. Og bare lukket døren rett i ansiktet på henne. Bor på en liten øy, og er 20 min med buss fra byen og hit. Første møtet mitt med en tigger på døren..

Ble faktisk litt skremt, vet at det sikkert ikke er noe å bli skremt over.

Før satt det jo noen få tiggere på gata og kanskje en eller annen spilte gitar eller et annet instrument. Da kunne man jo velge å gi de en tier eller bare gå forbi. Nå blir man jo holdt fast når man har det travelt og nesten truet til å gi fra seg penger. Og i tillegg kommer de på døren og vil INN???

Jeg har i alle fall alarmen på hver natt nå og har låst alt av utstyr som vanligvis ligger rundt huset inn i boden. (spade, kost, sykkel osv.)

Var jo en innbruddsbølge i sommer, der tiggere gikk omkring og sjekket ut hus og så kom det noen (sikkert de samme) og tømte husene for verdisaker.

BLÆÆÆ.. Ikke moro dette.. Har i tillegg dårlig samvittighet. Tenk om dama faktisk trengte hjelp? Og jeg bare avviste henne.. Hva om hun har det fælt og jeg kunne hjulpet henne? Også bare smeller jeg døra rett i ansiktet på henne..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142787257-d%C3%B8rtiggere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er helt sikkert noen som skulle prøve å selge deg noe, eller bare tigge penger. Helt greit at du sier nei, og lukker døra. Hos oss kom det faktisk en fra Estland på døre på JULAFTEN med en sånn lapp. Han snakket engelsk, og hadde et lite skrin med barnesokker som han skulle selge for 20 kr paret. Dette var sokker som så skikkelig syntetiske ut( typ akryl), og jeg sa bare nei takk....Blir litt irritert på sånne som flyr rundt på dørene. Helt greit med de som selger lodd osv til inntekt for ulike organisasjoner, men sånn tiggergreier gidder jeg aldri å sponse..

• 5 måneder senere...

Ja,usj! Må ærlig si at jeg hater dørtiggere! Mest pga at jeg er redd dem. Her kommer de ganske ofte og det ble en del innbrudd etter en periode når de hadde vært rundt. Før va det mest menn men i det siste har det vært damer. Her om dagen kom det til og med en som var gravid! Og ALLE som kommer hit er døve/stumme..må være et eget land der alle er døve... Det jeg syns er vemmelig og som skremmer meg er at jeg er redd de skal kidnappe lillemor(er jo så mye rart med barnesexslaver eller kanskje de er ute etter organer e.l) Er ikke det at jeg ikke vil hjelpe mennesker som har det dårlig men syns det virker litt tynt når de alle kommer med den samme historien liksom,pluss at det kort tid etter blir innbrudd her å der.. Heldigvis har jeg to svæææære hunder som passer på her, og elektropistol og pepperspray..hehe... Tror det er noe mafiagreier jeg,gidder ikke sponse det!

Her jeg bor er vi plaget med en del som kommer med laminert lapp

"Jeg kommer fra Romania/Estland, og studerer i Norge. Trenger penger til mat" eller så har de en syk søster/bror hjemme som trenger medisinsk hjelp.

Veldig mange som kommer er også døvstumme, og har med lapp om at de trenger penger til mat, eller har ting å selge.

En kamerat var lei av at disse døvstumme rant ned dørene, så i det den døvstumme snudde ryggen til sa han med normal stemme "I'm calling the police". Den døvstumme snudde seg da og så vettskremt ut; NO NO SORRY SORRY og løp avgårde.

Døvstum du liksom...

Her har faktisk politiet gått ut med at vi bør ringe dem når slike folk kommer på døren.. Det har dessverre resultert i at den stakkars uskyldig bokselger ble tauet inn som tigger. Nyheten i avisen var at NÅ hadde tiggerene fått seg betalingsautomat...

Han var ingen tinger, men en bokselger ansatt i et norsk selskap. Han var fra Afrika og solgte bok om Afrika.

Jeg har en veldig glad dobermann som elsker at det ringer på døra. Når jeg ser at det er folk jeg ikke kjenner som ser suspekte ut lar jeg hunden bli litt ekstra ivrig før jeg holder henne i halsbåndet når jeg åpner døra. Da blir nemlig hunden min litt småvill, og småvill dobermann er svært effektivt mot østeropeiske tiggere! Fungerer også på johovas vitner...

(om det faktisk kommer besøk til oss blir hunden bedt om å ligge på plassen sin til hun har roet seg, så vi klarer å hilse pent også!!)

Jeg "overhørte" et tips fra svigermor en gang. Hun sa at hvis en ble plaget av dørselgere/tiggere - gå til innkjøp av ei billig plastskål til hund (gjerne med litt størrelse - "rasser" den litt så den ser godt brukt ut... ) og en kraftig kjetting med karabinkrok. De skygger som regel banen når de tror det er hunder i husene.

Jeg har selv en hund, og har aldri vært plaget. Men så er eiendommen min inngjerdet, og bikkjeluren er løs stort sett hele tiden. I tillegg henger det skilt om at bikkja faktisk ER løs på porten! Så om de er døve/stumme og ikke kan noe språk, kan de iallefall lese DET skiltet! :)

Annonse

Jeg åpner ikke om det ringer på jeg :) Om noen kommer på besøk sender alltid en sms først og spør om jeg er hjemme/om det passer, får aldri venner på overaskelsesbesøk. Og så har jeg kikkehull så jeg kan se hvem som ringer på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...