Lykkemamma Skrevet 14. januar 2011 #1 Skrevet 14. januar 2011 Jeg lurer veldig på hvordan avføringen er etter fødsel. Er skikkelig redd for å revne masse, og ser for meg at det blir skikkelig vondt å tørke seg etterpå når man har vært på do. Bare jeg som har disse bekymringene?
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 14. januar 2011 #2 Skrevet 14. januar 2011 Første avføring etter første fødsel var helt normal, men det tok noen dager før den kom. Vanligvis driter jeg hver eneste dag. Men etter noen dager ble jeg voldsomt plaget med forstoppelse og fikk masse hemoroider. Strevde og plagdes veldig med dette. Det var egentlig som et lite helvete første gangen. Nå etter at jeg fødte andremann for snart 3 uker siden, har avføringen vært helt normal. Det var en gang eller to sved skikkelig og det kom friskt blod på papiret, men avføringen var helt fin som sagt. Jeg har vært veldig flink å drikke masse vann denne gangen. Jeg har lært fra sist gang, og jeg tror det har funket fint. Så mitt råd er: DRIKK MASSE VANN!! Ellers kjøpte jeg også "Frukt og Fiber" på apoteket som jeg har på lur. Heldigvis har jeg ikke hatt bruk for det ennå Og gå på do så fort du kjenner at du må, ikke hold igjen og vent, da vil det nok bli verre. Og vær obs på at selv om du kjenner trang til å drite, og ikke får det til de første dagene, så trenger det ikke bety at du er forstoppet. Lykke til med fødsel og avføring
Lykkemamma Skrevet 14. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 14. januar 2011 Takk for svar! Det er forskjellig man må rundt å bekymre seg for i disse tider:-) Hehe. Skal følge ditt råd om å drikke, ja. Håper selvfølgelig på å slippe for mye revnining og mange sting. Men man vet jo aldri hva som skjer...
Tigergutt Skrevet 14. januar 2011 #4 Skrevet 14. januar 2011 Haha.......et berettiget spørsmål! Min største skrekk etter fødsel var det å gå ordentlig på do. Jeg revnet en del under fødsel og gruet meg skikkelig i flere dager. Til slutt måtte man jo gå, og så gjorde det ikke det granne vondt........ Overraskelsen og gleden over å ha gruet meg så til noe som var helt bagatellmessig var overrveldende !
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 14. januar 2011 #5 Skrevet 14. januar 2011 Ja, det skal sies at det trenger ikke ha noe med om man revner eller ikke. Jeg fikk bare en bitteliten rift under første fødsel, men den lå litt avansert til rundt urinrøret, så det måtte en lege til for å sy et par sting. Det endte opp med en liten hover klump der nede. Slet masse med dogåinga. Det svidde mye både her og der. Denne gangen hadde jeg en andregrads rift, altså en del større enn første gang, men jordmødrene sa at den var veldig fin, sånn at man nesten skulle tro at det var de som hadde klippet den selv. Har ikke vært plaget med underlivet en eneste dag og det er snart 3 uker siden fødselen
Oktobergutt2010:) Skrevet 14. januar 2011 #6 Skrevet 14. januar 2011 Jeg revnet fra A-Å nærmest, og ble sydd på "kryss og tvers" der nede. Var ikke akkurat noe særlig å gå på do like etter syinga var ferdig, heller ikke når vi kom hjem. På sykehuset hadde de jo en genial ting siden det gjerne svir når man tisser etterpå. Dodusj. Med det lunkne vannet kjente jeg stort sett ingenting - Så jeg gjorde det samme hjemme rett å slett. Tok noen dager før det gikk ann å gjøre annet enn tissing, det gikk stort sett helt fint og uten noen store problemer (om jeg hadde visst hva jeg gikk til så hadde det ikke vært noe å engste seg for på forhånd) Noen har jo gått så langt som å kalle det en fødsel nummer to for å bare gå på toalettet etter fødselen, mens jeg hadde det ikke så veldig vondt, og det til tross for ganske heftig revning
S+C - KS 27.05.11 Skrevet 14. januar 2011 #7 Skrevet 14. januar 2011 Ser at noen ikke har hatt trøbbel i det hele tatt. Og godt er det, kanskje det ikke blir like ille denne gangen. Men det eneste jeg gruer meg til ifb med fødsel er nettopp avføringen etterpå. Jeg sleit i fire mnd med hard mage og hemoroider etter forrigemann. Og ingen hadde fortalt meg hvor ille det kunne være, så var totalt uforberedt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå