<3 mi corazoncito <3 Skrevet 14. januar 2011 #1 Skrevet 14. januar 2011 Var hos legen idag og hun målte blodtrykket til 128/87.. Hun sa ikke noe om det, men jeg tittet bare på helsekortet da jeg kom hjem.. før har jeg ligget på 110/60 og 104/60.. har forresten termin om 2 uker.. vet ikke om det kan ha noen sammenheng.. følte bare det var høyt.. men mulig det er helt normalt.. noen som har peiling på dette?
lille_spira Skrevet 14. januar 2011 #2 Skrevet 14. januar 2011 Hei Samme skjedde med meg sist jeg var gravid og nærmet meg slutten. Hadde ligget på 110 / 60 nesten hele sv.skapet og plutselig var det 130 / 85. Ble superstresset med tanke på sv.skaps forgiftning :S Meen... Det første tallet i blodtrykket står for overtrykk, og er det tallet legene er mest opptatte av. Hvis dette overstiger 140 regnes det som et forhøyet blodtrykk. Det andre tallet er undertrykket og det er veldig lett påvirkelig, altså visst man er stresset og ikke 100 % avslappet kan det stige ganske mye pga dette, men vil alltid da synke igjen hvis man slapper av og måler igjen etter ei lita stund. Jeg mener iallefall at det var slik Søk litt på google i tilfelle. De sa til meg at mitt blodtrykk var fint på slutten og at det er helt vanlig at det stiger litt.
<3 mi corazoncito <3 Skrevet 14. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 14. januar 2011 Tusen takk for raskt svar =)=) Ja, var akkurat sv.skaps forgiftning som slo meg også.. Har jo alltid noe og bekymre oss for liksom.. hehe Men i og med hun ikke sa noe så må det vel være greit. Ble bare litt bekymret da jeg kom hjem og så det. Men urin prøven var fin, og hadde det vært sv.skaps forgiftning hadde det vel slått ut noe på den, eller?
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 14. januar 2011 #4 Skrevet 14. januar 2011 Det er ikke uvanlig at blodtrykket blir høyere på slutten av svangerskapet, men du har ikke så høyt at det egentlig er grunn for bekymring. Det er undertrykket de følger mest med på, og det bør ikke overstige 90 eller 95, men det trenger ikke bety så mye så lenge du ikke har andre symptomer i tillegg. Jeg hadde f.eks 146/100 på en av mine siste kontroller, men jordmor lot det gå siden jeg hadde fin UP og ingen hevelser. Gikk litt ned på siste kontroll, men blodtrykket mitt er fortsatt høyt etter fødsel. Fikk beskjed av jordmor på sykehuset at jeg måtte dra til lege og sjekke blodtrykket videre. Var der i forgårs, og det var fortsatt bittelitt høyt (122/92), men lavere enn hva det har vært. Så har ikke blitt satt igang noen tiltak ennå. Skal tilbake om 1 uke og sjekke på nytt. Vanligvis har mitt BT ligger på rundt 70 /115 (+/-) I første svangerskap sendte jordmor meg sykehus for sjekk da jeg hadde et blodtrykk på 140/90. Hadde litt proteinspor i urinen i tillegg, pluss bittelitt hevelse, men ikke nevneverdig mye. Dette var en annen jordmor, som var litt mer bekymret enn hun jeg hadde nå.
sunny_bj22 Skrevet 14. januar 2011 #5 Skrevet 14. januar 2011 Hei. Normalt blodtrykk for friske voksne ligger på ca 120/80. Det er vanlig at gravide ligger noe lavere enn dette, men ikke en nødvendighet. Så slapp av og nyt den siste tiden. Hilsen gravid sykepleier...
LinnisR83 Skrevet 14. januar 2011 #6 Skrevet 14. januar 2011 Det er undertrykket du skal se på. Går det over 90, eller at det ligger over 85 over lengre tid, har man høyt blodtrykk. Man har litt høyere blodtrykk nærmere fødsel, og du trenger ikke bekymre deg sålenge det ikke stiger mye over 90 i bt
Drømmehagen Skrevet 14. januar 2011 #7 Skrevet 14. januar 2011 Hehehe, må le litt her ;-) Siden det går i høyt BT, så kan jeg kanskje nevne min siste måling?? Nemlig 170/101.....jepp, DET er høyt BT det. Og jeg har ikke SVF....men heller 3 dager til termin, så dess nærmere man beveger seg slutten, dess høyere kan det bli. Lykke til
MillaCamilla Skrevet 14. januar 2011 #8 Skrevet 14. januar 2011 Det er overtrykket som lett lar seg påvirke av stress og undertrykket som i utgangspunkt viser forhøyet blodtrykk (over tid).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå