Gå til innhold

Hvorfor selges koleravaksine som reisevaksine, men har null effekt på kolera! Og hadde koleravaksinen som man sier har effekt virket, hvorfor dør det folk som fluer på Haiti når man har en en såkalt effektiv vaksine?

Anbefalte innlegg

Er vel sånn med koleravaksinen som med resten av vaksinene. At det tydelig er morommere å selge virkningsløse vaksiner og når man først ser at vaksinen ikke virker blant de som er rammet av utbruddet, så prøver man seg med at det sikkert er en ny type ondsinna variant kolera i omløp! Vel Koleravaksiner og andre vaksiner er vel beregnet for idioter som lar seg styre av farmasøytenes såkalte hellige olje, mens de hyler omkring seg for å fremskaffe terningkastdiagnoser som autisme, barneleukemi og andre sykdommer som har eksplodert blant den vaksinerte gruppen, men som man ikke finner blant den uvaksinerte gruppen. Morsomt å se at en hysterisk Morten O sitter her inne å fremlegger såkalte vaksinestudier som er sponset av selveste produsentene av vaksiner, i en kjent "kjøpt og betalt" versjon, men prøver å få søkelyset over på en viss Dr Wakefield som også mottok midler fra en såkalt ikkeforskningsbasert organisasjon. Det er liksom greit at farmasøyter betaler for studier utført på sine egne produkter, men at forskere som henter inn midler fra sidelinjen skal kriminaliseres? Når en uavhengig forskningsinstitusjon som Cochrane slakter de evidencebaserte vaksinestudiene pga at de simpelthen ikke har rot i virkelighet samt at det viser seg at det er kun produsentenes egne studier som viser effekt, så lurer jeg på hvilket grunnlag noen kan sitte her å forsvare vaksiner.

Fortsetter under...

Godt å se at en "antivaxxer" anser Cochrane som en god kilde. Da er vi nemlig på linje og har en mye bedre forutsetning for å diskutere.

Koleravaksine kan jeg ingenting om, så om den er god eller dårlig skal jeg ikke uttale meg om.

På generelt grunnlag vil jeg vel si tro at Haitis befolkning neppe fra før var massevaksinert for kolera. Kolera smitter stort sett gjennom forurenset vann og Haiti før jordskjelvet hadde god tilgang på rent vann, hvilket de ikke har nå etter katastrofen. Når en epidemi bryter ut er det uansett for sent å vaksinere. Når helsevesen og infrastruktur ikke er oppe på et godt nivå, får sykdommer som kolera dessverre fatale følger for mange pasienter.

Det jeg håper du kan gjøre er å finne de Cochrane-gjennomgangene som "slakter" vaksinestudier. Så tar vi det derfra. For en gangs skyld kan vi samle oss om ett kildegrunnlag, hvilket ikke har latt seg gjøre her inne frem til nå

Det hadde vært interessant å få vite hvor du har dette fra: "terningkastdiagnoser som autisme, barneleukemi og andre sykdommer som har eksplodert blant den vaksinerte gruppen, men som man ikke finner blant den uvaksinerte gruppen. "

Gjest Sunnmamma

Innlegget ditt var like rotete som overskriften, men i overskriften klarte du ihvertfall å være noenlunde konkret, så jeg svarer på spørsmålene der:

1. Koleravaksine HAR da vitterlig effekt. Denne artikkelen her peker til flere feltstudier som viser god virkning (ca 85% første 6 mnd):

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1455307

2. Vaksinen er neppe svaret i Haiti, som det blir grundig redegjort for her:

http://www.npr.org/blogs/health/2010/10/28/130884642/why-the-cholera-vaccine-isn-t-the-answer-for-haiti

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...