Gå til innhold

Cyste på navlestrengen

Anbefalte innlegg

Jeg var på tidlig ultralyd igår (8+1) pga. Vi har blitt gravide ved hjelp av ICSI. Alt var bra med fosteret, rett størrelse og flotte hjerteslag. Men legen kunne se en cyste på/ved navlestrengen. Jeg syns selvfølgelig dette var helt forferdelig, men legen (som ikke var noen ekspert på tidlige ultralyder) trodde ikke det var noe alvorlig. Men da han så hvordan urolig og stresset jeg ble tok han en telefon til en ekspert på tidlig ultralyd og foster. Eksperten forsikret meg om at dette var normalt og at jeg ikke skulle bekymre meg... Den vil mest sannsynlig forsvinne av seg selv. Han ville likevel se på den selv, og derfor er jeg henvist videre til han. Så det blir ny ultralyd om ikke så lenge...

Jeg prøver tenke positivt, men skulle selvfølgelig ønske at dette ikke skjedde.. Er det noen der ute som kjenner til lignende, eller har opplevd dette selv? Takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142786197-cyste-p%C3%A5-navlestrengen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er bare 8 uker, da er det faktisk NORMALT med en slik "klump" på navlestrengen, om den er like over magen på fosteret.

Det er nemlig tarmene til barnet som er skøvet ut i navlesnoren grunnet for lite plass i magen dens :) Det er noe ALLE får ;)

Men så siger tarmene ned igjen rundt uke 9 ;)

Men ettersom eksperter ble kallt inn så burde jo han se om det faktisk var denne tarmklumpen eller om det var noe annet. Men helt sikkert ikke noe farlig ;)

Nå vet jeg ikke om det var det din ultralyd lege så, men det er min forklaring på det i alle fall =)

Og så sant hjertet til babyen slår bra, og den vokser, så er det ingen tegn på tettning i navlesnoren, så da er det heller ingen grunn til bekymring! =)

Den klumpen er borte neste gang du er på ul skal du se! ;)

Jeg var på tidlig UL for noen dager siden, og var da 9+5 dager. Gynekologen så en stor klump med en "lang litt rar arm" (!) på magen til fosteret. Jeg mener hun kalte det fysiologisk herniering. Hun sa at det var tarmen som ikke var trukket helt inn, men at dette ikke var noe å bekynre seg for, den ville trekke seg inn snart. Veldig vanskelig å finne noe på nett om dette, men jeg fant noe som ser ut som en slags oppgave hvor det står:

"I uke seks til tolv er tynntarmen delvis "herniert" utenfor bukhulen da det ikke er plass for tarmene i den lille bukhulen. Dette kalles fysiologisk herniering. Etter 12. uke er det plass i bukhulen og tarmene flytter seg innover."

Det kunne jo stemme godt med det innlegger over også skriver. Tror ikke vi skal bekynre oss :) Jeg ble ihvertfall lettet når jeg leste dette innlegget, i og med at jeg ikke har funnet noe liknende beskrivelser andre steder :)

Ja jeg mener ikke dere skal bekymre dere :)

Jeg var selv på ultralyd sist uke (var da 9+0) og tarmene var fint på plass i magen..

Så det er nok litt individuelt når tarmene synker tilbake i magen til barnet, men det er garantert ikke noe å være redd for :)

Skjønner bekymringene deres, men det finnes stoff på nett som bekrefter min teori her =)

Så om noen uker skal du nok se at alt er som det skal være! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...