Gå til innhold

Dette gikk fort!! En virkelig drømmefødsel:-)

Anbefalte innlegg

Dette er historien om min andre fødsel.

Det må først sies at jeg ikke hadde noen som helst anelse om hva som skulle skje dagen før jeg fødte. Jeg skulle nemlig på jobb dagen etter og hadde ihvertfall ikke noen planer om å føde. Ja ja sånn kan det jo gå.

Jeg våknet klokka 03:00 av at jeg som vanlig måtte på do for å tisse, ingen nyhet det. I det jeg gikk å la meg i senga igjen så kjente jeg noen tak og skjønte ikke helt hva dette var. I og med at det var en måned til termin så trodde jeg at dette bare var maserier og syntes litt synd på meg selv hvis jeg skulle gå i flere dager med det. Da disse "maseriene" begynte så kom de med ca 6-7 minutters mellomrom.

Syntes jo det var litt ofte, men jeg greide ikke å koble at fødsel var i gang. Etter en liten stund i senga så måtte jeg på do igjen og da kom det en del blod på papiret og skjønte vel egentlig da at nå hadde det startet. Jeg vekket mannen min og sa at det hadde startet. Etter først å ha ringt moren min som egentlig skulle være barnevakt for eldste så fikk han heldigvis tak i søsteren sin.

Ca klokka 04:00 ringte jeg sykehuset for å høre med dem. Jeg sitter da på do mens jeg prater med sykehuset og mens jeg prater med dem så går vannet. Så hun som jeg pratet med kunne jo da bekrefte at jeg nok kom til å få en liten baby snart.

Vi visste nå at dette kom til å ta veldig kort tid, siden jeg hadde en styrtfødsel med førstemann. Vi måtte derfor dra før barnevakta hadde kommet, men nå kom hun heldigvis kun 5 minutter etter at vi hadde dratt. Så litt over 04:30 så fikk vi endelig kjørt av gårde til sykehuset.

Jeg merket at det var kortere og kortere tid mellom hver gang mannen min spurte om hvor lang tid det var i mellom riene.

Etter å ha kjørt i 170 km/t oppover E6 til Ahus så spurte så mannen min om han skulle ringe etter en ambulanse. Da tørte han ikke kjøre fortere. JAAAA var svaret mitt da. Klokka var da ca 04:55 og det var ca 3 minutter mellom riene. Vi får da beskjed om å stoppe for å vente på ambulansen. Den kommer etter ca 5 minutter og da har det rukket å bli ca 1-1,5 minutt i mellom riene. Jeg blir lagt inn i ambulansen også sier da ambulansemannen at "nå kan du bare kjøre rolig opp". Og det trodde jeg på! Jeg har i ettertid fått høre at den kjørte i 130 km/t. Jeg hadde jo andre ting å tenke på så jeg merket jo ikke det.

Etter ca 3 minutter i ambulansen så får jeg trykketrang og får beskjed om at jeg bare kan begynne å trykke. Så etter to trykk så var hun ute. Klokka var da 05:13! Jeg bare lo da jeg fikk vite hvor mye klokka var for jeg skjønte jo da at det kun hadde tatt 2 timer og 13 minutter fra jeg våknet. Før det hadde jeg jo ingen anelse. Etter at hun var kommet ut så stopper de ambulansen og sjaføren kommer også bak for å hjelpe til. Mannen min kom kjørende bak i bilen vår.

Da jeg kom fram på sykehuset så ble vi møtt av jordmor som jo var litt overrasket over at det gikk så fort. Morkaka kom ut etter at jeg kom fram og jeg fikk kun noen skrubbsår så etter litt tvil så sydde jordmora kun to pyntesting. De lurte på om babyen hadde klort meg da hun kom ut. Hun hadde sannsynligvis armen opp slik at hun greide klore meg, men det visste ikke ambulansemannen som tok imot for det kunne han ikke se.

Hele fødselen var helt utrolig. De riene som jeg hadde var ikke så vonde. Jeg har utrolig lette fødsler. Jeg syns helt ærlig det var verre da jeg hadde mageknip i begynnelsen av svangerskapet. Så jeg er 100% sikker på at min mann har hatt det vondere enn meg. Så den unnskyldningen om at "jammen jeg har jo født to barn og det var helt jævlig vondt" kan nok ikke jeg bruke.

Mannen min drar etterhvert hjem til vår eldste. Hun har ikke våknet enna og har ingen anelse om at jeg hadde født. Hvorfor skal du levere meg i barnehagen? Er mamma syk? Nei sier han da, mamma er på sykehuset fordi lillesøster har kommet. Neeeei sier hun da, det trodde ikke hun noe på. Det tok noen minutter før hun virkelig forsto at lillesøster hadde kommet, for hun var jo heller ikke forberedt på at hun skulle komme så tidlig.

Så til alle dere som leser dette og skal føde så kan jeg si at joda det går an å ha nesten smertefrie fødsler!

Fortsetter under...

Også fikk jeg penger for å føde. Det er det jo ikke alle som får.

Alle som føder utenfor sykehusets fire vegger har krav på en engangsstønad fra NAV på ca 1700 kr. De som har planlagt hjemmefødsel får sikkert beskjed om dette på forhånd, men det gjelder også de som føder på vei til sykehuset, uansett om det er i egen bil eller ambulanse.

NAV krever bare en bekreftelse som sier at man har født utenfor sykehuset. Den bekreftelsen jeg fikk var bare på noen linjer.

• 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...