Gå til innhold

Hvor lang tid bruker deres 8 mnd +/- på å sovne på dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at dere legger de og da sovner de raskt, eller bruker de litt tid? Her synes jeg mini på 7.5 mnd har begynt å bruke litt lang tid i forhold til før på å sovne på dagen. Har som regel brukt 10 min, men nå kan han bruke 20-30 min. Lurer på om han kanskje ikke er trøtt nok, selv om han virker trøtt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange dupper har han om dag?

Snuppa mi hadde 3 i den alderen, men brukte lang tid på å sovne. Vi kuttet derfor ut en dupp. Ble en del trettere, men vi aktiviserte henne så gikk det greit.

Skrevet

Min gutt på 7,5 mnd er veldig enkel å legge på dagtid så lenge jeg legger han i vogna (kun vognbag på et soverom funker ikke...). Det hender han skriker litt når jeg legger han ned, men før jeg har fått pakka han inn og trilla vogna utfor døra sover han stort sett.

Vi har til nå hatt tre blunder per dag. Den siste blunden (på ettermiddagen) er ikke like enkel å få til. Da er det ofte mer skriking. Det tar litt tid før han roer seg på kveldene også nå (tre kvarter) og han er myyyye urolig på natta, så vi vurderer å kutte ut den siste blunden. Prøvde det i går. Han sutret litt i den perioden han bruker å sove, men ble i bedre humør etter ei stund. Han sovnet raskt på kvelden, men har vært minst like urolig i natt:-(

Skrevet

Han har som regel 3 dupper og har gått etter prinsippet å legge han når han virker trøtt og begynner å bli grinete. Prøver å få til den siste duppen ved 16 tiden, men den har han tullet veldig med i det siste. Virker veldig trøtt, men ligger bare og grynter, slår med armer i dyna og lager litt kose lyder innimellom, men sovner ikke. Tar han da som regel opp etter 30 min og har jo fått slappet av litt. Da legger vi han som regel for natta kl 18, for da er han stup trøtt... Sovner som regel greit da og sover til 07 - 0730.. I sted så brukte han 20 min på å sovne og sover enda og det er 2 timer siden:)

Skrevet

Jenta mi på 8,5 mnd har to dubber om dagen. Vi hadde tre, men måtte droppe den ene da hun var 6-7 mnd fordi det var et pes å få henne til og sovne siste luren (ca kl 17).

Nå sover hun første dubbt ca 10, og andre ca 14. Da legger hun seg rolig ned kl 19 når hun skal ta natta, og sovner nesten med en gang. Herlig! Før holdt vi gjerne på en hel time for at hun skulle sovne til natta. Nå synger jeg maks to-tre vers av nattasangen, så sover hun søtt!

Mitt råd er å kutte den ene dubben! Da blir gjerne de gjenstående dubbene lengre :):)

Skrevet

Hun sovner stort sett med en gang jeg legger henne i vogna, eller ved puppen. Samme på kvelden. Hun sover to lurer på til sammen ca 4 timer, og er våken fra 15 til 19 ;-)

Skrevet

Ville prøvd å redusere til 2 lurer! Når de begynner å bli såpass store kan man lettere enn før drøye hvilene litt, slik at de er skikkelig trøtte. Lillebror her "styrer" noe før han egentlig trenger å sove, da finner vi på noe: Synger, leker med noen spennende leker, spiller piano, osv. Men ikke så lenge at han blir overtrøtt, selvsagt - det gjelder å finne balansegangen.

Mini på 8 mndr har hatt 2 lurer på dagen i 5-6 uker. Han sovner i vogna på vei til barnehagen i 9-9.30-tida, sover 1-2 timer. Og sover den andre luren i vogna på verandaen i 13-14-tida, sovner ila 5 minutter, og sover i 1-2 timer. Er den første luren litt kort, blir den andre lengre, og omvendt.

Skrevet

Så jeg burde kutte den siste duppen? Da kommer han jo til å være helt umulig å ha med å gjøre tenker jeg. Hadde vært utrolig deilig om han bare kunne ha to dupper i løpet av dagen. Har funnet ut at han trenger 4 timer søvn om dagen og det klarer vi som regel å få til med 3 dupper. Og gjerne da en natt på ca 13 timers søvn... Sånn som i dag, våknet han litt over 14 etter dupp nr 2. Kl 1530 begynte sutringen, kunne ikke ligge alene, sutringen var litt mindre hvis jeg bærte han, men han gnidde seg i øynene og virket veldig trøtt. Så da la jeg han, men begynte å tulle ekstra. Plutselig begynte han bare å prate og bable, og han grein skikkelig når jeg gikk ut etter å ha sett til han. Så nå har jeg tatt han opp, nå ligger han blid og fornøyd og leker litt igjen. Skjønner ikke noe av dette jeg.. Men at han kan være våken fra 14-18(19), det går ikke... Da tror jeg natta blir dårlig også.. Skal ikke være lett..

Skrevet

Nei, 14-18/19 er for lenge, det skjønner jeg. Du må nok prøve å forskyve begge de andre lurene litt for at det skal gå. Her er det perfekt hvis han våkner fra siste hvil i 15-15.30-tida, men det er jo litt vanskelig å styre. Så hvis han tar korte lurer og f.eks våkner fra det som var planlagt som siste hvil kl 13-14, da tar vi en ekstra lur på ettermiddagen. Men da må vi ut og trille for å få ham til å sovne, og han blir også relativt vanskelig å legge på kvelden. Legger seg vanligvis i 18.30-19-tida.

Skrevet

Iblant har vi faktisk vært nødt til å holde henne fra 14 - 19, men det går overraskende greit. Hun kvikner til når hun får kveldsgrøten og blir badet, men sovner med en gang hu legger hodet på puta. Det skjer IKKE ellers :)

Men som Helann og lillebror skriver - du må prøve å forskyve de andre lurene litt! Lillemor holdes som regel våken fra 10.30 - 13/14. Da blir ikke siste økta så lang for henne. (Holder henne ikke våken om hun er heeelt utslitt, men som regel kan vi kose oss med litt boklesing, kos på fanget, andre rolige aktiviterer en stund selv om hun er sliten. :))

Lykke til!

Skrevet

Jeg skal prøve litt å se om dette fungerer.. Han er litt ekstra grinete om dagen nå. Sliter med hard mage og tror det kan være noen tenner han sliter med også. Han har ikke fått tenner enda.

Det som har vært fint med den soverytmen vi har hatt nå, er at det passer veldig bra med spiserytmen. Altså frokost ca 730, lunsj ca 11, middag ca 1430 og kveldsgrøt ca 1730. Hvis jeg skal få han til å sove dupp nr 2 til ca 1530-1600, så blir det så sen middag.. Han må i seng rundt 1830, og hvis vi kutter ut siste dupp, sikkert kl 18 en stund. Han sover allikevel til 7. Hvordan gjør dere det med spisinga?

Skrevet

Her spises det vel frokost ca 7-8, lunsj ca 11.30-12, mellommåltid ca 14 og middag ca 17. Men ingen dager er helt like, så må justere litt etter sovinga. Men ofte blir det 2 måltider i våkentida mellom første og andre lur. Ammer fortsatt en del også, 4-5 ganger på dagtid og 2 ganger på natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...