Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg spør fordi vi har den ene dårlige natten etter den andre. Det var greie netter fra 2-3 mnd, med 4-6 timers økter før mat. Men nå er det ikke noe dyp søvn på henne i det hele tatt føler jeg. Hun vil bare sove liggende oppå meg eller med puppen i munn. Hun er jo begynt å bli tung og jeg orker ikke sove sittende lenger. Alt dette skjedde etter hun var syk med feber i tre dager. så mnd etter dette har hvert helt forferdelig. hun våkner hver time eller annenhver og skriker og fekter med armene. Det er som å ligge ved siden av en hjulvisp.

Noen ganger har hun vondt i magen og det er jo greit, men som oftes ligger hun bare å veiver. Hvis hun skriker ligger vi å holder henne i hånden og stryker og gir henne smokken. Men hun holder på i to tre timer. Hun er bare 5 mnd.

I natt la jeg henne i sengen sin, som er en halv meter fra vår, og puttet i ørepropper på meg selv. Da hadde hun skreket fra 10-1, og holdt på en time til. Hun skriker ikke i ett og gråten er ikke sår. Innimellom pludrer hun litt. SÅ setter hun igang igjen. OG hvis jeg holder henne inntil meg og går med henne f.eks sovner hun med en gang. Men våkner med en gang jeg legger henne ned. Så jeg kan ikke drive å gå rundt eller ha henne oppå meg, eller amme hele natten!

Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi dette hørtes slitsomt ut.

Hadde litt samme problem med min sønn på 5,5 mnd fra han var 4-5 mnd. Men etter å ha lest alt inne på sovlillebaby.com, har jeg endelig fått han til å sove fra 19 til 04.30, 1 pupp og sover til 6 (noen netter våkner han fremdeles 2 også,men gir da ikke pupp, bare stryker på han og sier det er natta......skriker veldig i 5 min før han sovner igjen!

Fant ut at jeg saboterte meg selv med å amme han i søvn, for da fikk han puppen som søvnasosiasjon.....trengte den hver gang han våknet.

Så nå ammer jeg han i stua og passer på at han ikke sovner , før jeg så raper han og bærer han rett i seng. Sovner der av seg selv uten protester. Tok tyren ved hornene og la han på eget rom samtidig som jeg satte disse tiltakene til verks, og det gikk helt supert!

Anbefaler deg virkelig å besøke sov lille baby siden....masse gode råd og forklaringer!!

Masse lykke til, vet hvor ufattelig sliten du er nå....men det er som sagt håp!!

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Uff, her hadde vi faste rutiner fra han var 6 uker, var helt himmel, og han sov fra 20.00-11.00 dagen etter uten så mye som et knyst! Den siste mnd har vært heelt anderledes, etter 3 mnd vaksina snudde det, og han skriker før han sovner, og våkner etter 2-3 timer, ikke sulten, bare ikke trøtt! Og de siste dagene har han vært så inni granskaugen urolig om natta, han har liggi på eget rom siden han var 2 mnd, men nå våkner han rundt 3-4 og nekter å sove mer der. Gidder ikke tvinge han, så tar han med i senga vår, hvor han sovner etterhvert, men som du sier- hjulvisp!!!

Jæjæ, det går seg vel til en gang, orker ikke stresse med det, er jo bare oss det går utover! Så her får han være våken når han er våken, og så prøver jeg så godt jeg kan å hjelpe han når han sover...(holde han i hånda, legge han inntil meg etc) Han er forresten 4 mnd og 11 dager :D

Skrevet

Uff, dette er som å lese om meg selv og vår gutt. Han sov kjempegodt fra 3 til 4mnd - la han 19, mat 2-3 og 6-7 og opp 8-9.

Så blei han syk med feber og ørebetendelse, og etter dette virker det ikke som om han faller i dyp søvn i det hele tatt. Ammer han i søvn i vår seng, dette har funket veldig fint til nå, men nå er det ingen sjans til å flytte han over i si seng uten at han våkner opp og skriker. Nå sover han maks 2 timer om gangen, og sover utrulig lett - våkner for ingenting og må ammes for å sovne igjen.

Trodde de første dagene at det bare var økedøgn, men nå har det pågått i snart en uke,og jeg blir mer og mer fortvilet! Spesielt når du sier dere har hatt det slik i 1 mnd!! Jeg får jo aldri mer enn maks 1,5t sammenhengende søvn, og det funker veldig dårlig.

Har det bedret seg for dere? Hva har du endret på?

Skrevet

Tusen takk for tilbakmeldinger jenter!

Det har gått litt bedre i helgen. Bare våknet 4 ganger fra 12 til 8-9. jeg forstår at hun trenger å lære seg å roe seg selv. altså med en smokk, bamse eller klut. Jeg brukte en mnd med hard trening på å vende henne til smokk, men den spytter hun ofte ut nå. Så ser jeg at hun begynner litt med tommel. Litt dumt synes jeg , men alt for at hun skal kose seg aleine.

Vi har jo hatt en dårlig start. hver gang nettene har blir litt rutine og vi er uthvilte alle mann, får hun feber. så hun har vært syk tre ganger nå. og er jo bare 5 md. Og da er det som å begynne på nytt:(

Så hva har jeg gjort? Hmm.. Ikke gitt opp. Gjort det samme hver natt. Hvis hun våkner gir jeg ikke pupp, hvis ikke det har gått tre timer, helst fire siden forrige mating. Jeg gir henne smokk, stryker koser og kanskje tar henne opp og gynger litt. Så ned igjen. Nå sover hun i mellom oss. Jeg prøver å legge henne i egen seng hver kveld. Legger henne søvnig, hun sover en halvtime/ time. Så er det gråt. Vi stryker vugger koser og klemmer. Gir henne smokk, klut og bamse og lover henne at verden er trygg og hun kan slappe av.

Vel så er vel kuren funnet; Den heter tid.

Skrevet

Hei, så godt å høre at det har bedret seg!

Det med å ikke gi opp er ofte lettere sagt enn gjort når man sitter der kl 2 på natten og vet at barnet ikke kan være sulten for det fikk mat for en time siden, er stuptrøtt og bare gråter!

Du er flink! :-)

Vi har jobbet lenge for å få han til å ta smokk, men det er jammen ikke lett det heller. Nå har jeg funnet en han ikke spytter ut med det samme, men han roer seg ikke med den. Heller ikke med klut eller noe sånt. Så vi får bare være tålmodige og håpe at det snur seg her også! Drøyer matingen til det er gått minimum 3 timer jeg også, alle helst 4 timer. Det løsner vel til slutt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...