Gå til innhold

Dere som har begynt med litt grøt rundt 4 mnd alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å begynne med litt grøt på kvelden. Gutten min er snart 4 mnd og får både morsmelken og MME. Han spiser generelt sett lite og jeg må ofte jobbe litt for å få i han mat. Går opp greit i vekt, men ligger nederst på kurven. Sover som regel 8 timer sammenhengende om natten og syntes derfor han bør spise litt mer før leggetid- derfor grøt.

Hvor mye gir dere i starten og hvilke merker anbefaler dere? Bruker Collett MME som er mild for magen, og vil gjerne også bruke en grøt som er fin for magen.

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Det er bare å begynne å introdusere grøt. Det er veldig forskjellig fra barn til barn hva de liker så her må du nesten prøve deg frem!

Vi bruker HIPP sin grøt og nå går den ned på høykant.(6 mnd) Jeg begynte da han var 4 mnd. Den er litt søt og minner da litt om morsmelken som de er vant til. Prøvde Nestlè sin og Hirsegrøt fra helsekost men ingen suksess der:-) Vet det er mange som bruker disse.

Begynn med grøt på dagtid, så du slipper våken-timer hvis magen protesterer. Det er lettere å følge med da. Etterhvert kan man øke mengden, antall doser og når de spiser på døgnet. IKKE fortvil hvis det ikke er så stas i begynnelsen. Vi prøvde med bare noen skjeer i begynnelsen og blandet faktisk inn med litt morsmelk selv om grøten inneholder det. Da var det lettere å "lure" han. Etterhvert trappet vi det ned (2 uker) og blandet bare med vann etter det. Det er ikke så lett for de å skjønne svelge-mekanismen når det ikke er melk så gi det litt tid og IKKE gi opp. Det er klart de blir gode og mette. Du kan også lage den litt mer flytende enn på pakken så er det litt lettere i starten:-)

LYKKE TIL!

P.s ingen krise at han ligger lavt på kurven så lenge han vokser:-))

Skrevet

Hei! :)

Vi har akkurat begynt med grøt til vår gutt på 4 mndr. Har holdt på i en uke nå. Begynte med en 4-6 skjeer de første gangene, nå er vi oppi kanskje 10.

Bruker nestle sin risgrøt med banan og den syns han er kjempe god :) Vi gir grøt ca kl 16, også legger han seg mellom kl 18-19. Tror det er litt lurt å gi det ikke rett før leggetid, i tilfelle magen hans reagerer negativt på det.

Vi har ikke hatt noen problemer med magevondt etter grøtoppstarten heldigvis, og dette er en unge som har vært MYE plaget med magen (luft) siden fødslen, så det gikk overraskende greit :)

Vi har også begynt å gi smaksprøver på fruktglass ( hipp sine med banan/aprikos fra 4 mndr), og dette syns han var kjempe namme ;)

Du må nok bare prøve deg frem på hvilken grøt han liker :) Og start forsiktig, med bare noen skjeer :)

Lykke til :) Det er så gøy å gi ungene annet enn den melka hele tida! Og se gleden i øynene demmes når de får noe i munnen som de syns er sååå godt!! :)

Skrevet

Jeg synes Nestle risgrøt var fin og den likte snuppa godt også.

Skrevet

Jeg prøvde Nestle sin risgrøt med banan i begynnelsen, men tror hun reagerte på den. Prøver nå ut Holle sin hirsegrøt. Det er ikke like mye smak i den (blander med vann), så har i litt sviskesaft og litt fruktmos. Da likte hun den mye bedre og den gikk ned på høykant. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...