Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #1 Skrevet 13. januar 2011 Hei alle sykepleiere og sykepleierstudenter her inne Nå er det bare få mnd til jeg skal søke på sykepleierhøyskole, men er veldig usikker på hvilken skole jeg skal søke på. Om det er noen her som kan dele de erfaringene dere har om de ulike skolene hadde jeg blitt veldig glad! Jeg bor i Trondheim men er villig til å flytte dit skolen er best! På forhånd takk
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #2 Skrevet 14. januar 2011 Diakonhjemmet, Diakonova og Lovisenberg er vel de tre som går for å være de beste. Men dette er diakonale høyskoler da, med et kristens grunnsyn.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #3 Skrevet 14. januar 2011 Hvis du ikke er kristen ville jeg holdt meg unna de diakonale skolene. Her er lærernes innerste mening at sykepleiere fortsatt skal ha en nonnes tilnærming til faget....Dvs at man velger sykepleieryrket ut i fra ønsket om å hjelpe andre og gjerne "ofre" seg selv litt mht ubekvem arbeidstid,utakknemlig lønn,aldri klage osv. osv.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #4 Skrevet 14. januar 2011 Jeg gikk på høgskolen i Oslo 2002-2005. Vi var første kullet med mappeeksamen, og kommunikasjon via nett. Så var nok litt prøvekaniner, ellers var jeg veldig fornøyd. Men det er stor skole, mye forelesninger i store forelesningssaler, litt anonymt kanskje, men man har jo studiegrupper da. Veldig fornøyd med lærerne og praksisene mine. Jeg hadde praksis på Aker sykehus , Ullevål sykehus og rikshospitalet, Dikemark pluss en hjemmespl. praksis. Fikk jobb på kirurgisk avdeling på ullevål med en gang jeg var ferdig.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #5 Skrevet 14. januar 2011 Hehe, jeg er ikke spesielt kristen hverken i ene eller andre retningen og gikk ut fra Lovisenberg for noen år siden. Ville virkelig ikke hørt på 9:51... På mitt kull var det i allefall ikke en eneste som utmerket seg som nonne:) Ville absolutt anbefalt en av de diakonale fremfor høgskolen.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #6 Skrevet 14. januar 2011 Studentmiljøet i Bergen foretrakk jeg foran miljøet i Oslo, men det er vel ulikt hva folk legger i "den beste skolen". Jeg tenker det er mye avhengig av hva du selv ønsker. Det du skal ta i betraktning er at du er sikret allsidig og spesialisert praksis dersom du velger utdanningsinstitusjon i de store byene. Høgskolene har som regel et mye bredere praksistilbud, f.eks. Lykke til med studiene!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #7 Skrevet 14. januar 2011 Jeg studerte i Tromsø, flott by, trivelige mennesker, kjempebra helsefagavdeling, korte avstander, veldig gode muligheter for jobb både etter endt studie og ekstrajobb mens du studerer, UNN ligger vegg i vegg med universitetet.
#Ariadne# Skrevet 14. januar 2011 #8 Skrevet 14. januar 2011 hei! jeg gikk i Drammen. helt greit, men ikke super bra. hørt fra kolleger at høgskolen i oslo og vestfold har veldig god sykepleierutdanning.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #9 Skrevet 14. januar 2011 Tusen takk for alle innspill Håper på flere erfaringer
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #10 Skrevet 14. januar 2011 Er det noen flere som har synspunkter på gode sykepleierhøyskoler ? Please hjelp meg...
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #11 Skrevet 14. januar 2011 Har hørt mye bra om diakonhjemmet. Jeg er heller ikke krsten, men denne er vurdert som best i Norge flere ganger.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #12 Skrevet 14. januar 2011 jeg er sånn passe fornøyd med høgskolen i oslo. ellers har jeg hørt at drammen er ganske bra og at de vektlegger det menneskelige aspektet i sykepleie. hio har dårlig rykte på seg og jeg har hørt at mange ikke vil ansette dem som har gått der.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #13 Skrevet 14. januar 2011 Har studert ved Høgskolen i Harstad. Liten by, billig å bo, gode barnehager, korte avstander, lite og godt læringsmiljø.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #14 Skrevet 14. januar 2011 Sykepleierskolen i Namsos har et godt rykte på seg. Jeg var i alle fall fornøyd med sykepleierutdanningen jeg fikk der for noen år tilbake, men nå har ikke jeg noen andre skoler å sammenlikne med da..
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #15 Skrevet 14. januar 2011 Høgskolen i Nord-Trøndelag er holdt for å være veldig bra. Kjenner mange fra Trondheim som har gått på avdelinga i Namsos, og de var veldig fornøyde. Har selv studert ved ei anna linje i Namsos, og trivdes veldig godt:) Ei av mine venninner fra Trondheim trivdes så godt at hun ble boende der... Lykke til med valget ditt!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #17 Skrevet 14. januar 2011 Jeg går på levanger, og er fornøyd med det:) Vi har også mange som pendler fra Trondheim. Barnehagen på Hint Levanger er heeeeelt fantastisk!!!!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #18 Skrevet 14. januar 2011 Diakonova i Oslo er klart den beste. Selv om det er en kristen skole så trenger man ikke være kristen for å gå der. Jeg har som sykepleier hatt studenter fra samtlige skoler i Oslo, og de som utmerker seg og er dyktige er de fra Diakonova og Lovisenberg.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2011 #19 Skrevet 15. januar 2011 Jeg er utdannet ved Lovisenberg og er så langt i fra kristen som det går ann å komme Heller ingen på kullet mitt var utpreget kristne Det er hva du gjør det til selv, dem har gudstjenster i kantina en gang i blant som du frivillig kan møte opp på eller la være. Jeg angrer ikke på at jeg tok den skolen! Bare positivt å si om den En sykepleier utdannet ved Lovisenberg kontra en fra høyskolen i Oslo sitter dessverre ikke med samme kompetanse etter tre år. Vi fikk stadig høre at det var stor forskjell på sykepleierne etter hvor dem kom fra. Mange sykehus i Oslo legger ikke skjul på at dersom dem skal velge mellom sykepleiere fra de Diakonale høyskolene kontra høyskolen velger dem det første. Lykke til med valget
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2011 #20 Skrevet 15. januar 2011 Jeg vil anbefale Lovisenberg på det sterkeste. Går der selv og er super fornøyd med den oppfølgingen jeg har fått. Liten skole og mange lærere til rådighet hele tiden. Er en del obligatoriske forelesninger som sikrer at vi elevene går ut med høy faglig kunnskap. Fått en del tilbakemeldinger fra praksis-veiledere at studenter fra Lovisenberg utpreger seg som veldig dyktige framfor elever fra Høyskolen. Har også en del venner som har fått Lovisenberg og fått jobb rett etter studier pga. utmerkelse i praksistiden. Eneste kritikken jeg vil rette mot Lovisenberg - at man ikke har mulighet til å søke seg til konkrete avdelinger under praksis slik som jeg har hørt at man kan på Høyskolen. Jeg tenker da på: har du et ønske om å bli kreft-sykepleier, har du desverre ingen rett til å komme på en kreft-avdelingen under praksisene dine. På høyskolen har en venninne av meg fått innvilget dette to ganger under sin utdanning.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2011 #21 Skrevet 15. januar 2011 Studerte sykepleie ved Høgskolen i Bodøs avdeling i Mo i Rana, og det anbefales ikke direkte. Vi var en liten klasse ja, og alle ble godt kjent og sånt, men de hadde lite utstyr og lokalene var ikke laget for at man skulle leke sykepleier og pasient når vi hadde pratiske oppgaver.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2011 #22 Skrevet 15. januar 2011 Mange gode innspill her ja Jeg har også hørt mye bra om hint og de kristne skolene i oslo.. Er det noen som har gått på skole sørafor da? tenker på arendal, grimstad, eller stavanger?
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2011 #23 Skrevet 15. januar 2011 Hei Jeg jobber ved Diakonhjemmet sykehus og vet at det stilles store krav til studentene som har praksis hos oss, det blunkes ikke for å stryke (selvsagt etter gjeldende retningslinjer da studentene ikke oppfyller de oppgavene som kreves for bestått praksis) de som ikke passer inn i faget. Dette er positivt da en slipper å få uegnede sykepleiere i arbeid. Jeg studerte i Trondheim, topp miljø men store klasser (200 stk på kullet fordelt på 2 klasser). Ved Høgskolen i Oslo er det enda større klasser. Jeg har tatt videreutdanning ved Høgskolen i Oslo og vet at de stiller store krav (iallefall i videreutdanningen) til studiekrav underveis (baseres mye på forskning) samt til praksisstudiene, samme inntrykk har jeg av Diakonhjemmet. Jeg har nettopp tatt et deltidsstudie ved sykepleierutdanningen i Trondheim og synes ikke de har samme krav til faglige nivå (spesielt ikke med tanke på forskning og metode) som flere av Oslo-skolene har. Diakonhjemmet, Lovisenberg og Diakonova er holdt for å være gode sykepleieskoler, noe jeg absolutt støtter opp om etter å ha jobbet med mange som er utdannet ved de skolene. Jeg har tidligere hørt at også Levanger har en god sykepleierskole, men aner ikke om det gjelder lenger.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2011 #24 Skrevet 15. januar 2011 I Trøndelag har Levanger det absolutt beste rykte og standar. Namsos har ikke noe godt rykte, blant annet pga at det er lite søkere og alle som søker kommer inn. Derfor har mange som går sykepleien i Namsos svært lavt snitt fra videregående - har derfor et dårlig rykte i Trondelag blant de som ansetter.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #25 Skrevet 18. januar 2011 Det er en av de tingene jeg også har hørt om Hist, at de krever for lite av studentene. Og at mange blir usikre og utrygge sykepleiere etter endt utdanning. Og det vil ikke jeg, jeg skal bli en god sykepleier og ei god jordmor etterhvert! Fortsatt tusen takk til alle som gidder å dele sine erfaringer "snart sykepleierstudent"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå